hur får jag loss lysröret?

#1 - 14 november 2005 10:36
ja exakt, har ingen aning om hur jag får lös lysröret från rampen, har aldrig bytt =/
så nu ser det enormt skitigt ut å tar mej inte mellan med nån svamp eller så så jag kan rengöra =/ tänkte därför ta lös lysröret å sen självklart sätta tbx det =) så man får bort all gegga som hamnat där =/

tänkte skicka en bild på hur röret sitter fast ifall nån känner igen det, mne hittar inte om det gårå lägga upp bilder här =/
#2 - 14 november 2005 10:37
Det vanligate är att man vrider det 90grader och drar det rakt ur. MEn det finns andra varianter också. Men om det är ett spår i hållaren så är det så.
#3 - 14 november 2005 10:40
Du vrider på hela lysröret. Då kommer "piggarna" som ger det ström loss och i rätt linje för att kunna ta loss lysröret genom att dra loss det försiktigt åt sidan.
#4 - 14 november 2005 10:42
[QUOTE=Danei]Det vanligate är att man vrider det 90grader och drar det rakt ur. MEn det finns andra varianter också. Men om det är ett spår i hållaren så är det så.[/QUOTE]

jag har aldrig sett hur det ser ut utan lysröret....

kom på att jag kan juh lägga den nånannanstans, så här är en länk till en bild iaf =) http://www.lunarstorm.se/DaughterOfTheDark/kollage/81
#5 - 14 november 2005 10:45
Nai..
Användaren har valt att inte visa bilden publikt.

Men ta tag i båda ändarna på röret och rotera det. Du roterar det i 45-graders steg, i ett utav stegen (första eller 3'e tippar jag)så lossas röret och du kan dra det mot dig.
Du bör även se på sockeln att det är ett litet spår i den.
#6 - 14 november 2005 10:52
[QUOTE=y0da]Nai..
Användaren har valt att inte visa bilden publikt.

Men ta tag i båda ändarna på röret och rotera det. Du roterar det i 45-graders steg, i ett utav stegen (första eller 3'e tippar jag)så lossas röret och du kan dra det mot dig.
Du bör även se på sockeln att det är ett litet spår i den.[/QUOTE]

äsch då, men jag kom på hur man skulle göra =) var inne på rätt spår hela tiden, men var lite för försiktig i början bara =)

men tack för hjälpen iaf =)
#7 - 14 november 2005 10:57
Antog nästan det ;) Man är ju aningen försiktig när det gäller lysrör, men så länge man vrider vid bägge socklar med samma moment så ska det inte vara några problem.
Tar du däremot i som f_n i ena kanten men inte i andra så kanske du kan lyckas knäcka röret om det kärvar i andra änden (egen teori).
#8 - 14 november 2005 11:14
Då får du nog ta i mer än någon skulle göra med ett lysrör. De är inte känsliga som man kan tro.
#9 - 14 november 2005 11:57
Off-topic nästan i alla fall.
Vi skulle kolla upp lysröret på en burk i Uppsala Akvarieföreings lokal inför en utställning på 1980-talet. Till vår förvåning fann vi att någon lött fast el-trådarna direkt på lysröret av någon outgrundlig anledning. Hur elen i övrigt var anordnad i övrigt i den lokalen då skall jag inte gå in på men man måste dra ur fler än en stickkpropp för att få visa anläggningar elfria...
:eek:

Annons