Hur får jag fram det största karet ?

#1 - 27 december 2011 19:21
Mitt matematiska sinne tog nog helt semester den 23.e December,
och OFF knappen har fastnat i inkört läge.

Vill ha ett NANO-kar.

Har 3 glasskivor, 6mm bra glas, som har måtten 42x62 cm.

Hur Skära till dom så att det blir så mycket kar utan att lägga till något.

Och med den tanken att vi skiter i täckglas.

Någon med mattesinnet i behåll ??

.
#2 - 27 december 2011 19:42
Två skivor orörda = fram och bak. En skiva delad i tre delar, 1 st 14 x 62 = botten, 2 st 14 x 42 = gavlar. Spill 2 st 14 x 20

Blir akvarium 62 x 14 x 42 = 36.5 liter.

Udda mått, ja, högt och smalt. Kan dock bli nåt om man tänker på ett lite annat sätt och inte försöker låtsats att det finns djup utan mer tänker som en tavla. Beror ju på vad du tänkt ha i om det är en bra ide. Går ju att göra ett akvarium med mer konventionella mått också men jag tror (tills nån bevisar motsatsen) att det blir mindre.
#3 - 27 december 2011 19:42
Borde kunna bli ett 54 liters kub...

Om du delar 2 av rutorna så de blir 42x31 cm och den tredje skär du så den blir 42x42 cm +/- några mm (glasets tjocklek).

Eller så gör du den 31 cm bred och 42 cm hög... = ca 40 liter
#4 - 27 december 2011 21:08
Jag hade nog gjort så här.
2 skivor som blir 620 x 310 bortskuret en remsa på 620x110. Kan användas som hoppsarg.
Dela den andra skivan till 2 bitar som blir 620 x 210
Den ena tar du bort en bit på 16x 210 från (16 = 6 + 6+2+2)
och den andra delar du mitt på så du får två bitar som är 310 x 210.

Kör du så (ungefär som BillyL skrev så blir slutmåtten utvändigt 620x 310x 216 LxHxB.
[ATTACH=CONFIG]50279[/ATTACH]
#5 - 27 december 2011 23:33
Med tanke på svaren har jag nog helt missuppfattat det här med Nano-akvarium...
Finns det någon riktlinje när det gäller storleken på dessa kar?
#6 - 28 december 2011 08:27
Med tanke på svaren har jag nog helt missuppfattat det här med Nano-akvarium...

Finns det någon riktlinje när det gäller storleken på dessa kar?

Finns väl egentligen inga direkta officiella standarder som anger när ett kar blir nano.

Men en generell regel säger väl cirka 40 liter och mindre.

.
#7 - 28 december 2011 08:30
Bygert skrev:
Två skivor orörda = fram och bak. En skiva delad i tre delar, 1 st 14 x 62 = botten, 2 st 14 x 42 = gavlar. Spill 2 st 14 x 20

Blir akvarium 62 x 14 x 42 = 36.5 liter.

Udda mått, ja, högt och smalt. Kan dock bli nåt om man tänker på ett lite annat sätt och inte försöker låtsats att det finns djup utan mer tänker som en tavla. Beror ju på vad du tänkt ha i om det är en bra ide. Går ju att göra ett akvarium med mer konventionella mått också men jag tror (tills nån bevisar motsatsen) att det blir mindre.

hmmm....me like....

i praktiken som ett väggkar.....

tänkt invånare = någon liten LF, ex endler eller dvärgtandkarp + några toast skagendjur på botten....

projekterar lite i huvvet.....

.
#8 - 28 december 2011 16:29
Jag tror på Bygerts variant. Det blir ju mycket liten vattenyta men du får ha mindre med fisk i. Kan du inte rundat till de bakre hörnen med plexi och sand som du gjorde avdelarna? Det blev riktigt fräckt! En ide kanske vore att planter vass i burken och låta det sticka upp? Papyrus?
#9 - 28 december 2011 16:40
bossep skrev:
Jag tror på Bygerts variant. Det blir ju mycket liten vattenyta men du får ha mindre med fisk i. Kan du inte rundat till de bakre hörnen med plexi och sand som du gjorde avdelarna? Det blev riktigt fräckt! En ide kanske vore att planter vass i burken och låta det sticka upp? Papyrus?

tror nått sånt här. där jag isf delar av cirka 10 cm på var sida med någon akrylskiva och
sedan stoppar avdelaren full med filtermedia, och sedan två små cirkåpumpar kopplade
till ett par strilrör. filtermatrial ungefär = 4-6% av vattenvolymen.....aldrig rengöra.....

.
#10 - 28 december 2011 16:46
Om du nu skall göra en tavla av det så gör som de stora grabbarna http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_snittet
Bara att räkna lite så hamnar avdelare och inredning rätt!

Annons