Hur får jag bort sniglarna?

#1 - 12 februari 2008 17:55
Heeej har en ganska simpel fråga och det jag undrar över är hur man få bort sniglarna. Jag har ganska många och det äter upp vad enda växt som jag sätter i, så snälla hjälp mig.
Hur blir man av med de?
//Jesper, 14
#2 - 12 februari 2008 17:57
Plocka de för hand är det bästa och se över hur mycket du matar, får de inget att leva på så försvinner de efter ett tag.
#3 - 12 februari 2008 17:59
Testa lägg ett saladsblad på en liten tallrik, låt stå över natten. Sedan plockar du upp det och slänger alla på det bladet, skrapa upp övriga om möjligt med handen. Se till att försöka skölja nya växter i fortsättningen innan du stoppar ner dem i karet och granska dem efter ägg =). Lycka till!
#4 - 12 februari 2008 18:04
Vad menar du med salladsblad? Hur gör man det?
Och se efter med maten? :S
Hjälp mig , finns det inga medel eller nått sånt?
//jepene
#5 - 12 februari 2008 18:24
sniglar förökar sig snabbt om man matar för mycket det som blir över lever de på liksom.Man kan lägga ett salladsblad på botten och lägga nåt tyngre över ett hörn så det stannar på botten, de kommer att äta av det och stanna på bladet och bara att plocka upp men min erfarenhet är att det inte funkar så bra så plocka är bäst tycker jag.Medel skulle jag inte använda då det förstör så mycket för fiskarna oftast och det vill du inte.
#6 - 12 februari 2008 18:25
Du bör undvika att bekämpa sniglarna kemiskt, då är det bättre att göra som Millmir skriver, ta ett förvällt salladsblad som du lägger på en tallrik under natten och sedan på morgonen tar du upp hela fatet och sniglarna har då samlats på bladet och fatet.
Annars finns det även snigelätande fiskar men de kräver ganska stora kar, men under senare tid har det även poppat upp snigelätande sniglar som man kan köpa i en del akvariebutiker och som inte behöver så stor plats:).
#7 - 12 februari 2008 19:02
Sniglarna ska inte äta upp dina växter... De äter bara döende växter, ruttnande växter och växter som inte mår bra. Så troligen mår dina växter inte bra... Att de är väldigt många kan som flera skriver bero på att du matar för mycket. Börja mata pyttepytte-lite bara var tredje dag! Så att all mat äts upp direkt av fiskarna, inget får falla till botten. Efter några veckor med denna metod borde sniglarna ha minskat.

När du gör ditt vecko-vattenbyte på kanske 30% så kan du passa på att plocka bort så många sniglar det bara går. Till slut minskar de i antal...

Men du kommer troligen aldrig få bort dem helt! Det är i princip omöjligt, de lägger nya ägg hela tiden. Det du måste göra är alltså att minska ner på maten som sniglarna gillar :) Till slut har man alltså fått ganska få sniglar, som inte stör så mycket.
#8 - 12 februari 2008 19:24
Om du bor i gbg får du gärna samla sniglar till mig. ;) Antingen har man botier eller så har man sniglar verkar det som. Försökte ha ett kar som det SKULLE bli sniglar i för att ge mina fiskar. Funkade ett tag men sen försvann dom helt plötsligt. Det jag lyckades för och få sniglar va massa mat, knappt några växte och en vanlig osram lysrörslampa.

Så skaffa riktig belysning om du inte har det. Så köper du pakistan eller praktbotior då kommer du inte se röken av sniglar sen. Finns en hel del fiskar som gillar och käka sniglar men dessa två är ganska roliga och funkar garanterat, speciellt pakistanbotia tänk dock på att du ska ha minst 3st.
#9 - 10 mars 2008 19:28
om du nu vill ha bort sniglarna så bör du ha pakistanbotia och de funkar ut märkt
för dom tar alla sniglar i akvariet

Annons