Hur får jag äppelbäbisar?

#1 - 29 februari 2008 23:41
Har 5 äppelsnäckor och ingen har lagt någon äggpåse ännu. Har ju inget täckglas utan en plastramp på akvariet och jag antar att de inte är så sugen att fästa några ägg där, så hur ska jag göra? Läste någonstans om att man kan/ska minska vattenmängden så att man får 10-15cm torr ruta upptill, kan det räcka? Tre av dessa fem är runt 2-2,5cm så nog borde de vara könsmogna?

Tips på hur jag får dem att föröka sig tas tacksamt emot! [:D]
#2 - 1 mars 2008 06:54
Jag har oxå heltäckande plastramp och jag kan garantera att de lägger en massa rom där. Igår tog jag bort ca 9 st romkorvar och slängde, jag vill inte ha fullständig invasion, jag ska ju kunna bli av med dom med;) Har du en sådan ramp har du redan ca 8-10 cm luft mellan rampets tak och vattenytan.
#3 - 1 mars 2008 08:09
Du kanske helt enkelt har sån otur att de är av samma kön allihop?
#4 - 1 mars 2008 08:56
Mina var också lite slöa på att lägga ägg. Hade flera snäckor men fick bara en äggkorv. Då tog jag ett litet lekakvarium med täckglas, ca 15l, fyllde till hälften med vatten, la i 3 snäckor. Då satte de igång att "ägga". Fick tre korvar inom en månad.
#5 - 1 mars 2008 10:58
Jag tror att jag har både tjejer och killar. Hittade en sida tidigare där det fanns bilder på hur de såg ut under skalet, så jag är rätt så säker, men inte 100%. Kanske är de för små än också.

Hjälpter det att minska vattenvolymen tror ni?
#6 - 1 mars 2008 11:16
Fridas skrev:
Har 5 äppelsnäckor och ingen har lagt någon äggpåse ännu. Har ju inget täckglas utan en plastramp på akvariet och jag antar att de inte är så sugen att fästa några ägg där, så hur ska jag göra? Läste någonstans om att man kan/ska minska vattenmängden så att man får 10-15cm torr ruta upptill, kan det räcka? Tre av dessa fem är runt 2-2,5cm så nog borde de vara könsmogna?

Om de är 2-2.5 cm så är de inte könsmogna än.
#7 - 1 mars 2008 13:32
vad va det för sida som du såg vad det va för kön
Bilagor:
#8 - 1 mars 2008 14:01
Ja vad var det för sida?? Om jag bara kom ihåg... Ska surfa runt lite och se om jag hittar den igen.
#9 - 1 mars 2008 14:10
#10 - 1 mars 2008 14:52
Perfekt!! Nu ska här kollas :)
#11 - 2 mars 2008 12:21
Fridas skrev:
Ja, och hojta gärna till om du lyckas... jag köper gärna ett par stycken :)
#12 - 2 mars 2008 13:32
Jag har inte behövt göra nåt alls. Vi har inte fyllt hela karet pga lutande golv (ca 20 cm från kanten), så de lägger en klase ägg med ca 2-3 v mellanrum.

Jag vill också passa på att varna lite för att ha väderålar tillsammans med äggläggande snäckor. Ja räkor med för den delen.
Vi har som sagt haft massor med klasa och inte en enda liten bäbis finns kvar. Efter visst forskande så har vi nu fått reda på, att väderålar äter i första hand just snäckor, räkor... ja skaldjur och liknande.
Det enda de inte tycks äta är malaysiska sandsnäckor, för de finns de gott om i vår burk.
#13 - 2 mars 2008 18:08
Skulle också vilja ha sniglar :)
Om ni har lust att sälja någon bebis skicka ett privat mejl till mig :D

Annons