Ja snälla du skaffa inte en massa småsniglar... De blir bara fler och fler! Min sambo tyckte så synd om sniglarna vi hittade i våra akvarier (som jag brukar döda) att han övertalade mig att få ha dem i vårt 19 l karantänakvarium. Detta var i februari. Sniglarna trivdes och växte och blev fler. Vid ett tillfälle fick vi en snigel på 2-3 cm diameter från akvarieföreningen (de skrattade förstås). Inom ett par veckor hade vi massor av stora sniglar.
Nu i början på augusti kollapsade akvariet: Vi fick massor av svävalger när mängden snigelbajs m.m. blev så stor att vattenbyte varje vecka inte längre var tillräckligt för att hålla rent. Så min sambo städade ur akvariet, kokade alla stenar och sköljde alla växter. 3 dagar senare var det dags igen. Proceduren upprepades, men den här gången kokade jag sniglarna också. Pust!
Däremot kan du gärna ha äppelsnigel (3-7 cm diameter, ursprungsfärg brun men det finns framodlade gula och oranga att köpa). De har kön, så om du vet hur du ska könsbestämma dem kan du skaffa flera. Det brukar vara full fart på dem, de är mkt lekfulla och roliga att titta på. Men se till att mata med zuccini eller algtabletter så de inte äter upp dina växter.
Lycka till!
:) Iris