Hur fångar ni snabba fiskar? (ie jag hatar zebrafisk)

#1 - 26 maj 2007 22:23
Vad som började med att jag störde mig på att mina zebrafiskar i nystartade akvariet var FÖR aktiva - dvs att de ständigt susar runt i bästa adhd-stil - har snabbt eskalerat till en total frustration över att de är omöjliga att fånga.

Jag visste att de var "livliga", men att det skulle vara så mkt var jag inte beredd på. Det vore ju strålande om de kunde ta det lite lugnt ibland, man blir ju sjösjuk av att studera deras dygnet-runt-hets.

Iaf,
Den nya irritationen yttrar sig när jag ska fånga in dem för att flytta över till odlingstanken. De är ju helt omöjliga att få tag på. Sedan verkar de ha byggt upp en dödsskräck inför min håv som de, olikt tidigare, flyr ifrån direkt. Tidigare har jag kunnat lura dem med mat, men det går sämre och sämre, och kan ju riskera nitrit och annan skit pga övermatning.

Så,
Har ni några tips på hur man fångar in kvicka fiskar?
#2 - 26 maj 2007 22:31
-Stor fiskehåv
-Använda 2 håvar
-sänka vattenivån

Brukar jag göra beroende på fisk.
#3 - 26 maj 2007 22:40
Två håvar - och så tar man det väääääldigt lugnt.
#4 - 27 maj 2007 06:55
som Daniel sriver "Vääldigt lugnt" börjar man jaga dem är det kört för de är mycket snabbare än man är med håven... jag har fångat en del zebra fisk och det funkar men man måste ha tålamod och försiktigt röra runt håven i karet och vänta på rätt tillfälle och även då bara försiktiga rörelser! använd så stor håv som möjligt!
#5 - 27 maj 2007 18:04
Två håvar. En stor som man håller still och en liten som man "jagar" med. Pytteliten så att man kommer åt bland växter mm. Ta det väldigt lungt.

I värsta fall så sänker jag vattennivån och plockar ur stenar och rötter.
#6 - 28 maj 2007 01:40
Fånga dom på natten. Fiskarna är då i nån sorts dvala.
Enkelt...
#7 - 28 maj 2007 06:57
Av egen erfarenhet:

Efter 30 minuters fiskande, utan napp insåg man att det kanske var lika bra att ta ut alla växter och rötter (då hade man ändå ryckt upp hälften av växterna redan.

Sen är det två håvar som gäller, en STOR, och en mindre. Och vips var alla fångade inom 2-3 minuter.
#8 - 28 maj 2007 09:32
De verkar som om de blir lugnare om man har lyset av.

/Sissi - som inte alls vill fånga en endaste zebrafisk till!
#9 - 28 maj 2007 10:58
Min taktik är samma som kanotistens: gradvis ökande frustration och gradvis mer inredning utplockad på golvet.
#10 - 28 maj 2007 11:05
Herne skrev:
Fånga dom på natten. Fiskarna är då i nån sorts dvala.

Enkelt...

Min variant också, väldigt enkelt.
#11 - 28 maj 2007 12:25
det här med att släcka belysningen är inget att rekommendera.... det utlöser en fullständig panik i karet när man börjar veva runt med en håv då!!!
#12 - 28 maj 2007 13:43
åheim skrev:
det här med att släcka belysningen är inget att rekommendera.... det utlöser en fullständig panik i karet när man börjar veva runt med en håv då!!!

Har jag gjort 100 tal gånger under mina drygt 35 år i hobbyn och aldrig råkat ut för.
#13 - 28 maj 2007 13:48
åheim skrev:

Tror det varierar mellan olika arter i så fall. Jag jagar alltid så här:
ta bort täckglastet. Släck alla lampor i rummet, inklusive akvariebelysningen
Låt karet stå totalmörkt i 2 timmar.
Ta en liten ficklampa.
Fiska på.
Totalt lung i tanken. Och man fångar fiskarna lätt.
Men. Det varierar säkert mellan olika fiskar... Så du har säkerligen rätt när det gäller andra arter :)
#14 - 28 maj 2007 15:11
Kanske göra en fiskfälla av en PET-flaska?
#15 - 29 maj 2007 20:02
Jag har nu testat med liten håv + gigantisk nyköpt buttricks-håv och det tog mig 5 sek att fånga en zebra - Jag kissade nästan på mig av lycka!

Annons