Hur fångar man lättast alla räkorna?

#1 - 5 oktober 2007 14:10
Hej
Mina räkor skall flytta till ett större kar, dom har blivit alldeles för många där dom är nu. Men hur i hela friden fångar jag dem smartast? De större kan jag fånga i håven (hoppas jag) men hur gör jag med alla småttingar?
Några knep?

/b
#2 - 5 oktober 2007 14:13
För mig har det funkat med håv även får en del av de små, en finmaskig liten håv. Vad ska du göra med deras gamla kar? Ska det vara kvar så får du flytta så många du får upp nu, sen ta resten när de inte smiter igenom håven. Annars kanske du kan fiska upp de små med en soppslev eller en liten burk. Jag hade inte så många när jag fiskade upp mina, så det gick ganska bra.
#3 - 5 oktober 2007 14:13
Ja, HÄVERT :D Det kanske låter elakt men det är nog fan det enklaste sättet att få upp småttingarna utan att jaga ihjäl dom.

//C
#4 - 5 oktober 2007 14:26
stoppa i en bananbit, låt den ligga en stund, då kommer MASSOR av räkor dit, ta upp dom du får tag på.. upprepa tills det é tomt
#5 - 5 oktober 2007 14:30
Halvliters petflaskefälla betad med pellets funkade bra för mig när jag behövde evakuera räkor.
#6 - 5 oktober 2007 17:42
Tusen tack för era svar, skall prova både banan och pet flaska, vissa av dem är väldigt små och jag är rädd att jag klämmer eller skadar dem ifall jag börjar jaga med håven. Som tur är skall jag inte göra något alls (avveckla) det karet dom är i nu så det gör inget ifall det tar några dagar innan jag fångat dem alla.

Tack
/b

Annons