hur fångar man in fiskar lättast?

#1 - 13 november 2006 15:58
Ska nu ta över 4 Pansarmalar och 10 Tetror till ett annat kar, problemet är ju då att fånga in dom! Man är ju inte lika skicklig som dom i affären heller!
Akvariumet är på 72 liter så så väldans stort är det ju inte. Har alltid så svårt att fånga in pansarmalarna! dom är ju så skygga o snabba!

Så då undrar jag om ni har nåt knep som gör det lätt att fånga in dom. Dom är ju dom skyggaste fiskarna i akvariumet så locka med mat går inte. dom andra fiskarna tar det med en gång.
#2 - 13 november 2006 16:03
ta två håvar så jagar du fiskarna med den ina in i den andra kanske :)
#3 - 13 november 2006 16:08
sänk ner vatten nivån en del så har dom ännu mindre plats att simma på
#4 - 13 november 2006 17:01
Två håvar, en stor och en liten brukar funka bra. Använd den lilla för att fösa/skrämma in dem i den stora, som du sen trycker mot rutan eller drar upp mot ytan illa kvickt. Se till att ha finmaskiga håvar till pansarmalar, de har en tednens att fastna.
#5 - 13 november 2006 17:29
perfekt! just vad jag har! två håvar, en liten och en större.
bara att den lilla är finmaskig medans den stora inte är det.
#6 - 13 november 2006 17:43
Försök då fösa i dem i den lilla. lite knepigare, men borde funka.
#7 - 13 november 2006 18:00
Jag gillar verkligen inte att flytta fiskar, ett tips är att försöka att inte stressa de för mycket. Fungerar det inte ta en paus och försök igen senare. Jag kör också med 2 håvar, det är det bästa.
#8 - 13 november 2006 18:03
jag har 2 stora och djupa håvar. sänkte vattennivån nu när jag köpte större och fångade in 6 st botior på mindre än 15 minuter i ett 540liters. i vanliga fall har tagit runt 30 minuter.
#9 - 13 november 2006 18:17
jag har lyckats fånga in 8 kardinaltetror. Men så tog det ju också en halvtimme. :p
Nä men det är väl som IamThEjOkE säger. Fös iväg dem med något som de blir rädda för så de simmar in i håven, eller så typ sätter du ner håven i vattnet och låter den vara stilla några minuter så att de inte tror att det är något farligt så de simmar in i den. Men det tar vääääldigt lång tid...-_-
#10 - 13 november 2006 18:57
lyckades nu fånga in pansarmalarna!
den första kom i på nån halv minut medans dom 3 andra tog en halvtimme på sig! men det värsta väntar fortfarande.. Kardinaltetrorna!
#11 - 13 november 2006 19:12
det blir nog lättast om du försöker fösa in dem i den stora håven, så många så möjligt på en gång, men tveka inte att ta upp den bara för att du fått tag på en.
#12 - 13 november 2006 21:14
Nepp det är bara att hiva upp dem...:P Lyckades ta tre stora kampfiskar i håven på en gång när jag flyttade över dem till ett annat akvarie :P
#13 - 13 november 2006 23:35
fast kampfiskar är en annan femma, de är inte riktigt lika kvicka som tetror...
#14 - 14 november 2006 05:09
Ett bra tips om man har chans är att fånga fiskarna på morgonen. Precis när ljuset tänds så står man där bered med din håv. Lovar att lättare att fånga fisk än då när de är helt yrvakna får du inte.
#15 - 14 november 2006 06:53
spazm skrev:
Ett bra tips om man har chans är att fånga fiskarna på morgonen. Precis när ljuset tänds så står man där bered med din håv. Lovar att lättare att fånga fisk än då när de är helt yrvakna får du inte.

Det var smart, ska tänka på det nästa gång jag ska flytta snabb fisk :)
#16 - 14 november 2006 19:59
ja, bra idé!

Annons