Hur fånga nyckelhålsciklid?

#1 - 19 juli 2012 19:35
Som jag tidigare skrivit om så ska jag sälja ett av mina kar.
Ett par nyckelhålsciklider ska dock flyttas över till mitt 200 liters.
Nyckelhålen är ju rätt försiktiga av sej, går undan när ngt händer i akvariet.

Hur i allsin dar ska jag gå till väga för att fånga dessa blyga sötnosar? Vill ju inte skrämma livet ur dem, eller att de far omkring och gör sej illa. Jag är inte helt ovan vid att fånga fisk, men dessa kan nog bereda mej en del problem.
Jag behöver tips!!! Snälla...
#2 - 19 juli 2012 19:45
Jag brukar fånga fisk med två större håvar som jag för mot varandra. I värsta fall om man har mycket inredning får man plocka ut en del av dem.
//Camilla
#3 - 19 juli 2012 19:48
hej Svea

Jag har gjort så att jag har sänkt vattennivån till hälften sen har jag satt ner 2 plexiglas skivor, dragit ut dem så att de är så nära glaset på långsidorna som möjligt. om du inte har sånna skivor så ta vad som helst, tejpa ihop plast lock tex. Ta så pass brett att du kan få plats med håven, stoppa ner den o putta in dem där lungt o fint. Hoppas du förstår...:)
#4 - 19 juli 2012 20:03
Hej
Tack för tipsen, bägge två.
Det där med 2 håvar brukar jag praktisera, men jag anar att nyckelhålen är smartare än vad jag är. Men ska försöka förstås.
Och det andra tipset med att skärma av ett smalt utrymme närmast framsidan (är det så du menar?) kanske skulle funka oxå. Men även där gissar jag att dom inte precis är samarbetsvilliga. Men allt tål att prövas.
Det är en jättetrevlig firre, har inte haft dem så länge men jag är redan förtjust i dem.
#5 - 19 juli 2012 20:08
nja...inte framrutan...utan du smalnar av utrymmet mot en sidoruta. om de te x är på vänster sida så för du ner plastskivorna i mitten o sen drar de mot gaveln sakta, sakta. Hur du än gör så lycka till......o ja förresten glömde nämna..släck rampen, lättare om det är mörkt.
#6 - 19 juli 2012 20:17
Ah, då fattar jag. Just det, sidorutan blir nog enklare. Låter lätt som en plätt, men är det helt klart inte.
Tack snälla.
#7 - 20 juli 2012 10:22
nä, lätt är det aldrig speciellt om man misslyckas ett par gånger då vet firrarna direkt att man är ute efter just dem. Skriv hur du gjort och om det gick smidigt. Lycka till nu!!:)
#8 - 20 juli 2012 13:06
Ska du sälja o tömma karet kan du ju sänka vattennivån till typ 5 cm. Då är det lättare att fånga dom. Du behöver inte tänka på stressen. Den kommer du inte undan ändå. Det är bara att jaga fatt på dom.
#9 - 20 juli 2012 13:50
Ja, så är det tänkt. Men jag hade funderingar på att flytta Nyckelhålen i god tid. Det blir mycket att göra just den dan när flytten ska ske.
Jag har ju bättre tid nu, kan planera och ta det försiktigt. Ifs kan jag ju i såfall glömma stressen redan nu. Men det låter lite grymt, "jaga på bara", huuuh stackarna. Men det är väl så det blir slutligen, ett visst jagande.
#10 - 20 juli 2012 13:57
bättre vara lite "brutal" snabbt. för håller man på att jaga runt sakta o försiktigt så tar det läbgre tid o då stressar man fisken ännu mer.
#11 - 20 juli 2012 14:07
Om du vill flytta dem ett tag innan du tömmer akvariet, så kan du ta ut den största och mest skrymmande inredningen (som stora rötter), och se´n använda en håv som inte är för liten, så ska det nog gå bra :) Jag upplever ändå nyckelhål som ganska lättfångade, i förhållande till t.ex Anomalochromis thomasi, som är ett h-e att fånga i möblerade kar.
#12 - 20 juli 2012 14:50
Håller på att koppa in dem i deras nya hem! Det gick faktiskt ganska lätt, som Animaniac skriver. Och så tog jag fasta på det du skrev Hannesc att man stressar dem mer genom att ta det lugnt under längre tid. Men dom sprätte inte alls runt särskilt mycket.

Men nu i påsen flämtar dom mycket, så stressade är dom helt klart även om det inte tog så lång tid. Det går väl över, eller hur?
½-timmes inkoppning - är det rätt tänkt?
#13 - 20 juli 2012 15:11
hannesc skrev:
bättre vara lite "brutal" snabbt. för håller man på att jaga runt sakta o försiktigt så tar det läbgre tid o då stressar man fisken ännu mer.
Där tänker jag inte instämma, när jag fångar fisk så tar jag det jeeevligt lugn och det resulterar i att de inte bryr sig särskilt mycket, utan det går väldigt odramatiskt. Som att åka sj istället för balder:D
#14 - 20 juli 2012 15:14
haha. asså så klart jag tar det lugnt med, men inte så att jag håller på i 10 min att försöka fånga 1 fisk. det går ofta fort om man sänkt ner vattennivån rejält o tagit ut all inredning.
#15 - 20 juli 2012 16:01
Problemet är att vissa fiskar måste man ta snabbt, annars fattar de kvickt att man är ute efter dem, och då kan de vara nästan omöjliga att få tag i :p
#16 - 20 juli 2012 16:05
Först provade jag med ZuZs metod, en glasskiva. Men det var lite meckigt och stökigt. Så jag övergick till att använda EN håv.
Lite mat först sen försiktigt få tag på dem. Den första gick snabbt, sen visste ju den andra förstås vad som var på G (tror JAG ha ha).

Alltnog nu står dom o kurar under en rot. Den roten har jag satt i nyligen åt dom! Kul att den föll på läppen.
Ska försöka få en bild på dem sen utifall ni vill se.
#17 - 20 juli 2012 16:16
svea skrev:
Ska försöka få en bild på dem sen utifall ni vill se.

Shoot! Så att säga ;)
#18 - 20 juli 2012 17:31
Kul att det gick så bra, ibland ska man ha lite tur oxå:)
#19 - 21 juli 2012 19:15
Jag har ju lovat bilder, men de är verkligen inte intresserade av sånt trams, mina nyckelhål.
De har örnkoll på kameran hur jag än smyger med den.

Jag vill ju visa fina bilder eftersom de är så vackra. Kanske går det bättre längre fram.
Det är bara Bolivianen som står och solar sej framför kameran, en riktig linslus.
Jag får återkomma.

Hur som helst så tycks de må alldeles utmärkt efter flytten.
#20 - 21 juli 2012 21:41
Härligt!!:D
#21 - 1 augusti 2012 19:56
Här är en bild på den ena nyckelhålscikliden. Inte särskilt bra, men vad gör man.
De har funnit sej fint till rätta och är jättetrevliga. Bör jag har fler än 2, vad är bra för dem, 2 eller en grupp på 4?
#22 - 5 augusti 2012 18:59
Vad anser ni, mår dom bättre att vara 4 st? Lite tips tack!:)
#23 - 8 augusti 2012 07:59
Trivs de så stanna vid 2, men vill du ha fler så kan du ju skaffa fler -om akvariet är tillräckligt stort, för plötsligt finns det ju konkurrenter i akvariet....;)

Annons