HUr fånga Lamprologus multifasciatus

#1 - 30 september 2005 21:21
Köpte 6 st LM för ett år sedan och de har trivts alldeles för utmärkt så nu är de över 30. Min lokala akvariehandllare vill gärna ta emot överskottet men jag har ett litet problem. Når jag försöker fånga dem så gömmer de sig naturligtvis i snäckorna men snäckorna vill jag behålla. Jag är tacksam för tips hur jag ska få tag på firrarna
mvh S
#2 - 30 september 2005 21:29
ta snäckan, lägg i påsen och ta till affären. han kan säkert ge dig nån annan snäcka i byte om du har brist på dem.
PatrikMalmo
#3 - 30 september 2005 21:31
Enkelt. Ta upp alla snäckorna med firrarna i och lägg dem på ett nät/ett horisontellt rör en bit över botten/i en hink. Firrarna simmar ut så småningom och söker sig ner mot botten. Fiska upp snäckorna och så är det klart.

Alternativt kör du den danska pilsner-metoden:
Ta en PET-flaska på 2 liter, kapa toppen på den och vänd ut och in i resten av flaskan. Du får då en enkel mjärde. Lägg mat i flaskan och lägg allt i karet. Ta en pilsner och vänta på att firrarna simmar in. :)

Hilsen,

P
#4 - 30 september 2005 21:37
Petflaskan har jag redan testat. Fiskarna var inte så intresserade. Fel på maten kanske Det andra alternativet låter smart. Ska ta och testa det.
Tack
/S
PatrikMalmo
#5 - 1 oktober 2005 05:47
Kom du ihåg att ta en pilsner? Mycket viktigt, annars funkar inte metoden... :)

Vet att just en del ciklider kan vara svåra att få fatt i med PET-flaskan. Cyps går inte på det, men mina snäcklekare gjorde det. Apisto funkar det utmärkt på, fast man kan få köra många omgångar.

Hilsen,

P
#6 - 1 oktober 2005 09:01
Testade pisnermetoden, fungerade till viss del. Har några som simmar omkring inne i flaskan och blänger, plus ett antal som simmar på utsidan och blänger tillbaka. Kanske för lite pilsner.
Ska ta och testa din andra metod idag.

mvh,
/S
PatrikMalmo
#7 - 1 oktober 2005 17:48
Mm, funkar det inte med en pilsner så får man ta en till... :)

Bra att tömma flaskan med jämna mellanrum, vattnet blir jäkligt dåligt attans fort i en sådan PET-flaska.

Hilsen,

P
#8 - 1 oktober 2005 20:36
[QUOTE=PatrikMalmo]Bra att tömma flaskan med jämna mellanrum, vattnet blir jäkligt dåligt attans fort i en sådan PET-flaska.[/QUOTE]

borde väl gå att förhindra med 800st 3mm hål typ
#9 - 1 oktober 2005 20:46
[QUOTE=PatrikMalmo]Mm, funkar det inte med en pilsner så får man ta en till... :)

Bra att tömma flaskan med jämna mellanrum, vattnet blir jäkligt dåligt attans fort i en sådan PET-flaska.

Hilsen,

P[/QUOTE]
Har behöver jag lite mer input. Själv kan jag bara tömma flaskan en gång. Eller det är flaskan som behöver inputen. Annars så tömmer jag snäckorna med nät- rastermetoden samtidigt som jag tömmer pilsner för att stötta naturen i sin gång
mvh,
S

Annons