Hur få växter att rota sig?

#1 - 21 mars 2005 10:01
:) [font=Times New Roman]Hej alla![/font]
[font=Times New Roman]Nu har jag äntligen blivit en av er!! Härliga sidor, tur att ni finns! Har fått mycket hjälp[/font]
[font=Times New Roman]av Er fast ni inte vet det. Man niger och tackar.[/font]
[font=Times New Roman]Nu till min debutfråga[/font]

[font=Times New Roman]Hu får man växterna att sitta kvar? Rota sig? De är ganska nya (2-3 veckor). Mina "lyfter" [/font]
[font=Times New Roman]och svävar omkring [/font][font=Times New Roman]lite då och då. Finns det något knep[/font]
#2 - 21 mars 2005 10:38
Vad är det för växt?
Lättast är att lägga en sten över rötterna eller binda fast de vid en sten?
#3 - 21 mars 2005 11:32
En är ganska hög ca 35 cm, smala vassliknande blad. Den andra är kort, ungefär som en gräsmatta. Har försökt med stenar men firrarna bara bökar undandem.
#4 - 21 mars 2005 11:45
[QUOTE=Mojjan]En är ganska hög ca 35 cm, smala vassliknande blad. Den andra är kort, ungefär som en gräsmatta. Har försökt med stenar men firrarna bara bökar undandem.[/QUOTE]
Problemet är kanske inte växterna utan fiskarna som bökar runt? :-P
#5 - 21 mars 2005 11:48
Ja, så kan det vara, men... vad gör jag åt det?? Vill ha mina fiskar

Mojjan
#6 - 21 mars 2005 11:49
Då får du nog tålmådigt stoppa ner dem i gruset till de har satt rötter så att fiskarna inte kan gräva upp dem.
#7 - 21 mars 2005 12:09
Vad är det för fiskar du har?

Antar att man kan plantera växterna i sådana där lerkrukor som man har till "vanliga växter" och sedan sätta nät över krukan så att fiskarna inte gräva just i krukan där växten är planterad.
#8 - 21 mars 2005 12:23
Jag har en ganska stor mal (ca 2 dm), vet ej namnet + Väderålar, Guramisar,Svärdbärare, några andra olika malar.
Mojjan
#9 - 21 mars 2005 12:26
Det låter inte som om det skulle vara ett så stort problem med grävande fiskar i alla fall. Fast malen är stor nog att "vifta" upp det mesta.
#10 - 21 mars 2005 15:53
Hur grovt är bottenmaterialet, jag hade enorma problem med malarna då jag använde grövre grus?
#11 - 21 mars 2005 20:17
Nej så är det nog inte för mig, för jag har precis bytt från riktigt grova stenar/grus för att väderålarna grävde så stenarna for in i glaset. Men det är nog inte dom som får upp växterna.

Mojjan
#12 - 21 mars 2005 23:24
kanske kan ta en plattare sten och knyta fast växten på med lite fiskelina.
sedan lägga sand över stenen så den inte syns .
linan kan du ta bort efter ca 1 månad då har den växt fast i grus och stenen.
mvh jocke
#13 - 21 mars 2005 23:29
Man tackar!
Det var ett bra tips. Skall prova det imorgon.
Med fiskelina menar du nylonlina till spö eller...?

Mojjan
#14 - 21 mars 2005 23:34
japp nylonlina går även bra med en gummi snodd.
men linan syns inte så mycket så vet man inte att den sitter där så brukar man inte se den.
mvh jocke

Annons