Hur få tyst på en 2180/2080?

#1 - 20 augusti 2011 21:32
Har nu bytt till ett 2180, har tyvärr råkat ut för ett problem som jag inte verkar vara ensam om.....
Det låter rätt högt :(
Hittade en ljudlänk som är väldigt lik mitt oljud : http://www.adrianhaslett.pwp.blueyonder.co.uk/Music/Filter.mp3

Andra med detta problem har bytt impeller och till och med hela överdelen med pumpen i, utan att få bort ljudet.
Då undrar jag vad det kan vara annars? Luft? Känns som den vibrerar onödigt mycke.....

Börjar fundera på att försöka ljudisolera i bänken den står i, men den ska enligt många andra vara rätt tyst jue :)

help........please......
#2 - 20 augusti 2011 21:46
Jag tycker det är bedrövligt att ett filter i den prisklassen kan lämna fabriken (därav mitt ointresse av ehim)! man kan lätt sätta dit en cirk.pump(obs! ej eheim:d) på utblåsslangen (strax efter filterburken) och få ett tyst filter, har själv gjort det på ett kinafilter! Men du kan inte byta det annars på garantin?
#3 - 20 augusti 2011 22:11
Det är nog ett problem som fler och fler filtertillverkare verkar få, och inte bara Eheim. Att detta även drabbar en del "gamla" modeller gör inte saken bättre, men frågan är även varför?
Är tillverkningen flyttad med sämre kvalité som följd, sämre material, spara in på gods osv? Tråkigt är det i vilket fall, oavsett märke:(...
#4 - 20 augusti 2011 22:11
Kontakta köpe stället så hjälper de dig med reparation eller reklamation.
#5 - 20 augusti 2011 22:14
ansjo skrev:
Det är nog ett problem som fler och fler filtertillverkare verkar få, och inte bara Eheim. Att detta även drabbar en del "gamla" modeller gör inte saken bättre, men frågan är även varför?

Är tillverkningen flyttad med sämre kvalité som följd, sämre material, spara in på gods osv? Tråkigt är det i vilket fall, oavsett märke:(...


Verkar tyvärr som att även Eheim har börjat med neddragningar som alla andra snart tillverkas nog allt i kina filter, bilar, datorer you name it.
#6 - 20 augusti 2011 22:17
Jepp. Jag var mycket för Eheim förr, men nu verkar de ha blivit samma skrot och korn som många andra filtertillverkare på marknaden...med större risk att få ett måndagsex av ett filter. Eller så kanske de har fler måndagar i Kina än vad man har i Europa:p?
#7 - 21 augusti 2011 13:48
Jag ska inte låta det gå nån vecka, ifall det är luft som orsakar ljudet?
Läste att några fått bort ljudet då luften gått ur helt. Lär väl vara en del luft i 12kilo filtermedia oxå.....
#8 - 21 augusti 2011 14:45
Prova att skaka lite lätt på filtret, och/eller dra ur och sätt i kontakten så ser och hör du om det är luft i pumpen:).
#9 - 22 augusti 2011 17:02
Inge luft kvar....å inte blir den tystare :(
Lyckades knåpa ihop ett mail på engelska till zooplus.com nu, får se hur deras service är :)
#10 - 23 augusti 2011 15:59
Fick svar från dem idag.
Inte riktigt det jag ville ha, vad göra nu?
Borde man inte kunna få hem tex. ny impeller eller pumphus för att försöka fixa felet innan man returnerar filtret? Ofta har väl folk bara ett filter till sitt akvarium. Då är det ju inte så smart att skicka tillbaka det :) Blir nog lite ledsna firrar då ;)

Här är deras svar:
ear Mr. Hallenberg,

Thank you so much for your email.

We would like to apologies for any inconvenience caused.

You are welcome to return the Eheim External Filter Professionel 3 Thermo 2180 to us. Your return ID number is: RPMXEPW

Please indicate this number on the enclosed returns form and send the parcel with appropriate postage to the following address:

Zooplus AG Vertriebszentrum c/o Rhenus A Hörselgau
Marktal 3
99880
Hörselgau
Germany

Please kindly email us the suitabel collection days, so we could arrange pick up at your convenience. Kindly note that we need at least 3 days prior notice. (Collection days are:Monday-Friday, 09am-05pm)

You need to advise us whether we should arrange for replacement filter to be sent out or fully refund for the product.

We look forward to hearing from you.

With kindest regards

Your Service-Team


We want to continue to improve our services for you, and we would appreciate it if you would share your opinion with us with a quick click of the mouse.

Please click


if you were very satisfied with our answer/information: http://www.zooplus.com/contactFeedback/8630919099525

if you were satisfied with our answer/information: http://www.zooplus.com/contactFeedback/8630919380224

if you were not satisfied with our answer/information: http://www.zooplus.com/contactFeedback/8630919660923

4. if you were not satisfied at all with our answer/information: http://www.zooplus.com/contactFeedback/8630919941622

if we did not understand your question/concern: http://www.zooplus.com/contactFeedback/8630920503020
#11 - 23 augusti 2011 16:05
Eftersom det är en garantiåtgärd vill de ha tillbaka filtret för att undersöka det. Tycker inte Eheim/affären att det är något problem blir det heller ingen åtgärd.
Frakten får du troligtvis bekosta själv till Tyskland, och då blir det inte mycket dyrare att köpa hem en ny impeller och axel och chansa att det är det som är felet/problemet.
Jag gjorde så med min Eheim 2213, men med skillnaden att butiken skickade sakerna gratis till mig:).
#12 - 23 augusti 2011 19:19
Mmm... Gissade att så var fallet :)
Det medför dock en del problem med att returnera ett filter..... Karet klarar sig ju inte utan ett sånt direkt ;)
Tömde mitt gamla 2028 på filtermedia då det skulle ställas undan. Får väl låna lite av det jag har i 2180:an om det blir ivägskickning.
Vad skulle man gjort om man inte hade ett till filter? Har mailat till Eheim, får se vad de säger om saken....

Knåpade ihop detta:
Hi!
Sadly i got a very noisy 2180 that i bought from zooplus.com.
It sounds like this : http://www.adrianhaslett.pwp.blueyonder.co.uk/Music/Filter.mp3

Is there any solution to this problem?
I have read on several forums that a few others have had the same problem. But i don´t know what´s wrong.
I don´t think it´s any air left in the filter. So it must be something else?

Zooplus say that i have to return the filter to them, But can´t it be a easier solution? Can it be the impeller? Is this a known problem for you at Eheim?
If i have to send the filter back, i have to fix a replacement filter for my discustank.... And i´m stuck with the filtermedia-kit for the 2180 ;)



Best regards: Thomas Hallenberg!
#13 - 24 augusti 2011 11:45
Mmm... Gissade att så var fallet :)

Det medför dock en del problem med att returnera ett filter..... Karet klarar sig ju inte utan ett sånt direkt ;)

Tömde mitt gamla 2028 på filtermedia då det skulle ställas undan. Får väl låna lite av det jag har i 2180:an om det blir ivägskickning.

Vad skulle man gjort om man inte hade ett till filter? Har mailat till Eheim, får se vad de säger om saken....



Knåpade ihop detta:

Hi!

Sadly i got a very noisy 2180 that i bought from zooplus.com.

It sounds like this : http://www.adrianhaslett.pwp.blueyonder.co.uk/Music/Filter.mp3



Is there any solution to this problem?

I have read on several forums that a few others have had the same problem. But i don´t know what´s wrong.

I don´t think it´s any air left in the filter. So it must be something else?



Zooplus say that i have to return the filter to them, But can´t it be a easier solution? Can it be the impeller? Is this a known problem for you at Eheim?

If i have to send the filter back, i have to fix a replacement filter for my discustank.... And i´m stuck with the filtermedia-kit for the 2180 ;)







Best regards: Thomas Hallenberg!
Har man en akvarieaffär där man bor med någorlunda utbud så uppmanar jag alla att använda dem, det kan kosta några hundralappar mer, men det får man igen genom att slippa fraktkosnad och få en lätttillgänglig service och en butik som förhoppningsvis kan leva vidare och så slipper man quattros bök:d
#14 - 24 augusti 2011 16:42
Verkar kunna lösa sig lokalt ändå :)
Fick svar från Eheim idag, de ville veta vilket land/stad jag bodde i så de kunde hjälpa mig lite smidigare!
Får se vad som händer..... Skulle vara å slippa skicka iväg filtret....
Fick filtret för 2900kr. Så det var inte bara hundralappar billigare ;)

EDIT: Eheim själva tror det är "pressure valve" som låter. De erbjöd sig att skicka en ny :)
Om det inte blir bättre skulle jag höra av mig till servicestället i Sverige..... Låter smidigare än att skicka tillbaks allt!











Annons