Hur få slammhävert att suga?

#1 - 10 mars 2012 09:49
Jag har ett 116l med några salamander. Akvariet är till hälften fyllt med vatten.. När jag försöker använda slammhäverten så får jag inget sug i den OM jag inte först suger med munnen.. Nu har jag köpt en större modell och den går inte ens att få sug i med munnen.. Det står på att man ska dra den fort upp och ner, men inget händer.. Vad gör jag för fel? [:o]
#2 - 10 mars 2012 09:58
Pröva sänk ner hela slangen i vattnet så att den blir full med vatten, all luft ska bort. Sen sätter du tummen för slangänden och ser till att den andra änden, den med häverten på är under vattenytan. Lyft änden som du håller tummen för ur karet och ner i en hink eller vad du nu använder, ta bort tummen och vattnet borde flöda :)
#3 - 10 mars 2012 10:01
Tack! Ska testa.. :) Men påverkas suget när vattnet är lägre än hävertens höjd? Tänker om den tappar suget för att det är för lite vatten?
#4 - 10 mars 2012 10:03
ja, pröva lägga häverten på sida eller nåt om det är för lågt vattenstånd.
#5 - 16 mars 2012 09:04
Jag använder en entumsslang till badrummet och en PETflaska! Inleder med att blåsa i slangen för att skapa övertryck, följt av att jag suger! Inget vatten kommer i munnen förutsatt att slangen är tom från början! Det blir ett jäkla drag!!
#6 - 17 mars 2012 08:11
Blåser du när flaskan är i vattnet eller innan du sänker ner den?
#7 - 17 mars 2012 09:26
Se till att aldrig få akvarievatten i munnen. Och om det sker, skölj munnen ordentligt. Risken att bli sjuk är inte så stor, men blir man sjuk, kan det bli allvarligt!
#8 - 17 mars 2012 17:48
Den är under vattnet men upp och ner så att luften inte blir kvar i flaskan. Jag har en sugplopp fäst i slangen vid flaskan!
Man kan även inleda utan flaskan och sen sätta fast den under vattnet när väl tömningen börjat!! Tidigare hade jag två halvtumsslangar kopplade men det var bökigt!!!
#9 - 17 mars 2012 18:13
För det första tappar du inte sug på grund av lågt vattenstånd så länge utflödet ligger under ytan. Ger man bara vatten den initiala startkraften söker sig vatten till lägsta möjliga punkt.

För det andra så blir det mycket enklare och mindre slabb om du för ned hävertkoppen i akvariet så att den fylls med vatten och sedan skopar upp vattnet med den. Som om du fyller ett glas vatten ur en tunna. Lyft sedan koppen upp över akvariet så börjar vattnet flöda ned i slangen. Så fort vattnet passerat akvariekanten får du fort se till att fylla hävertkoppen igen. Nu suger den ordentligt. Se till att inte släppa in några luftbubblor i slangen i sista steget, då får du troligtvis börja om. Gör detta rätt och du har en hävert som suger till sin maxkapacitet.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Annons