hur få sambo att gilla akvarium?

#1 - 17 mars 2009 12:44
haha ja. har alltid vela ha husdjur men min sambo avskyr allt vad det heter. hundar dom kissar och bajsar och tuggar på allt. katter dom kissar och bajsar och klöser på allt. alla djur luktar äckligt och är tidskrävande och hårar ned. hans åsikt, inte min :P

nåja. eftersom jag hade ett akvarium när jag var liten så tänkte jag att det kan ju vara kul, plus att det är dekorativt. efter mycket argumentation så fick jag tillslut grönt ljus. jag rotade fram mitt barndomsakvarium på ca 130L och renoverade det. oj vad det ser fint ut. sambon verkar faktiskt tycka att det är helt ok. sen skaffade jag ett mindre 30L som jag nu håller på och renoverar som ska bli för yngel och så. jag e nu riktigt fast i denna akvariehobby.

härom dagen så tog jag upp CO2 gödning med min sambo eftersom jag vill ha snygga och välmående växter och jäklar vilket motstånd jag fick med argument som ''man ska låta naturen ha sin gång'' och ''det växer ju så småningom ändå'' och ''vadå entusiastisk? du har ju blivit besatt'' hehe

hur sjutton får man sin sambo att acceptera ens nyfunna brinnande intresse för akvaristik? :P
#2 - 17 mars 2009 12:46
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Här är en gammal tråd med massor med tips :D[/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=50522&highlight=akvarien%F6rd
#3 - 17 mars 2009 12:59
hihi tack :P
Guest
#4 - 17 mars 2009 13:21
köp ett stort akvarium till honom me monsterfirrar så ;)
#5 - 17 mars 2009 13:45
kanske ska låta honom ''få'' ett av akvarierna...antingen det lilla som behöver målas om och fixas, eller så får han ansvara för det stora :) har en baby ancistrus och 6st platy i det stora än så länge, men honorna är runda och goa så det blir nog yngel snart. tänkte försöka dra med honom till en akvariebutik imorgon och be honom välja ut någon fisk eller 2. kanske hjälper att få honom intresserad :P testade att köpa en fin liten akvariebok åt honom men det var ingen hit :P
#6 - 17 mars 2009 14:41
Rekommenderar att du introducerar mäskad CO2 för honom och berättar vilket gott (bränne)vin ni kommer att få framöver..
#7 - 17 mars 2009 16:59
haha det var faktiskt just det som jag snackade om eftersom en ordentlig CO2 anläggning kostar lite väl mycket för min smak. jag använde dock inte argumentet hembrännt :P
#8 - 17 mars 2009 17:03
Ha tålamod. Jag har varit gift i 16 år och dras fortfarande med samma problem. Nu är dock förändringar på gång då jag har fått barnen (4&7 år) att ta mitt parti, så bara tidtabellen tillåter lär det nog bli nyanskaffningar.
Guest
#9 - 17 mars 2009 17:06
Skippa guppy och köp äkta monsterfirrar då. Mycke mer intressantare. En rocka eller en arowana kan vara nåt.
#10 - 17 mars 2009 17:07
vad har han för hobby då? han kanske har en du inte gillar skarpt så då får du använda det då,han har sin å du din hobby
#11 - 17 mars 2009 17:38
Du är på rätt väg.. Att han känner sig delaktig kommer du långt med ;)

I vårt hem var det meningen att sambon skulle skaffa akvarium och jag hamster men det slutade med att vi har massor av akvarium och jag är minst lika delaktig som sambon i de flesta :D
Hamster har vi oxå :p
#12 - 17 mars 2009 18:49
hiih :P ne det dumma e att han har ingen jobbig hobby...han skulle snarare behöva en :P hint hint liksom. jag tror jag drar med honom till en akvariebutik imorgon, han kanske hittar nån cool fisk :D hoppas hoppas hoppas
#13 - 17 mars 2009 22:56
martinah86 skrev:
hiih :P ne det dumma e att han har ingen jobbig hobby...han skulle snarare behöva en :P hint hint liksom. jag tror jag drar med honom till en akvariebutik imorgon, han kanske hittar nån cool fisk :D hoppas hoppas hoppas

haha min fru tycker jag är skit jobbig när jag pratar om mina fiskar köper mina fiskar.men hon tycker iallafall att mina kar är fina och väldigt rogivande.så jag nöjer mej vid det lilla .vill jag prata fisk så går jag ut på zoopet .eller terrar mina söner.hahaha
#14 - 18 mars 2009 07:18
Tougaye skrev:
haha min fru tycker jag är skit jobbig när jag pratar om mina fiskar köper mina fiskar.men hon tycker iallafall att mina kar är fina och väldigt rogivande.så jag nöjer mej vid det lilla .vill jag prata fisk så går jag ut på zoopet .eller terrar mina söner.hahaha

Det är litet liknande hos mig. Tidigare försökte jag få frun med intresserad men det blevfaktiskt bättre när jag skippade frun från akvarieskötseln. Nu kan hon tom sitta och titta på fiskarna någon gång
#15 - 18 mars 2009 12:36
jag har absolut inget emot att sköta akvariena själv :) min sambo tycker ju endå att det ser helt ok ut. av någon underlig anledning är det just CO2 gödning som han motarbetar så starkt. hajjar inte alls varför. han har ju själv jobbat som trädgårdspojke när han var tonåring och gav massa gödning till alla plantor, varför ska inte vattenlevande plantor få gödning för? :P blääää karlar altså ;)

Annons