Hur få redwood rot att sjunka?

#1 - 2 juli 2008 12:20
Fråga 1:
Snygga rötter är de, dessa redwood, men hur får man dem att sjunka?:confused:

Har knytit fast min i baljan med en bomullstråd nu, så den inte skall fara omkring och orsaka en olycka i draget av min Aquabee 3000l/h.

Innan det hade jag den i blöt i badkaret i två veckor, men den ger sig inte!:mad:

Fråga 2:
Hur gör ni som inte får dessa rötter att sjunka? Knyter ni fast dem på något sätt?
#2 - 2 juli 2008 12:25
är det en väldigt kompakt rot? min sjönk efter bara några dagar....din verkar extra seg
#3 - 2 juli 2008 13:10
det är väll bara vänta på att den ska suga åt sig tillräckligt med vatten. bond fast den med fiskelina det kommer inte att multna bort som bomull eller så kan du använda polyester tråd
#4 - 2 juli 2008 13:11
Jag lägger, surrar fast sten på den tills den står fast själv. Min sista tog säkert 6-7 veckor.
#5 - 2 juli 2008 14:06
Jag ledsnade efter tre veckor och gjorde hålrum på undersidan med hjälp av en borr och stämjärn. I dem bankade jag sedan med stor kraft in Äkta Svensk Gråsten. Funkade.
#6 - 2 juli 2008 14:23
Jag har hört om en liknande lösning som din JeanM men då användes en skifferplatta
#7 - 2 juli 2008 15:31
Så här ser roten ut:

[ATTACH]12629[/ATTACH]
#8 - 2 juli 2008 15:44
JeanM skrev:
Jag ledsnade efter tre veckor och gjorde hålrum på undersidan med hjälp av en borr och stämjärn. I dem bankade jag sedan med stor kraft in Äkta Svensk Gråsten. Funkade.

Högst intressant.:) Skaffade du en borr och stämjärn (vad behövdes stämjärnet till ?) för att göra hål i roten för att pilla ini dessa hål med något tungt (typ svensk gråsten)?:confused:
#9 - 2 juli 2008 20:29
Jag tyngde ner med en sten ovanpå helt enkelt satte fast den rejält i en klyka sen när det gått en tid och jag tog bort stenen så låg roten kvar på botten....

Det var enkelt...
#10 - 2 juli 2008 20:51
Precis en sådan rot hade jag också problem med väldigt länge. Det tog mig kanske 3-4 veckor innan den tillslut blev vattenfylld och låg kvar på botten. Jag hade min i en balja med vatten som jag bytte varje dag - det tog sin lilla tid men nu ligger den på plats. =)
#11 - 3 juli 2008 07:29
TinaM skrev:
Högst intressant.:) Skaffade du en borr och stämjärn (vad behövdes stämjärnet till ?) för att göra hål i roten för att pilla ini dessa hål med något tungt (typ svensk gråsten)?:confused:

Stenarna var så stora som rotens bredd tillät (en halv knytnäve ung.) En grov borr tog bort det mesta av rotmaterialet, sen användes stämjärnet till att hyfsa kanterna på hålet så stenen passade (nästan, måste ju vara lite för trångt så den fastnar)
#12 - 3 juli 2008 07:50
Jag tog helt sonika en stor klump med rostfritt stål och skruvade fast med rostfria skruv, sedan tryckte jag ner klumpen i sanden så den inte syns. Nu sitter den där den sitter och det har inte påverkat vattenvärdena.
//Inger
#13 - 3 juli 2008 16:03
Jag som inte gärna vill tillsätta varken sten eller metall i mitt kar.[:o]

Jag avvaktar nog några veckor till och byter ut bomullstråden mot fiskelina. Sedan, om det inte funkar får jag tänka om.

Tack för alla svar och tips!:)

Annons