Hur få platy att leka

#1 - 2 oktober 2004 16:29
Hejsan!

Är det någon som kan tala om för mig om det är något speciellt man kan göra för att få platy att leka? Här läser man ju inlägg väldigt ofta om folk som har fått platy yngel men mina verkar inte ens vela leka.

En hane och 2 honor har jag haft i flera månader och dom visar ingen tendens till att vela leka och för kanske 4 veckor sedan så köpte jag mig två hanar och 1 hona till och ingen av dom verkar vela leka heller.
#2 - 2 oktober 2004 16:51
Jag hade samma problem men oftast räcker en enda lek till många kullar.
Det kallas förrådsbefruktning och gäller nästan alla levandefödare.
problemet med platyn är att de är mycket pigga på att äta sina egna yngel så det blir ofta inte ett enda kvar om de inte får föda i tät växtlighet eller ännu hellre i födkasse i separat akvarium.
#3 - 2 oktober 2004 17:56
Ok, det låter ju bra att en enda lek kan räcka till flera kullar, men då återstår fortfarande mitt problem att få dom att leka i allafall gång.
#4 - 2 oktober 2004 18:02
Sannolikheten att detta redan skett är nog ganska stor om du inte hållt dom under uppsikt från dag ett så att säga.
Edit: felstavning
#5 - 2 oktober 2004 18:18
Jag tror också att dina Platy lekt, det går helt enkelt inte att få dem att låta bli. Om man inte har några täta växter som ynglen kan gömma sig i så blir de snabbt mat. De kan också vara svåra att se i ett akvarium, de gömmer sig så gott de kan i grövre grus, under stenar och rötter etc.

Det har hänt att jag suttit framför akvariet och tittat rätt så länge innan jag efter en kvart plötsligt noterat att jag har yngel där. Du måste hinna före de vuxna fiskarna som ser dem som god mat.
#6 - 2 oktober 2004 18:50
Jo, men om dom skulle ha lekt så borde ju honorna bli tjocka någongång, och det är ingen av honorna som är tjock. Nu vet jag ju inte hur dom ser ut när dom är "på smällen" men dom måste ju iallafall bli rund om magen.

Jag hade svärdbärare förut och på svärdbärar honorna såg man ju på en gång när dom var gravida. Är det likadant med platy?
#7 - 2 oktober 2004 18:57
Tjocka brukar honorna bli - och sedan föder dom..
Och strax därpå är de tjocka igen - efter skrovmålet...
Ibland är det svårt att var säker på när *det* har hänt...
#8 - 4 oktober 2004 15:33
jag har också platy. jag har 1 hane och 2 honor och båda honorna är tjocka.mvh gurkan

Annons