Hur få ned ljudet på pumpen?

#1 - 17 januari 2007 11:21
Jag har ett innerfilter i mitt akvarium. Det jag undrar över är hur får jag filtret att låta mindre? Dvs hur dämpar jag vibrationerna som blir då det låter jättemycket.
Akvariet står i mitt sovrum så som det är just nu stänger jag av filtret på natten så att jag kan sova.
#2 - 17 januari 2007 11:28
Hoppas du då rengör filtret varje morgon... pröva o ha den längre ner under ytan... helt tyst blir de aldrig :)
#3 - 17 januari 2007 11:30
Pumpen sitter ca 5 cm från ytan.
Satt och fundrade om det kanske med större sugproppar kan dämpa vibrationerna. Då det hörs när jag öppnar min ytterdörr, och då är inte sovrummet i närheten.
#4 - 17 januari 2007 11:32
Oj :O men pröva o dra ner den ytterligare lite.
#5 - 17 januari 2007 11:34
Kan ju alltid prova. Nu är dock akvariet endast på 43l så det är inte så stort, och pumpen är inte så stor utan är anpassad efter akvariet.
#6 - 17 januari 2007 11:59
kolla att pumpens rotor sitter rätt på sin axel, ofta beror extra oljud på att rotorn inte sitter riktigt som den ska
#7 - 17 januari 2007 12:01
Vad är det för filter, vilket märke?
#8 - 17 januari 2007 12:01
Har samma problem och tills jag hittar en smartare/snyggare lösning har jag satt fast pumpen på en rot och ställt roten en bit in mot mitten av akvariet. Inte snyggt, men det är bara på 19 liter så det ser inte så roligt ut som om man skulle göra på i ett större.

I mitt 63 liters kar har jag också en pump som låter, den får jag höja effekten på för att den ska bli tyst. Har hört att det är luft i pumpen, därför den låter. Har inte provat den teorin än dock.
#9 - 17 januari 2007 14:03
Vinter skrev:
I mitt 63 liters kar har jag också en pump som låter, den får jag höja effekten på för att den ska bli tyst. Har hört att det är luft i pumpen, därför den låter. Har inte provat den teorin än dock.

Höja effekten? Hur gör du det??? Låter livsfarligt...
#10 - 17 januari 2007 14:11
Hehe nej inte så...ok, effekten kanske va fel ord för det men jag höjer nivån så att det blåser mer.
#11 - 17 januari 2007 16:05
varför inte bara ta och köpa en ny pump?

jag hör inget av mina 2 akvarium med de pumparna jag har,,, har ni satt dem rätt?

och vad är de som är så störande med det egetligen? inte värre än när de regnar utanför?
#12 - 17 januari 2007 16:10
Min låter när den börja bli smutsig och behöver göras rent sen hör jag den inte alls efter det.Provat att göra rent?
#13 - 17 januari 2007 16:16
gizmogirl skrev:
Min låter när den börja bli smutsig och behöver göras rent sen hör jag den inte alls efter det.Provat att göra rent?

borde han inte redan göra det med tanke på att pumpen står still på nätterna?
då är han ju nästan tvungen att rengöra den varje morgon innan start.
#14 - 17 januari 2007 16:39
Pumba skrev:
borde han inte redan göra det med tanke på att pumpen står still på nätterna?

då är han ju nästan tvungen att rengöra den varje morgon innan start.
Jo det borde han men jag kan ha missat svaret på just det ser inte att han svarat på just den frågan om rengöringen.Annars är ett tips att göra rent alla skrymslen i pumpen.
#15 - 17 januari 2007 17:00
stoppa ner hela pumpen i en blåfiltermattebit.
#16 - 17 januari 2007 19:01
Det är en helt ny pump av märke Elite. Och jag rengör pumpen varje morgon innan den sätt igång igen. Himmla bökigt men jag får hålla på med det tills jag kommer på vad som gör att det vibrerar så himmla mkt.

Hur vet jag att pumpens rotor sitter fel?
Köper man blåfiltermatta i en akvarieaffär? eller i ett byggaruhus?
#17 - 18 januari 2007 00:15
Är den helt ny och den låter så och de inte är nåt fel på axeln skulle jag lämna tillbaka den och be att få en annan.

MVH//Ingemar

Annons