hur få mörk bakgrund ljus?

#1 - 2 april 2004 19:21
<font color="black"><b><font face="Comic Sans MS">Detta är nog lite svårt att beskriva..
Jag har en affishbakgrund på utsidan av karet.
Problemet är att det inte är lufttätt mellan rutan och bakgrunden
vilket gör att bakgrunden är mörkare än den bör vara, på något sätt
kommer inte ljuset på bakgrunden så starkt som den brukar, förrutom
på ställen som jag antar har blivit blöta och klibbat fast den.
Nu undrar jag hur ni har ordnat det, om ni nu haft samma problem,
eller helt enkelt har några idéer [:-54]på hur jag ska lösa det!</font id="Comic Sans MS"></b></font id="black">
#2 - 2 april 2004 20:29
Fanns en tidigare tråd men jag kan inte hitta den. Man kan använda matolja vilket jag testade och det funkar bra men mitt glas var inte så slätt så man ser vissa ojämnheter i själva glaset. Annars har JBL ett speciellt medel för fastsättning av bakgrundsaffischer. http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=128100&t=temartic_e&userid=jTGSbJiFFyDGyAjiJuEiGQvcTunfOVTLRYe
#3 - 3 april 2004 06:40
ang. matolja

Börjar inte det lukta med tiden?
#4 - 3 april 2004 07:05
matoljan tycker att det är ett bra sätt, fast risken för lukt vill jag inte ha...
fc25: Det står '3-D scenes only become really effective with Fixol', betyder inte det att det är till för just sådana?
Jag har alltså en vanlig plastaffish med bild på..
#5 - 3 april 2004 07:06
Matoljan börjar inte lukta. Men använd bara lite.
#6 - 3 april 2004 07:07
jaha, ok
Det skall jag prova senare idag, efter att jag har köpt ett par Ancistrus till karet..
#7 - 3 april 2004 08:58
Jo men för att en 3D bild skall bli effektiv så skall den sitta tätt emot rutan och det är det medlet är till för och det är det du vill med din bild också antar jag? Jag tror JBL Fixol innehåller nån typ av olja, vet inte vad det skulle va annars? Man får nog ungefär samma effekt med matolja skulle jag tro men det var svårt att få fast bilden i kanterna.
#8 - 3 april 2004 14:27
nej, det är INTE en 3-D bild, jag har sagt att det är en HELT VANLIG AFFISH I PLAST som man sätter på baksidan av karet, eller i!
ursäkta att jag överreagerar lite, men man får ju hänga med lite..

förklaring: Bakgrunden har lite luft mellan den och glasrutan, så det blir något konstigt med ljuset mot affishen så att det blir mörkare än det ska vara.
Endel ställen klibbar fast, antagligen pga vatten som har torkat och klibbat fast den.
Alltså: Finns det något sätt att få hela så att det inte är mellanrum mellan glaset och affishen?
Det får det att bli ljusare...
#9 - 3 april 2004 15:19
En 3-D bild är en helt vanlig affish i plast.
#10 - 3 april 2004 15:22
3-D är ju så att det ser ut som det sticker ut, min har ju bara en vanlig 2-D bild på som mönster, sån som säljs i alla akvarieaffärer.
#11 - 3 april 2004 19:02
Ang inlägg nr 2
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22457
#12 - 3 april 2004 19:15
erikthur; TACK för den länken.
tror ni det funkar med olivolja?
blir det luktfritt?

#13 - 3 april 2004 20:01
Ursprungligen skickat av fc25

Fanns en tidigare tråd men jag kan inte hitta den. Man kan använda matolja vilket jag testade och det funkar bra men mitt glas var inte så slätt så man ser vissa ojämnheter i själva glaset. Annars har JBL ett speciellt medel för fastsättning av bakgrundsaffischer. http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=128100&t=temartic_e&userid=jTGSbJiFFyDGyAjiJuEiGQvcTunfOVTLRYe

Hejsan.

Det kan nog vara jag som har skrivit om att montera affischer med matolja. Jag berättade om att jag råkade få imellan lite vatten mellan affisch och akvarieglaset och givetvis blev bakgrunden mycket ljusare där. Jag prövade att blaska på vatten på glaset och det blev jättebra, bortsett från att vattnet dunstade efter en vecka. Fick tips om att köra matolja. Jag gjorde i alla fall det, smetade in glaset med matolja och sedan på med affischen och jag har inte märkt att det börjat att lukta illa. I den tråden jag skrev om matoljan var det nån som provade att köra parafinolja, det funkar nog lika bra och han sa att den inte skulle härskna.

Lycka till.
#14 - 3 april 2004 20:03
ok, jag har bestämt att testa det imorgon.
#15 - 3 april 2004 20:13
Var nogran när du gör det, torka gärna av affischen ordentligt innan du sätte upp den so du inte har massa skit imellan. Då får du mörka fläckar på bakgrunden och det kan bli fult.

Bara ett tips. Jag satte upp bakgrunden 3ggr innan jag var riktigt nöjd och det finns några sådana bubblor som är mörka fortfarande.

Titta gärna in på min hemsida, fins en ganska bra bild på hur det blir med sodan affisch som bakgrund.

Och åter igen, lycka till. :-)
#16 - 3 april 2004 20:19
Det som igentligen händer när du inte använder olja eller liknade, är att glasrutan funkar som en spegel och reflekterar ljuset innan den når fram till affischen och den blir mörk. Har man olja imellan bryter inte rutan ljuset och ljuset får komma fram och lyja upp affischen. Ganska enkelt, var ni inte med på fysiken?

Hoppas ni inte blir arga nu. Men så ligger det till.
#17 - 4 april 2004 15:09
Ursprungligen skickat av ViZiR

nej, det är INTE en 3-D bild, jag har sagt att det är en HELT VANLIG AFFISH I PLAST som man sätter på baksidan av karet, eller i!

ursäkta att jag överreagerar lite, men man får ju hänga med lite..

förklaring: Bakgrunden har lite luft mellan den och glasrutan, så det blir något konstigt med ljuset mot affishen så att det blir mörkare än det ska vara.

Endel ställen klibbar fast, antagligen pga vatten som har torkat och klibbat fast den.

Alltså: Finns det något sätt att få hela så att det inte är mellanrum mellan glaset och affishen?

Det får det att bli ljusare...

Häng med själv! En 3D-affish är en helt vanlig affish.
#18 - 4 april 2004 15:26
Vill ViZiR absolut tro att en 3D-bakgrund är bucklig som en btn så får han väl tro det tills han sett en själv ;)
#19 - 4 april 2004 15:31
3-D är INTE bucklig, 3-D är så att det SER UT som att det sticker ut.
#20 - 4 april 2004 16:15
Nu är det så att 3 d bakgrund är en affisch som ser ut som det sticker ut, en helt vanlig plan affisch.Ni då som inte vet vad killen menar kan gå till en zooaffär och be att få kika på en sån bild.
#21 - 4 april 2004 16:17
Ursprungligen skickat av Diamen

Det som igentligen händer när du inte använder olja eller liknade, är att glasrutan funkar som en spegel och reflekterar ljuset innan den når fram till affischen och den blir mörk. Har man olja imellan bryter inte rutan ljuset och ljuset får komma fram och lyja upp affischen. Ganska enkelt, var ni inte med på fysiken?

Hoppas ni inte blir arga nu. Men så ligger det till.

Tack för fysiklektionen och tipset att använda olja.[:-42]
#22 - 4 april 2004 16:23
Ursprungligen skickat av smulan29

Nu är det så att 3 d bakgrund är en affisch som ser ut som det sticker ut, en helt vanlig plan affisch.Ni då som inte vet vad killen menar kan gå till en zooaffär och be att få kika på en sån bild.

Tekniken och önskat resultat är detsamma oavsett affish (stava?) alltså egentligen skitsamma vilken typ man vill använda den på.
#23 - 4 april 2004 16:25
ja, men jag trodde att det medlet någon talade om i en av de första inläggen var till för att få 3-D effekt, dvs. att det 'ser ut' som det sticker ut, fast det sitter på baksidan av karet.
#24 - 4 april 2004 16:47
parrafinolja kanske går den varken luktar eller smakar.
#25 - 4 april 2004 16:48
jag har inte parrafinolja, ska ev. prova med olivolja imorgon.
#26 - 4 april 2004 22:58

[quote]Ursprungligen skickat av smulan29

Tekniken och önskat resultat är detsamma oavsett affish (stava?) alltså egentligen skitsamma vilken typ man vill använda den på.
[/quote]Ursäkta mig men vet du vad hyfs är? Klanka ner på stavning , har du inget annat för dig eller?
#27 - 4 april 2004 23:12
Ursprungligen skickat av smulan29

[quote]Ursprungligen skickat av fc25

[/quote]Ursäkta mig men vet du vad hyfs är? Klanka ner på stavning , har du inget annat för dig eller?
[/quote]Nej jag ursäktar inte! Ja jag vet absolut vad hyfs är, hur är det själv? Sättet som jag har skrivit det på är ganska vanligt på forum och betyder att jag själv är osäker på hur det stavas. Jag är inte den som klankar ner på stavning i första taget. Vänj dig vid hur forum fungerar innan du hoppar på folk. Jag ber om ursäkt för mitt något ohövliga svar till trådskaparen lite längre upp men jag blir otroligt irriterad när folk klagar på andra när dom har fel själva.
#28 - 4 april 2004 23:46

[quote]Ursprungligen skickat av fc25

[/quote]Nej jag ursäktar inte! Ja jag vet absolut vad hyfs är, hur är det själv? Sättet som jag har skrivit det på är ganska vanligt på forum och betyder att jag själv är osäker på hur det stavas. Jag är inte den som klankar ner på stavning i första taget. Vänj dig vid hur forum fungerar innan du hoppar på folk. Jag ber om ursäkt för mitt något ohövliga svar till trådskaparen lite längre upp men jag blir otroligt irriterad när folk klagar på andra när dom har fel själva.
[/quote]Då får jag be om ursäkt..Men jag tog detta som ett påhopp på min stavning. Sen måste jag nog be om ursäkt för jag fattar inte vad han har fel om?? Har du själv sett en sån här 3 d bakgrund? Det har nämligen jag gjort och dessa ser inte ut som dessa andra bakgrunder.
#29 - 5 april 2004 00:05
Nej det kanske jag inte har, jag vet inte, men varför haka upp sig på vilken typ av affish det är när problemet är att få bort luften mellan glaset och affishen? Nu är problemet löst så vi kanske kan släppa det här? [|)]
#30 - 5 april 2004 19:05
Funkade det med olivolja med, men jag är nog inte så säker på att den inte kommer att lukta skit. Men det märker man ju, Hoppas att du slipper nå´n lukt...
#31 - 5 april 2004 19:11
Det funkade!
Olivoljan luktar inte ett smack, man behöver inte ens sätta fast bakgrunden med tejp eller något, det klibbar som attan...
jag hade seriösa problem med gigantiska luftbubblor, satte på den igen fast skrapade på det med en skärbräda för att slippa bubblorna..
MYCKET LJUSARE!
#32 - 5 april 2004 19:30
Ja, det är som att sätta på solfilm på en bil, jobba från mitten med en liten gummiskrapa. Det brukar funka. Blev du nöjd?
#33 - 5 april 2004 19:31
japp.
blev som jag ville.

Annons