Hur få Dvärggurami att leka?

#1 - 12 november 2004 08:45
...Precis som skrivet i rubriken så är det min fråga. Har fyra st. (2+2)i mitt 60liters. Temp 27 pH 7 svag cirkulation, tätt planterat.
Har jag rätt förutsättningar? Dom är ensamma i karet.
Något mer att tänka på?
/Marit
#2 - 12 november 2004 08:50
att det finns växter vid ytan så att de kan sammanfoga sitt skumbo. ofta så leker de nästan bättre om man bara har ett par i karet. (de brukar leka på en gång, väldigt lätta att få igång)men om de envisas med att låta bli kan man trigga dem genom at sänka vattennivån några centimeter.
cirkulationen skall vara nästan omärkbar.
#3 - 12 november 2004 08:57
Sänk vatten nivån till ca:15cm och ge dom ett bra lass mat.
27grader är ganska lagom.
#4 - 12 november 2004 08:58
Hej!
Har pumpen satt så lågt det bara går, vattnet rör sig lite, men inte så det märks just. Flytväxter har jag också... Tittade just nyss på dom, och en av hannarna var liksom och noppade av växterna... Hur vet man om dom är på G? Längst in i karet så ligger det en ansamlig bubblor på ytan, men jag ser inga växtdelar. Bara ett gäng klara bubblor. Är han påväg att göra ett bo då eller?
/Marit
#5 - 12 november 2004 09:00
Enklast att få dom att leka är om du bara har en hane och en hona i karet.
#6 - 12 november 2004 09:03
... Vad ska jag göra med dom andra då då? [:O]
Kan ju inte direkt slänga bort dom! =) Kan jag ha ett par tillsammans med mina tre Endlers i ett 26liters? Känns som om det skulle bli lite trångt.
/Marit
#7 - 12 november 2004 09:06
Lite lite ja.. Problemet med att ha mer än ett par är att när dom jagar varandra så kommer boet att förstöras hela tiden.
#8 - 12 november 2004 09:09
...Än så länge jagar dom inte varann för fem öre, men det kanske blir en annan sak om/när dom börjar leka? Dom har gått tillsammans i ett halvår där jag köpte dom, så dom är ju vana med varann... Äh, ientligen spelar det ingen roll om jag får dom att leka, men det skulle vara kul att se en "skumbolek" bara. Dom får vara som dom är nu, leker dom så leker dom...
Tack för alla tips!
#9 - 13 november 2004 08:30
Jag har också 2+2, den ena honan har itne växt alls sen jag köpte dem, den andra är nästan dubbelt så stor och riktigt rund. Ett tag var jag orolig för sjukdom, men hon är så pigg och glad och uppvisar inga symtom...

Båda hanarna håller ihop, simmar alltid ifrån honorna om de ens visar lite intresse. Ingen kärlek alls där. De har tom haft ihjäl den tredje honan jag hade från början! Det är bara platy-hanarna som visar gurami-honorna intresse...
#10 - 13 november 2004 08:47
Varför fråga om hur man får guramis i lek för att sedan...när man fått info om hur man gör, bara struntar i det å Citat: "Dom får vara som dom är nu, leker dom så leker dom" Vad säger man om det??...

#11 - 13 november 2004 09:44
Hej Poseidon!
Jag är jätteglad för alla tips och råd. Vad jag menar med "leker dom så leker dom" är att jag inte vill hålla på att krångla just nu, eftersom dom precis har kommit hem till mig. Då vill jag inte jaga runt ett par för att håva upp och flytta (dom kommer från zooaffären som blev indränkt i bensin, och har haft det nog svårt med bensinångorna). Därav: Leker dom så leker dom. Jag har ingen brådska, fiskarna får ta det lugnt ett tag. Sedan, när dom varit här ett tag och jag vet att dom mår bra, så kanske jag gör seiösa försök att leka dom, för det skulle vara kul, men ingen nödvändighet. Förstår du då Poseidon, att jag inte "dissar" alla era råd utan faktiskt har tagit dom till mig men bestämt mig för att det vore att utsätta fiskarna för alltför mycket stress just nu?
MVH/Marit
#12 - 15 november 2004 13:09
Ok, nu blir jag förvirrad... Mina hanar har tillsamman byggt (på ett par timmar bara!!!) att skumbo... Får de göra så?!? (klart de får, men honorna då!?) Hur stort ska ett skumbo bli? (går snabbare med 2 arbetare ;) )
#13 - 15 november 2004 17:01
vad kul!
Dom kanske samarbetar med yngelpassningen sen också?! =)
Det finns ett skumbo i mitt kar nu också, men ingen av hannarna verkar intresserad av det.. Så jag vet inte vem som byggt det. Och inte verkar dom intresserade av tjejerna heller. Skumt....
/Marit
#14 - 15 november 2004 17:43

Mina lekte i mitt växtkar igår :(

Det håller 24 grader och är 55 cm djupt...

Stollar till firrar !!!!!!!1
#15 - 15 november 2004 19:10
De kämmpar och kämpar, den ena försvarar lite halvhjärtat skumboet från platysarna som är nyfikna... Men de är fortfarande inte intresserade av töserna... :S
#16 - 16 november 2004 12:02
Idag när jag vaknade var skumboet jättestort och stack upp ungefär 11-14mm över vattenytan... Och båda honorna ser ut som de har svalt glas kulor! (sådanan som man spelade med när man gick i lågstadiet) De försvarar nu bestämt boet från ALLA andra fiskar, inte ens tetrorna vågar sig i närheten.

Finns det några rapporter om att hanar har samarbetat förr?!? För dessa 2 verkar helt överens om hur, var och när boet skulle byggas, jag bara väntar på när det är dags för honorna... (boet ser väldigt stabilt ut, ytan är inte helt stilla pga pumpen, men boet ligger som klistrat!)

Annons