Hur få Corydoras att sluta leka?

#1 - 13 november 2007 17:18
Vissa kanske anser det vara ett lyxproblem, men finns det nåt smidigt sätt att få Corydoras att sluta leka?

Mina har grovt räknat lagt rom ungefär var tredje vecka sen i våras. I början är det trevligt , men sen känns det bara jobbugt eftersom jag har försökt så gott det har gått att ta bort all rom. Det är dock alltid nåt korn man missar och med andra ord dyker det efter ett tag upp nåt yngel.
Den första kullen drogs upp separat, men senare yngel har inte fått någon speciell uppmärksamhet men har ändå klarat sig fint i föräldrakaret. Tycker det börjar bli lite fullt i karet nu.

Någon som har nåt enkelt tips?
#2 - 13 november 2007 17:22
Sluta byta med kallt vatten (triggar lek), och/eller plocka bort alla fiskar av ena könet, och sälj eller avliva överflödig fisk?
#3 - 13 november 2007 19:30
Många fiskarter är sådana - inriktade på fortplantning.
En hel del djurarter likväl...
För att inte tala om människor - ibland är det det enda de tänker på... ;)
Så varför få stopp på det?
De flesta fiskar smaskar även på rom och/eller yngel vilket är väl den naturliga lösningen på problemet kanske...
#4 - 13 november 2007 20:53
Jag skulle vilja fråga hur du får dem att leka. Jag som haft pansarmalar i ca 5 år har aldrig sett ett endaste romkorn. Och således inga yngel heller.
Hur gör du?
#5 - 13 november 2007 22:09
Mina schultzei leker nån gång om sen - och äter omedelbart upp äggen. Har aldrig sett ett enda yngel.

Svea: vad är det för Corydoras du har?
#6 - 13 november 2007 22:17
Nuförtiden försöker jag inte alls få lek. Jag har dock stabila och bra vattenvärden, byter ca 10% i veckan och utfodrar med varierad kost.
För att undvika lek har jag till och med börjat värma upp utbytesvattnet med doppvärmare för att få samma temp som i karet, men det hjälper inte. Fast å andra sidan kan jag väl inte säga att det är i direkt anslutning till vattenbyte som lek sker. Det sker lite då och då helt enkelt.
Första två åren med pansarmalar var mera normala med ett par lekar under vintern, men nu leker "alltid" någon.
Man kanske helt enkelt får ta alla normala lekråd och göra omvänt. Byt mot för varmt vatten, utfodra ensidigt och näringsfattigt osv. Men man vill ju inte vara elak mot fiskarna och ge dem sämre förhållanden än nödvändigt heller.
I det aktuella karet går bara corydoras, otocinclus och svart neontetra och ingen verkar vara någon större rom- eller yngelätare. Om man råkar suga upp ett yngel och sen släpper i det vid ytan så tar tetrorna dem direkt, men inte när ynglen är på botten.
Håller på att starta upp ett nytt kar, så den bästa lösningen blir kanske att dela honor och hanar. Alternativt ha andra fiskar i karet som är bättre på att äta rom....
#7 - 13 november 2007 22:22
Ditt problem som du nämner är väl ett tecken på att fisken trivs och mår bra.
#8 - 14 november 2007 00:22
Går det inte att sälja ynglen?
Många säljer ju Ancistrus.
#9 - 14 november 2007 09:22
Azur:
Aeneus, vanlig o albino
Julii
Leopardus
Paleatus
Schwartzi
Leucomelas
Burgessi
Nijsseni
Samt en udda som jag inte vet

Jag har haft dem i olika kar vid olika tillfällen.
Nån gång har jag sett lekbeteende, men aldrig romkorn eller yngel.:(

Annons