Hur få bra skalaryngel?

#1 - 19 september 2006 16:54
Hej..
Jag har hört att många skalarer man köper i djuraffären inte är bra yngelvårdare och inte har bra revirtänkande! Har fått ett gammalt skalarpar som är är både bra yngelvårdare samt revirtänkare! Nu har de fått sin tredje kull med frisimmande yngel och jag föder de med levande artemia.. jag har skalarparet i min odlingsburk på 63 liter..

Fåga 1. Hur gör man för att få ynglena yngelvårdare samt revirtänkare?

Fråga 2. kan man flytta yngel över till ett annat akvarie på samma sätt som man gör med vuxna eller har yngel strre chans att dö när de är såpass små?? Sämre motståndskraft??

Fråga 3. När rekomenderar ni att man kan ta bort ynglena/skalarparet?

HA det gött
Mvh Mazzej
#2 - 19 september 2006 17:24
1: Om föräldrarna går med ynglena tills de klarar sig själva, så blir de också bättre i sin tur på att vårda sin avkomma.

2: Du kan flytta över de små till ett större kar när du tycker de är för stora för lekkaret. Var försiktig med inkoppning och vattenbyte, då de kan vara lite känsliga.

3:Jag vill inte komma med pekpinnar, men ett 63 liters till ett fullvuxet skalarpar är väldigt mycket för litet. Jag råder dig att skaffa ett större kar till dessa, då de kommer att få hopkrympta fenor och dålig kroppsform, och det gäller även ynglena.
#3 - 19 september 2006 19:11
ansjo skrev:
1: Om föräldrarna går med ynglena tills de klarar sig själva, så blir de också bättre i sin tur på att vårda sin avkomma.

:confused: hur vet jag när de klarar sig själva??

2:
ansjo skrev:
Du kan flytta över de små till ett större kar när du tycker de är för stora för lekkaret. Var försiktig med inkoppning och vattenbyte, då de kan vara lite känsliga.

Japp ska tänka på detta

3:
ansjo skrev:
Jag vill inte komma med pekpinnar, men ett 63 liters till ett fullvuxet skalarpar är väldigt mycket för litet. Jag råder dig att skaffa ett större kar till dessa, då de kommer att få hopkrympta fenor och dålig kroppsform, och det gäller även ynglena.

Självklart har jag inte detta skalarpar i ett 63 liters! Jag har bara flyttat över skalarparet dit för att få yngel, de har endast varit där i två veckor!! Annars brukar skalarparet vara i mitt 250 liters! Men 63 l kanske är för litet ändå. vet faktiskt inte!

Men tack för svaret!
Något annat jag bör tänka på?

HA det bra
MVH mazzej
#4 - 19 september 2006 23:57
Att hitta Scalarer som är goda yngelvårdare är tyvärr inte så lätt. De leker gärna och vaktar sina ägg ett dygn och därefter så glömmer de bort dem eller äter upp dem.
Lyckas du få tag på Scalarer som kanske är yngel efter vildfångade fiskar så är chansen större att du får fiskar som är goda yngelvårdare.

Scalarer lägger sina ägg ofta på ett stort blad. Så växter som Amazon planta eller Svärdplanta brukar vara bra. Men de kan lika gärna att välja att lägga äggen på glaset eller på pumpen. Lek stimuleras med omväxlande foder och vattenbyten, men jag tror inte heller att de kommer att leka i ett 63 liters akvarium.

Uppfödning av Scalare yngel är roligt. Jag matar med nykläckt Artemia och är noga med vattenbyten. Men jag har alltid haft svårt att få god yngelvård hos Scalare så oftast har jag gett upp och tagit hand om äggen på konstgjort vis vilket inte alls är lika roligt och förbättrar inte oddsen att det ska bligod yngevård i nästa generation.

Just nu har jag en grupp Peruanska Scalarer, de är fortfarande för små för att leka, men jag har en föreställning om att de kanske är bättre yngelvårdare så de inte är lika mycket avlade i akvarium på konstgjort vis.

Hälsn Robban
#5 - 20 september 2006 10:43
Lånar tråden: Jag har haft en väldans tur och fått tag på yngelvårdande skalarer, i ett 152-liters kar har jag just nu ett par med en kull som kläcktes 10/9. De är jätteduktiga att vakta sina små, de tolererar nätt och jämt att jag kommer med mat, ingen annan får gå nära karet för då blir de hysteriska! :D
Men till min fråga: Hur länge rekommenderar ni att jag låter föräldrarna gå kvar?
#6 - 20 september 2006 14:00
Nitra98 skrev:
Lånar tråden: Jag har haft en väldans tur och fått tag på yngelvårdande skalarer, i ett 152-liters kar har jag just nu ett par med en kull som kläcktes 10/9. De är jätteduktiga att vakta sina små, de tolererar nätt och jämt att jag kommer med mat, ingen annan får gå nära karet för då blir de hysteriska! :D

Men till min fråga: Hur länge rekommenderar ni att jag låter föräldrarna gå kvar?

Haha exakt detta frågar jag ju med :p
#7 - 20 september 2006 15:38
Oj svår fråga det där hur länge man ska låta unglen gå kvar. tror det beror lite på hur modig man är, men det är så härligt att se dem ha kvar sina yngel så länge det bara går. Var jag angelägen att få upp en del yngel skulle jag nog försöka försiktigt suga upp en del av dem så fort de var frisimmande och de börjat att äta ordentligt och låtit föräldrarna ha kvar en grupp.

Men ska man ta en del av kullen så gäller det att försöka att störa dem så lite som möjligt. Vad gäller andra ciklider brukar jag försiktigt suga upp en grupp med en smal slang o låta föräldrarna ha kvar en en grupp för bibehålla instiknten att ta hand om sina yngel.

Men jag har som sagt haft Scalarer massor med ggr och aldrig haft föräldrar som är goda yngelvårdare så jag är inte rätt person att svara på detta. Jag vet inte om det brukar vara så att de ibland tröttnar efter ett tag
#8 - 20 september 2006 16:44
Mina gick med ynglena i karet tills de lekte på nytt och jagade iväg de gamla ynglen som då var i kroppen som en 50 öring ungefär. Man kan ta bort dem tidigare, men jag tyckte att föräldrarna kunde få vila ett tag och lät dem gå kvar.
#9 - 20 september 2006 16:57
Jag _tror_ att det inte har med scalarernas ursprung att göra. Jag har inte varit med om något scalarepar som inte har skött sina yngel efter ett par tre försök. Men det grundar jag bara på kanske sex par, men utspritt över 30 år och inte släkt med varann. Jag har alltid tyckt att det är en av de allra enklaste cichliderna att odla.

Fler åsikter?

Annons