Hur få bort sniglar/snäckor?

#1 - 2 oktober 2008 18:27
Som rubriken lyder så undrar jag hur man ska gå till väga för att få bort denna ohyra :confused:

Visst finns det nåt medel man kan ha i? Men har massor med yngel som jag inte vill ska bli skadade av nåt om det skulle vara skadligt... (ingen aning m a o)

Nu blir det att man plockar å plockar å plockar :( Men börjar kännas oändligt...
#2 - 2 oktober 2008 18:37
Skaffa en fisk som äter snäckor och låt den gå tills du är säker på att snäckorna är borta ;)
#3 - 2 oktober 2008 18:40
1. Praktbotior [:-170] gör soprent på sniglar.

2. Det finns "snäckfällor" att köpa, vet inte om dom funkar aldrig testat.

3. du kan lägga ner ett salladsblad så brukar dom sätta sig på det, sen slänga skiten.

4. se till att det inte blir tillräckligt med alger så att sniglarna svälter.
#4 - 2 oktober 2008 18:42
Nina82 skrev:
Skaffa en fisk som äter snäckor och låt den gå tills du är säker på att snäckorna är borta ;)

Praktbotia? Har läst här nånstans om att dom är glupska på sniglar - men låter dom ynglen vara då? Hur stora blir såna? Är lite småtrångt redan i 105 L akvariet ;) Men den kan ju isf flytta till storakvariet sen då den uppfyllt sin uppgift - bara den isf låter bli stora snäckan där uppe som städar så fint :) (vet inte namnet på den, men den är ca 1,5x3 cm i sugdelen)

Kan dom vara ensam då (som art)?
#5 - 2 oktober 2008 18:45
Praktbotior är stimfiskar och blir ganska stora. Får inte plats i ett 105L ;)
#6 - 2 oktober 2008 19:14
Nina82 skrev:
Praktbotior är stimfiskar och blir ganska stora. Får inte plats i ett 105L ;)

Hur många bör man ha - tänkte man kan ju låta dom rensa där isf å sen får dom flytta till 540L akvariet :p
#7 - 2 oktober 2008 19:47
Ett stim bör väl oftast bestå av minst 6st. Vet inte hur Praktbotior bäst trivs men fler än 6st bör du nog inte ha. Kan kanske gå med 3-4st men jag har inga egna erfarenheter av dessa. Tänker bara på att de kan bli ganska stora ;) (30cm)
#8 - 2 oktober 2008 19:52
Snäckor gillar inte salt.
Mina dog när jag hade i ca 2 knivsuddar salt i ett nystartat akvarium som fick nitrit.

Sen har jag lyckats ta död på massor av snäckor (tyvärr, för jag älskar dom små rackarna) genom att förändra vattenbalansen.

Eftersom snäckor vill ha PH över 7 och mitt vatten ligger på 6,8, så la jag i kalksten. PH gick upp och även GH och KH.
Så till den milda grad att snäckorna chockas och står helt still i ett dygn vid 20% vattenbyte och många av snäcklingarna dör då.

Så salt och förändring av PH, GH och KH tar nog hand om en hel del ...
#9 - 2 oktober 2008 19:56
Salt har inte våra skräpsnäckor reagerat på iaf :D.. Här förökar de sig trots att vi vid vissa tillfällen saltat [:o]
#10 - 2 oktober 2008 20:02
Jag har posthorn i och för sig. Inga skräpsnäckor.
#11 - 2 oktober 2008 20:55
starcastle skrev:
Snäckor gillar inte salt.

Mina dog när jag hade i ca 2 knivsuddar salt i ett nystartat akvarium som fick nitrit.

Sen har jag lyckats ta död på massor av snäckor (tyvärr, för jag älskar dom små rackarna) genom att förändra vattenbalansen.

Eftersom snäckor vill ha PH över 7 och mitt vatten ligger på 6,8, så la jag i kalksten. PH gick upp och även GH och KH.

Så till den milda grad att snäckorna chockas och står helt still i ett dygn vid 20% vattenbyte och många av snäcklingarna dör då.

Så salt och förändring av PH, GH och KH tar nog hand om en hel del ...

Har inte kollat värdena men salt är redan i å dom förökar sig allt vad dom bara hinner :(
#12 - 2 oktober 2008 21:01
Du har ju redan fått en del bra svar, men ändå...

Det finns andra snäckätare än botia. Har egen erfarenhet av en hyfsat stor Nyckelhålsciklid själv totalrensat 200L på någon vecka. En kompis till mig fick samma effekt när hon köpte två Thomasi ciklider (och där var det mååånga snäckor). Dessa kanske är bättre alternativ om du hade tänkt köpa fisk som bekämpning.
#13 - 2 oktober 2008 21:04
Solid skrev:
Du har ju redan fått en del bra svar, men ändå...

Det finns andra snäckätare än botia. Har egen erfarenhet av en hyfsat stor Nyckelhålsciklid själv totalrensat 200L på någon vecka. En kompis till mig fick samma effekt när hon köpte två Thomasi ciklider (och där var det mååånga snäckor). Dessa kanske är bättre alternativ om du hade tänkt köpa fisk som bekämpning.

Tack för tipset - ska fundera på vad jag ska göra med dom rackarna...

Å tack ni andra som svarat också för alla tips :)
#14 - 2 oktober 2008 21:04
Sluta mata som en tok så löser sig nog problemet ;)
#15 - 2 oktober 2008 21:07
Johanski skrev:
Sluta mata som en tok så löser sig nog problemet ;)

Håller helt med, snäckinvasion beror på att det finns tillräckligt med mat åt dem.
Sluta övermata så försvinner de av sig själv efter ett tag!!
#16 - 2 oktober 2008 21:51
Mina har inte heller reagerat på salt, så dog dem av salt var det nog en annan faktor än saltet som gjorde det.
#17 - 3 oktober 2008 07:56
Jag köpte mina Botior för att dom skulle rensa snäckorna från karet. Jag har två och i ett 105 liters kar, alltså helt förkastligt om man ska följa rekomendationerna. Jag sa ju detta i affären, som inte verkade tycka detta var så viktigt, och då sa han att jag gärna fick testa och lämna tillbaka fiskarna efter att "jobbet" var utfört. Jag hade även i åtanke att jag ska inom överskådligt framtid ha ett större kar på minst 300 liter.(när vi bytt golv och renoverat i aktuellt rum, vilket ska ske inom det närmaste halvåret) Nu är dessa firrar väligt speciella tycker jag och hade absolut inte hjärta till att lämna tillbaka dom i det pyttekar dom gick i affären. Visst e karet för litet, det märks eftersom dom e så snabba och hade behövt ett längre kar att simma i men dom verkar kvicka och allerta och om dom vantrivs så märkst detta inte.
#18 - 3 oktober 2008 08:14
Ett litet inlägg angående Prakt Botia som sällskapsfisk. Dom e skitkul o kolla på när dom snor runt som clowner. Har sett mina simma in under tjocka platy honor för att sedan simma långsamt i en vertical båge med följd att platyn måste följa med rörelsen, ser ut som dom retas. Även lite mysigt o se 3 st praktbotior liggandes på varandra på bottnen o vila. Kan säga att dom e en av arterna som e roligast att titta på.
#19 - 3 oktober 2008 08:15
Ja vad 17 ska man göra???..

Jag har också fått irriterande mycket snäckor i mitt kar, trots att det knappt finns några alger för de att äta. Jag har defenitivt inte matat för mycket de senaste veckorna (vet detta eftersom jag inte varit hemma så mycket). Har funderat på praktbotior, men är det inte så att de sätter i sej växter? Jag har många goda växter så jag vill inte riskera något... Att krångla med vattenvärden känns inte som ett alternativ, förutom snäckorna så känns det som att karet är i balans. Det är svårt det här! Har saltat då och då (dock inte senaste veckorna) men det verkar inte göra någon skillnad...
#20 - 3 oktober 2008 08:20
Jag har aldrig haft problem med snäckor så jag vet inte hur man gör sej av med dom. Däremot så har jag aldrig sett att PB äter på växterna jag har i akvariet men jag har bara två sorter o dom kanske smakar dåligt för dom.
#21 - 3 oktober 2008 08:21
Har hört mycket om snäckor i akvarier och folk som pratar om att ta bort dom. Min fråga kanske du kan svara på: Varför vill man bli av med dom? Är dom dåliga för vattnet eller är det rent estetiskt att man inte vill ha dom?
#22 - 3 oktober 2008 08:23
Men snäckor är ju inget tecken på obalans egentligen, de behöver bra vattenkvalitet precis som alla andra. Det enda som gör att de förökar sig SNABBT och är MÅNGA är tillgången på mat. De äter alla sorts alger men inte tofsalger tror jag. Även om man inte tycker man har algproblem finns det oftast alger för dem att äta. Men de äter också gamla växtdelar som håller på att förmultna.

Det enda sättet för mig att få mindre snäckor var att skaffa fler växter, göda dessa, bli av med algerna. Men att ha några snäckor stör mig inte, de är inte skadedjur utan håller rent. Dessutom kan de få tag i matrester som åker ner bland stenarna, som fiskarna inte kan få tag i. Det är bättre än att dessa ligger och ruttnar.

Det är bara när de blir för många som det är ett problem. Och då kan man alltså minska på alger och mat så blir de färre igen.
#23 - 3 oktober 2008 08:30
toccata skrev:
Det är bara när de blir för många som det är ett problem. Och då kan man alltså minska på alger och mat så blir de färre igen.

Precis, för mej är det endast ett estetiskt problem, ser jättefult ut när rötter och växter är täckta med snäckor... Ska fortsätta att mata sparsamt, men det vete tusan om det hjälper... Givetvis är det logiskt att tar man bort maten så försvinner vad det än är man vill ha bort, men jag förstår inte riktigt hur de kan ha blivit så många... Suck...
#24 - 3 oktober 2008 14:34
Eller köp 2 Anetome helena, de är små snäckor som äter upp dina skräpsnäckor. Sälj dem sen när det är rensat.
#25 - 3 oktober 2008 15:11
Du det var en mycket bra ide! Så länge inte de blir 2000 på en vecka och sedan aldrig går att få bort? Vart får man tag på sådana?
#26 - 3 oktober 2008 17:35
Tamarind:

Praktbotior förstör växter, t.o.m. mina pakistanbotior "hatar" växter. Tusentals hål i mina tjockbladiga växter, och många av stängselväxterna är glesa efter ett frenetiskt tuggande. Jag vet inte varför dem gör det, kanske dem tror att det är en snigel på andra sidan bladet? För de äter verkligen inte växter.

Anatome helena förökar sig inte explosionsartat, så du bör inte få några problem alls.

Vad jag vill påpeka är, som jag gjort så många gånger förr:

Ett 375 L är tom. för litet för en fullvuxen praktbotia, de behöver STORT utrymme att sträcka ut sig på, och ett idealiskt kar för dem tycker jag personligen är på runt 540-720L minst.

MVH Johan
#27 - 3 oktober 2008 17:49
Hej lite knapplån
Jag hade problem med explosions artad förökning av små snäckor innan jag gjorde om mitt kar. Har nu sett att dom är på väg tillbaka. Men är det någon risk att "Anatome helena" ger sig på fullvuxna äppelsnäckor?

/B
#28 - 4 oktober 2008 08:48
Tamarind skrev:
Du det var en mycket bra ide! Så länge inte de blir 2000 på en vecka och sedan aldrig går att få bort? Vart får man tag på sådana?

De kan finnas till salu här under annonser, eller under zoopet, eller så finns de på akvarielagret. Har du problem att få tag i några så kan jag köpa dem på akvarielagret och skicka till dig.
#29 - 6 oktober 2008 14:10
Botia Dario

Jag tycker du ska prova Borneo Botia (Botia dario). Har tre st som alla var grymma på att äta upp sniglar. Tog väl 1 vecka och sen fanns det inte en snigel kvar. Aldrig sett att de stört varken fiskar eller växter. Väldigt underhållande att se.

Annons