Hur få bort beläggningar på glaset

#1 - 19 februari 2003 23:26
Jag har ett litet 50liters som stått oanvänt ett bra tag.
Hur får man bort beläggningarna som blivit allt efrersom vattnet dunstat. Är en vit hård hinna
#2 - 19 februari 2003 23:44
Citronsyra! Spraya på och torka med trasa.

-----------------------
B-ianca/www.frogpage.se
#3 - 20 februari 2003 00:01
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Citronsyra! Spraya på och torka med trasa.

-----------------------
B-ianca/www.frogpage.se
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

De är väl Kalk avlagringar kan jag tänka mig?
hur tar man bort dom medan akvariet är i gång då?
Ph minus kanske?

Kezze
#4 - 20 februari 2003 07:44
Vilken syra som helst funkar mot kalkavlagringar men tänk på att fiskarna inte mår bra av pH-växlingar, så var försiktig.

//Annika
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 20 februari 2003 07:53
VARNING - Använd inte en syra för att rengöra ett akvarium som är igång. Det räcker med några droppar i vattnet för att pH skall sjunka till en dödlig nivå.
Antingen får man tömma akvariet eller så får man försöka rengöra glaset med en svamp eller liknande.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#6 - 20 februari 2003 14:00
Kom på att jag brukade ta bort kalkavlagringar med en sån där algborttagare med rakblad, då föll de av i stora sjok. Det funkade mycket bättre än citronsyra.

-----------------------
B-ianca/www.frogpage.se
#7 - 20 februari 2003 15:00
Ja använde en rakbladsskrapa som är avsedd till rengöring av keramiska hällar. Funkade jättebra utan att det blev skråmor på glaset.

Ulla, 92-l, 350-l och 678-l akvarier samt ett 45-liters, nystartat!
#8 - 20 februari 2003 16:51
Såg en sådan där hållare för färg på fönster (eller keramiska hällar) på Biltema för ca. 10:-, förvisso i plast men ändå.
#9 - 20 februari 2003 18:34
Är akvariet ej igång kan vanlig wc rengöring användas, jag använder wc anka eller vad den heter för att ta bort kalk avlagringar. Funkar ganska bra :)

//erik

Annons