hur få bort alger på bakgrunden???

#1 - 26 april 2010 13:40
Har en aquarock bakgrund som har suttit i akvariet under ca 3-4 år som nu börjar bli grönsvart av alger. Den har en väldigt grov struktur med gropar och springor som algerna har fått bra fäste i, och blir därmed svår att göra ren. Vit scotch brite svamp går inte då den går sönder, rotborste funkar på dom slätaste ytorna men kommer inte åt på alla ställen. funderar nu på att ta ru bakgrunden och tvätta den med högtryckstvätt och skrubba med rotborste ( lättare när den ligger på golvet än sitter i ). Är detta en bra ide ? är det värt besväret?
Dör algerna när dom torkar eller kommer dom att börja växa såfort dom kommer i vattnet igen?
Nya alger kommer ju men under dom 2 första åren så var bakgrunden så ljus och fin, o jag tycker att den ser så tråkig ut nu.
#2 - 26 april 2010 14:03
Diskborste brukar vara effektivt mot alger på ojämna ytor, men svårt att komma åt. Finns diskborstar för flaskor som man kommer åt ganska bra med ibland. Vet inte hur du har din bakgrund fäst, men verkar jobbigt att ta ur den och skrubba...
Bilagor:
#3 - 26 april 2010 17:37
Sitter lös inne i akvariet sedan jag var tvungen att plocka ut en pansarmal som hade tagit sig in där. Men mittstaget måste bort. Ska göra om lite i akvariet framöver och byta grus mm, så jag tänkte ta det då. Undrar mest om det går att få den ren med högtryckstvätt? Har för mig att att jag hört att någon ha tvättat en BTN bakgrund med högtryckstvätt med gott resultat men är inte helt säker. Är ju så svårt att komma åt inne i akvariet.
Bilagor:
#4 - 26 april 2010 18:24
Jag brukar använda en tandborste (hård) och skrubba för att få bort alger, det går super, fast det kanske tar alldeles för lång tid för dig att sitta och fjutta med en tandborste?
#5 - 26 april 2010 18:53
Har hört att Easy Carbo fungerar som algborttagare på bakgrunder mm. Kan vara ett smidigt sätt utan för mycket "skrubb".
#6 - 26 april 2010 20:22
Sleaper skrev:
Har hört att Easy Carbo fungerar som algborttagare på bakgrunder mm. Kan vara ett smidigt sätt utan för mycket "skrubb".

Hur då? Vad är easy carbo?
#7 - 26 april 2010 20:28
Vux skrev:
Jag brukar använda en tandborste (hård) och skrubba för att få bort alger, det går super, fast det kanske tar alldeles för lång tid för dig att sitta och fjutta med en tandborste?

Känns inte så lockande med tandborste. Bakgrunden är ca 150 * 55 cm.
Får då stå på en pall och hänga ner i akvariet för att nå dom jävligaste ställena.
#8 - 26 april 2010 20:43
Jag skulle lägga i 4-6 ancistrus...dom städar av allt på en vecka:)
Grymmare städpatrul finns inte:d
#9 - 27 april 2010 05:44
larsson81 skrev:
Hur då? Vad är easy carbo?

Växtnäring för att förse växterna med kol. Se länk:
http://www.pwss.nu/product.php?productid=10085&cat=866&page=1

Fungerar även bra till bekämpning av vissa alger. Men vad jag hört kan man också spraya det på t.ex en back to nature bakrund, låta det verka en stund, sen skall tydligen alger och beläggning släppa lätt?
#10 - 27 april 2010 18:46
Sleaper skrev:
Växtnäring för att förse växterna med kol. Se länk:

http://www.pwss.nu/product.php?productid=10085&cat=866&page=1

Fungerar även bra till bekämpning av vissa alger. Men vad jag hört kan man också spraya det på t.ex en back to nature bakrund, låta det verka en stund, sen skall tydligen alger och beläggning släppa lätt?

Så om jag sprayar detta på bakgrunden så ska algerna dö och lossna av sig själv? Någon som har provat? Sedan ska allt medel ur akvariet innan det återfylls?
#11 - 28 april 2010 09:45
larsson81 skrev:
Så om jag sprayar detta på bakgrunden så ska algerna dö och lossna av sig själv? Någon som har provat? Sedan ska allt medel ur akvariet innan det återfylls?

Framför allt vill man ju bli av med döda alger så en genomsköljning av karet behövs säkert för att bli av med skräpet.
#12 - 29 april 2010 14:14
Låter som att även det lättast görs utanför akvariet.
Ingen som provat högtryckstvätt?
#13 - 4 maj 2010 18:03
Om jag förstod det hela rätt så äger du redan ett visst antal pansar malar...
Men testa några siamesiska algätare ( om du kan ha dem med dina andra fiskar) ialla fall mina beter sig mycket som tigerbarber. Dom är med andra ord VÄLDIGT glupska!
men jätte effektiva mot alger ;) och roliga om man har flera stycken.Då simmar i alla fall mina i stim och käkar :)
#14 - 4 maj 2010 21:43
vanlig disksvamp och varmt rinnande vatten brukar funka bra för mig iallafall, tar det mesta! ancistrus och siamesisk algätare är ju annars otroligt effektiva på att ta alger som nämts ovan!

Annons