Jag hade funderat på att skaffa ett större efter flytten, och då också med riktiga växter. Men jag ska ju inte flytta ännu, och jag vill ju inte att de ska ha det så där under tiden. Det ser ju inget vidare trevligt ut.
fiskarna bor på sonens rum, då det är hans fiskar. Det kan nog vara mycket möjligt att de får ganska mycket mat utan att jag ser/vet om det.
För att ge er fantaster lite mer hybis ;) använder vi en vanlig glödlampa. Akvariet är tänt nattetid, då sonen använder det som nattlampa. Jag försöker ha det släkt under dagtid, men han är där och tänder åt dem emellanåt endå.
[SIZE=3][FONT=Calibri]MAJOR NO NO NO !!!!!![/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Ledsen, men jag tror vi har hittat roten till det onda. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Dvs belysningen, eventuellt maten, men framför allt belysningen. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Börja med att rycka ut den vanliga glödlampan, och släng dit en lågenergilampa. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Den är inte 100%-gt bra för akvarie, men 1000 ggr bättre än glödlampan. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Vidare, det är ingen bra idé att det är tänt på natten. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Algerna får då ljus 24 timmar om dygnet, och det gillar dom. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Så, det får inte vara ljus ner i karet mer än 10-14 timmar / dygn. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Även om lampan är släckt på dagen, så kommer det ner ljus i karet. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Sedan är det direkt tortyr för fiskarna att det är ljust hela tiden. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri].[/FONT][/SIZE]