Hur få ancistrus att leka?

#1 - 28 november 2012 14:41
Jag undrar hur man kan/bör förbereda för att få ancistrusar att leka? Hur ska grottan vara placerad/utformad? Ska man ta bort andra malar ur akvariet eller rentav placera ancistrusarna i ett eget odlingsakvarium?

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
#2 - 28 november 2012 17:38
Det första är väl att ha en av varje kön, det brukar inte vara speciellt knussliga men detta är ett minimum krav de har ;)
sen är det bra med vatten, nån rot, stenröse eller en vanlig kokosgrotta och sen är det bara att vänta:)
Om det är "vanliga" anictrusar så är de oftast väldigt lättlekta och kräver inte så mycket för att leka.
#3 - 28 november 2012 19:26
Sv: Hur få ancistrus att leka?

Jag har en av varje och en fin grotta åt dem att leka i, men än så länge ägnar sig honan (som är mycket större än hanen) åt att jaga bort hanen om han kommer för nära henne i något som helst sammanhang, som t.ex. vid matning. Jaja, vi får se vad som händer när hanen vuxit till sig lite till. Han har precis börjat få skägg, så han kanske inte är könsmogen än. :D

#4 - 28 november 2012 19:32
Kna nog mycket väl vara så och jag har aldrig sett mina "vänslas" innan utan de är bara som vanligt och sen försvinner bara hannen i en vecka typ och sen ser man en massa miniatyrer:)
#5 - 28 november 2012 19:59
om man skall tillverka en grotta så är det en fördel om den är ganska trång.

iaf fick mina för sig att när det var mer än 2 cm mellan huvud och tak så gav
dom fasen i grottan och lekte bakom pumpen istället.

.'
#6 - 28 november 2012 20:13

om man skall tillverka en grotta så är det en fördel om den är ganska trång.

iaf fick mina för sig att när det var mer än 2 cm mellan huvud och tak så gav

dom fasen i grottan och lekte bakom pumpen istället.

.'

OK! Ska testa att krympa ner den en aning och även minska ingångsöppningen, misstänker att den är för bred nu. Tack för tips!

#7 - 28 november 2012 20:32
Mina gökar i en halv kokosnöt med ett urborrat hål på sissådär 25mm.

MVH Rikard
#8 - 28 november 2012 22:29

Mot kokosnötsavdelningen! Och sedan fram med fogsvans och borrmaskin. :) Här ska det bli bebisancistrusar!

Vid vilken storlek/ålder blir de könsmogna? Den lille hanen är ca 7 cm nu och har som sagt börjat få lite "skägg". Honan är närmare 9 cm lång.

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#9 - 29 november 2012 08:36
Den stora frågan är hur man får dom att sluta när dom börjat :D
#10 - 29 november 2012 08:42

chricka skrev:

Hehe. Jag får återkomma då. :) :D

#11 - 29 november 2012 13:02
chricka skrev:

Hihi instämmer :)
#12 - 17 december 2012 22:26
dom är könsmogna vid ungefär 11 månader och då bör dom vara runt 7-9cm ST men det beror på akvarie storlek, större akvarie snabbare växt

Det bästa vore nog att bara ha dom 2 eller bara stora malar i akvariet inga mal yngel, har försökt få yngel på mina albino och leker gör dom men hanen låter mina yngel jag fick av min farbror komma in i krukan hela tiden och dom käkar upp äggen.

För att få dom att sluta finns en super enkel sak du kan göra med alla förutom levandefödare. dela på könen lite svårare med levandefödare eftersom dom sparar sperma :D
#13 - 17 december 2012 23:40
Ju trängre desto bättre har jag hört. Men jag har aldrig fått lek på ancistrus när jag försökt få lek på dem. alltså haft dem i lek-kar och lagt in mal/skiffer grottor och ordnat och donat. Men däremot kar som har mer levt sitt egna liv har de helt plöttsligt vart en massa ancistrus i i olika storlekar :P Så om jag skall ge tips efter egna erfarenheter så låt dem bara va :P Och ja rötter är bra. alltid haft lek i / under rötter men aldrig i de grottor och kokosnötter jag gjort lr köpt till dem.
#14 - 18 december 2012 12:01
Gick i flera år med både hanar och honor allt från precis könsmogna till fullvuxna och de lekte aldrig. Införskaffade ett par såna här http://www.guldfisken.se/beta/catalog/catfish-cave-moerk-p-8780?osCsid=67d896263252e27d1bae05b09218c0a3 och hade några kokosnötsgrottor som jag placerade i olika delar av karet. Hanen valde en (från länken) och har lekt av två honor oavbrutet i 3 månader ;)
#15 - 18 december 2012 14:51

PlatyYngel skrev:
Gick i flera år med både hanar och honor allt från precis könsmogna till fullvuxna och de lekte aldrig. Införskaffade ett par såna här http://www.guldfisken.se/beta/catalog/catfish-cave-moerk-p-8780?osCsid=67d896263252e27d1bae05b09218c0a3 och hade några kokosnötsgrottor som jag placerade i olika delar av karet. Hanen valde en (från länken) och har lekt av två honor oavbrutet i 3 månader ;)

Har haft en annan typ av grotta, mer bred än hög, och hanen var allt där och "bäddade" vid något tillfälle, men sedan hände inget mer. Ska testa med kokosnöt, kanske är för öppet åt dem.

#16 - 18 december 2012 14:53
Mina började göka när jag bytte substrat till Soil istället för sand. Fick väl ner PH en aning.

Lycka till.

MVH Rikard
#17 - 2 januari 2013 14:14
Nu har jag fått svar på varför ancistrushannen varit osynlig i ett par veckor. Så kul! :)

[ATTACH=CONFIG]58884[/ATTACH]
Bilden föreställer 1 av 3 st hittills funna små krabater. Återstår att se om de överlever. Utöver ancistrusföräldrarna och en oherrans massa större och mindre molly (yngel till nästan vuxna) finns nämligen en gibbiceps i akvariet. Funderar på om det är någon idé att försöka fiska upp de här småttingarna och flytta dem till yngelbaljan?

Vad jag gjort för att få dem att börja leka? Tagit ut en grotta och lagt in en sten. Tydligen tyckte de att det var mysigare att gräva ut en egen grotta under stenen (eller snarare mellan stenen och en anubias) och leka där.

Kullen bör väl ha varit på mellan 10-20 stycken, så jag hoppas att det dyker upp fler efterhand, så att de inte redan är uppätna. :-P
#18 - 2 januari 2013 15:37
Grattis Mats. Alltid lika kul med lek som genererar yngel :)
#19 - 2 januari 2013 15:45
Grattis är det vuxna ancistrus så skulle jag nog tro att kullen va dubbelt så stor . Du behöver nog inte fiska upp dom heller borde klara sig ett gäng iaf . Vill du odla på dom är det bättre du försöker ta upp rommen precis innan den kläcks. Nu när dom börjat leka tror jag dom fortsätter .
#20 - 2 januari 2013 16:12
Bluewing skrev:
Grattis Mats. Alltid lika kul med lek som genererar yngel :)

Tack! Ja, visst är det! Alltid skoj med smått, vetetusan varför. :)

chricka skrev:
Grattis är det vuxna ancistrus så skulle jag nog tro att kullen va dubbelt så stor . Du behöver nog inte fiska upp dom heller borde klara sig ett gäng iaf . Vill du odla på dom är det bättre du försöker ta upp rommen precis innan den kläcks. Nu när dom börjat leka tror jag dom fortsätter .

Tack! Nä, jag vill väl inte direkt odla på dem, men det vore ju skoj att ha några ancistrusar för föryngring. Inte för att de vi har är lastgamla, men i alla fall. Och jag har faktiskt ett kar helt utan ancistrus, där det istället går en lite större gibbiceps och en pseudacanthicus cf. leopardus (L114), samt en (stackars ensam) pansarmal och ett par siameser.
#21 - 2 januari 2013 16:13
När man odlar ancistrus så spelar det någon roll om hur mycket cirkulation det är i vattenet, är det bättre och ha en pump som är lite lungnare i utsprutet så att säga?
#22 - 2 januari 2013 16:39

Den enda gång mina ancistrusar har lekt, och det har blivit yngel, är när de låg i ett igenväxt, bortglömt, kar nästan utan vattencirkulation.

När jag sedan bestämde mig för att plocka ner karet, och började rensa på växter, såg jag en massa yngel :P Jag trodde inte ens det fanns fiskar i...
#23 - 2 januari 2013 18:52
När man odlar ancistrus så spelar det någon roll om hur mycket cirkulation det är i vattenet, är det bättre och ha en pump som är lite lungnare i utsprutet så att säga?

Det bästa är nog att ha rätt bra fart på vattnet och god cirkulation det är ju därför hannarna ligger och fläktar rommen .
#24 - 9 januari 2013 11:59

Knax skrev:
Nu har jag fått svar på varför ancistrushannen varit osynlig i ett par veckor. Så kul! :)

[ATTACH=CONFIG]58884[/ATTACH]

Bilden föreställer 1 av 3 st hittills funna små krabater. Återstår att se om de överlever. Utöver ancistrusföräldrarna och en oherrans massa större och mindre molly (yngel till nästan vuxna) finns nämligen en gibbiceps i akvariet. Funderar på om det är någon idé att försöka fiska upp de här småttingarna och flytta dem till yngelbaljan?

Vad jag gjort för att få dem att börja leka? Tagit ut en grotta och lagt in en sten. Tydligen tyckte de att det var mysigare att gräva ut en egen grotta under stenen (eller snarare mellan stenen och en anubias) och leka där.

Kullen bör väl ha varit på mellan 10-20 stycken, så jag hoppas att det dyker upp fler efterhand, så att de inte redan är uppätna. :-P

Har nu räknat till minst 12 st krabater. De verkar få vara ifred för både mamma, pappa och gibbicepsen som går i samma kar. Även mollysarna håller sig lugna. Med tanke på hur mycket mat det finns i detta lilla akvarium borde de kunna växa på sig rätt snabbt. Hur lång tid brukar det ungefär ta innan man kan fundera på att flytta dem? Jag tänker mig att de behöver vara kanske 3 cm SL innan man vågar sälja eller ge bort dem?

#25 - 6 februari 2013 19:05
Hej Knax, jag är intresserad av lite mer detaljerad information om hur du gjorde för att få dom att leka.
Grotta, placering, temperatur osv....
Hoppas det har gått bra med alla de små liven :)
Mvh
/Edvin
#26 - 6 februari 2013 20:25
Edvin-89 skrev:
Hej Knax, jag är intresserad av lite mer detaljerad information om hur du gjorde för att få dom att leka.

Mvh

/Edvin

Mina ancistrus började yngla av sig när jag bytte bottensubstrat till soil. Troligtvis börja dom yngla eftersom jag aldrig peter på botten nu. Innan körde man ju slamsugen och möblerade om lite då och då. Inte bra inte bra.

Mina leker alltid i en kokosnöt i bakkant av karet :)
#27 - 7 februari 2013 20:21

Edvin-89 skrev:

Mvh

/Edvin

Ingen grotta, de leker bakom en stor sten, med en redig anubias som tak. Karet håller 26 grader och bottnen består av sjösten, cirka 4-8 mm. Jag skulle precis prova med kokosnötsgrotta när jag upptäckte att de redan hade lekt. ;)

Nu ligger hanen och fläktar igen, sedan ett par veckor tillbaka, så snart har jag väl det där problemet att försöka få dem att *sluta* leka... Fick 18 överlevande yngel första vändan.
#28 - 9 februari 2013 22:37
Tack för svaren, ska försöka skapa lite fler naturliga grottor.
Har en rot med många håligheter att gömma sig i och några krukor som jag placerat ut i olika delar av karet just nu, men ska försöka fixa några bra stenar.
#29 - 10 februari 2013 21:55
De vill nog ha bottenkontakt, tror jag, så kolla om du får till det med stenar och växter, så det blir en skyddad plats.

Nu har kull nummer 2 kläckts. Hittills har 5 stycken varit synliga, men det lär finnas fler...

Annons