Hur f-n funkar lekakvarier egentligen?

#1 - 18 december 2010 15:55
Alltså, seriöst, det är nåt som är väldigt konstigt här.

Om du läser på nätet om hur man odlar tetror, barber, eller danior, så står det alltid att man ska skilja könen, göda upp dem ett tag, och sen släppa ihop dem i ett litet oinrett lekakvarium, och där kommer de att lägga ägg.

Jag har provat ett tiotal gånger nu, med nästan lika många arter, och i vartenda fall har resultatet inte blivit lek, utan fiskar som är så skräckslagna att de nästan dör. De äter inte, de simmar inte, de framförallt leker inte, utan tränger in sig i ett hörn och hyperventilerar. Jämt. Varje gång.

Jag tror inte alla andra ljuger, utan det måste vara jag som gör något fel. Jag har funderat på om problemet inte är lekakvariet, utan hur jag håller mina fiskar när de inte är i lekakvariet. Normalt sett går fiskarna i ett stort, välinrett, akvarium. Där trivs & leker de (fast ynglen överlever sällan).

Kan det vara så att de har det för bra? Att de skulle chockas mindre av lekakvariet om deras "hemakvarium" var ungefär lika stort och oinrett som lekakvariet?

Men å andra sidan, håller verkligen alla som odlar barber, danior och tetror sina fiskar i små oinredda kar???

Ni som har lyckats med lekakvarie-odling av tetror, barber, eller danior - hur ser era fiskars "hemakvarium" ut jämfört med lekakvariet?
#2 - 18 december 2010 16:39
När jag lekte av glödbandstetror för ett bra tag sedan stoppade jag ner dem i en hink med fibertorv i och la på locket över. Gott resultat. Dämpad belysning och insynskydd kanske är modellen?
#3 - 18 december 2010 20:15
Gick de i ett betydligt större och normalt inrett kar innan du satte dem i hinken?
#4 - 19 december 2010 06:08
Dom kom från ett på dåtiden normalstort och normalt inredd burk, väl under 100 liter har jag för mej.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 19 december 2010 19:25
Problemet är bara att fiskar alltför sällan läser böcker (eller på nätet) och däför inte vet hur de skall bete sig:p

När jag hade affär i Kalmar så kom en person in en gång i halvåret med åtskilliga hundra kardinaltetror som han odlade och drog upp i sitt sällskapsakvarium på Öland (där vattnet är extremt hårt och har väldigt högt pH)
#6 - 19 december 2010 19:42
[QUOTE=Kjell Fohrman;bt32881]Problemet är bara att fiskar alltför sällan läser böcker (eller på nätet) och däför inte vet hur de skall bete sig:p

.[/QUOTE]
Ja, husdjur o barn har en tendens att inte ha läst på ordentligt om vad de förväntas ta sig till...:d
#7 - 20 december 2010 07:34
Jag har testat lite olika varianter på lek akvarium men det bästa som fungerat är väl ingrodda, dunkla akvarier som "bara puttrar på" med på fyllning av avdunstat vatten (vanliga ancistrus, Danio margaritatus, Caridina cf. cantonensis "Crystal red" m.f.). T.o.m. mina diskus jag hade föredrog att leka i lite mer ombonat akvarium än BB. De enda som ynglar hur som helst, var som helst är väll mina guppys och zebrafiskar (Danio rerio).
#8 - 21 december 2010 02:36
Ja, jag har odlat många arter på samma sätt som C.Ciklid, men resultatet av sån "lågintensiv" odling blir ofta ganska få yngel, och det vore praktiskt att kunna styra när & var äggen läggs.

Jag får kanske ha högläsning ur akvarieboken för fiskarna.
#9 - 24 december 2010 08:39
Jag är extremt glad för permanenta odlingsburkar, behöver inte ge särdeles dåligt resultat - men det är klart, beror på vad man strävar efter. "Skvättare" funkar bra där. Har satt en del arter till lek genom att separera könen och mata på, sedan ned i samma (lilla, 10-20 liter) burk. Mycket varierande framgång. Tetror har jag knappast lyckats med (rom har det blivit, men den har mestadels möglat). Tippar på det handlar mer om rengöring av burken, tycker jag varit noga men inte tillräckligt tror jag. Kan också vara att de varit för gamla. En del barber plus Galaxyn har jag däremot lyckats bra med. Tigerbarb och Lipstick har gett hyfsade kullar (runt 100 vilket iof inte är max). Med Galaxyn fick jag en kull från ett par på 30+, vilket jag ser som rackarns bra. En framgångsgrej jag blivit övertygad om är att de måste vara ostörda. Lätt att de får panik i små kala burkar. Tigerbarben gav bäst resultat i större burk (100 liter för ett par). Har inte testat än, men är övertygad om att med många stimfiskar får man mycket bättre resultat med precis könsmogna djur plus att man kör dem regelbundet (två-tre veckors mellanrum). Sett en del köra den varianten med stor framgång.

Annons