Jag göder dagligen med TMG i mina kar. Det är lite pillrigt att få till rätt dosering. Till exempel i min 350 literskar, som för tillfället har över 50% av utrymmet planterat och är helt algfri tar jag 2ml TMG dagligen, på morgonen. Börjar det dyka upp gröna trådalger, pga mycket järn i vattnet, så minskar jag doseringen med 1/3 tills algerna försvinner.
Gjorde en större utrensning av växter förra veckan, före det doserade jag 2,5 ml /dag. Så när växtligheten ökar får jag öka gödningen.Vid vattenbyten tillsätter jag 5 ml TMG/100 liter nytt vatten + den vanliga dagsdosen.
Man får helt enkelt hålla koll på att växterna håller sig gröna och fina och växer + att algtillväxten håller sig på miniminivå och prova sig fram. Det är ju så mycket som spelar in:
- fiskmängd,
-temperatur i karen,
-om du bottengöder och/eller har bottenvärmekabel,
-hur mycket och vilken sorts belysning du har,
-ålder på lysrören
-eventuell CO2-gödning,
-om växterna är snabb- eller långsamtväxande,
-om de tar upp mest näring ur vattnet eller ur bottengruset...
Varje akvarium är tyvärr individuell och det enda raka är att prova sig fram och då kan det vara lämpligt att börja med att dosera efter andras rekommendationer och testa sig fram.
Sen kanske du tar bort nå´n växt eller köper nya, byter grus, lysrören tappar orken och så får du ändra gödning allt eftersom. Det kan till och med räcka att en stor fisk dör för att balansen ska rubbas.
Det som jag tycker funkar bäst är att knöka ner så mycket växter man bara kan i karen, algerna har inte en chans!
Ulla, 92-l, 350-l och 678-l akvarier samt ett 45-liters, nystartat!