Hur djup behöver en damm vara för övervintring?

#1 - 20 februari 2008 17:07
Funderar på att bygga en damm i trädgården. Men då måste fiskarna (koi och guldfisk[:-144] hade jag tänkt mig) kunna övervintra i den för att jag har tyvärr ingen möjlighet att ta in dom. Dammen ska självklart ha ett jättefilter så att fiskarna mår bra.
Det jag funderar på då är hur djup dammen behöver vara minst för att dom ska kunna övervintra? Jag bor i norra Halland... eller är det ingen ide över huvud taget???:confused:

Mvh /Uddaveka
#2 - 20 februari 2008 17:45
Jag bor i Skåne så en stor skillnad är det inte i år alla fall,jag har 70 cm till 80 i hela dammen och mina Guldfiskar klarar sig,men Koi kräver djupare mest för värmen skull ju djupare det är ju värmare blir det på botten så en 1.50 m vet jag att dem klarar sig på botten i Skåne i alla fall.Men som nu i vinter som nästan har varit så hade Koien klarat sig på en lägre djup men det vet man aldrig så en 1,50m räcker nog.
#3 - 20 februari 2008 21:49
Tänk också på att det finns strikta regler om hur pass djup en trädgårdsdamm får vara. Om tomten inte är helt inhängnad får den inte vara djupare än 20-30(tror det är något sådant) Min far skulle bygga damm och fick restriktioner om vilka djup och så vidare. Han löste det genom att bygga en damm med en djupare brunn i mitten. Alltså ett djupt hål, stort som en oljetunna ungefär och cirka 70cm djupt. Ovan på lade han ett lock, fast med små distanser så att det bildades en glipa stor nog för fiskarna att passera. Lycka till. Mvh//Erik
#4 - 21 februari 2008 06:46
Kravet på skydd återfinns plan- och bygglagen (3 kap 15-18 §§ PBL) också i ordningslagen (1993:1617) 3 kap. 5 §.
Är man osäker kotakta kommunen.
#5 - 25 februari 2008 11:18
Hmmm...det där var ny information...verkar som att det vettigaste är att ansöka om bygglov för damm??!
Den damm jag har är ju cirka 1,7m djup och en naturlig försänkning som jag enbart lagt dammfolie i:D
#6 - 25 februari 2008 15:32
Det är inte säkert att din kommun har krav på trädgårdsdammar.
#7 - 25 februari 2008 15:42
Okej

Kramfors skrev:
Det är inte säkert att din kommun har krav på trädgårdsdammar.

Jag ska ner i ett annat ärende så jag ska fråga iallafall.
JeBoro
#8 - 1 mars 2008 08:02
Min far som bor i djupaste småland har en damm som är 30-40 cm djup. Guldfiskarna övervintrar utan problem i den. Han har pumpen igång hela vinter och eftersom vattnet är i rörelse så fryser det inte, endast runt kanterna fryser det. Han har haft det så i fem år utan problem. :)
#9 - 2 mars 2008 07:23
koi har ju lite högre krav än en guldfisk
#10 - 5 mars 2008 10:13
Men ner till frostfritt djup borde vara rimligt att ha...
Kolla de olika trädgårdszonena...
Min lista från 1952 år upplaga av"När Var Hur" Din trädgård. Är nog inte riktigt "Up To Date".

Där rekommenderar dom för vanliga fiskar typ ruda, sutare och sarv att man ska ha max djup på frostfri nivå.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 5 mars 2008 10:21
Jag bor i Göteborg vilket ligger i klimatzon 1.
Dammen är ca 120 cm djup och där övervintrar guldfisk utan problem, men däremot klarar sig inte koi.
#12 - 5 mars 2008 11:04
Koi borde väl klara sig vid det djupet om hålan är tillräckligt stor för att kunna tillgodose kois syrekrav?
#13 - 5 mars 2008 13:25
Under 12 grader har en Koi dåligt immunförsvar men många bakterier och parasiter är aktiva vid låga temperaturer.
Därför sägs det att Koi inte ska ha en vinterförvaring under 8 grader.
#14 - 5 mars 2008 13:29
firefox75 skrev:
Koi borde väl klara sig vid det djupet om hålan är tillräckligt stor för att kunna tillgodose kois syrekrav?

Min gissning är att det är så; det är inte omöjligt men jag har svårt att tänka mig att Koi är så nära gränsen till att inte vara vinterhärdig att den överlever om temperaturen är +4 men dör om den är +1-2.

Guldfisk, å andra sidan, är mycket nära släkt med Ruda, och precis som Ruda överlever den låga syrehalter, så det är nog ingen slump att det är just Guldfisk och Ruda som överlever i grunda dammar.

Nästa fråga är förstås om man kan syresätta en grund damm tillräckligt för att Koi skall överleva utan att samtidigt orsaka att dammen bottenfryser.
#15 - 7 mars 2008 08:30
Satt också och funderarde på det där med bottenfrusning och även syresättning.
Verkar vara ett svårt kapitel eftersom syresättningen är beroende av vattnets rörelse under vintern.
Man kan ju inte sätta i en syresten nere vid botten eftersom den då kommer orsaka turbulens i vattnet o fiskarna får alltså simma mot detta hela vintern...bäst är ju att man då låter en syresten hålla en vak öppen men hur vet man då att syret kommer ner till hålan???

Men jag funderade på om man inte kan ha en typ av bottenfilter med en liten värmare.
Dvs två luftpumpar där den ena håller en isfri yta och den andra är kopplad till en typ av nedsänkt bottenfilter med en 20w värmare i.
Detta borde ju syresätta vattnet samt skapa en viss värme runt själva filtret utan att fördela den.

Annars finns väl bara en sak att värma hela dammen med elkostnaden i höjden som resultat.

Eventuellt kanske man ha luftpumpen för filtret inne och på så sätt ha bra värme i filtret vid botten.
#16 - 8 mars 2008 10:24
dammdjup

dammen ska vara så djup att det bildas ett språngskikt dvs 4grader på botten och så sätter man cirkulationen över språngskiktet då blir det aldrig kallt eller strömt på botten där fiskarna står och vilar det är viktigt att se till att det alltid finns en vak öppen på dammen för att vädra ut sumpgaser! jag bor strax söder om trollhättan och 1,2 m är för lite för koi här behöver man nog ca 1,5 m minst ska gräva om min damm och jag kommer att sikta på ca 1,8
#17 - 2 april 2008 11:01
övervintring

Vi gjorde ett försök med övervintring, vår damm är ca 70 cm djup. Vi täckte den (ej helt) med 7 cm tjocka frigolitskivor och använde en de-icer.

Av de tre fiskarna dog en och de andra 2 ser inte bra ut...

Vet inte vad som gick fel, vintern har ju varit mild här...
#18 - 2 april 2008 13:01
Det är inte bara djupet som spelar in, Dels är det som kramfors säger, imunförsvaret funkar inte riktigt när det blir kallt. Sen spelar vattenkvalitet, fisktäthet osv in.

Att ha guldfisk i damm är mycket enkelt, de överlever nästan vad som helst.

Koi är lite känsligare, och belastar med sin storlek vattnet mycket hårdare, de ställer sammantaget mycket större krav.

Att gräva så djupt att man automatiskt får 4 grader vid botten är normalt sett inte rimligt.

Koi anses väl stamma från vanlig karp, som överlever även i sjöar som inte får de 4 plusgraderna på botten vintern genom som djupa sjöar får.

Guldfisk anses iaf av vissa "förstå-sig-på:are" stamma från ruda, och båda de kan överleva bottenfrysning, under vissa förutsättningar.

Att tillsätta syre utan att cirkulera vattnet så att man kyler det kan man till exempel göra genom att använda "oxydator".
#19 - 2 april 2008 13:23
ok. så 1.20 är att satsa på för guldfisk då?
#20 - 2 april 2008 13:36
Uddaveka skrev:
ok. så 1.20 är att satsa på för guldfisk då?

Överhuvudtaget är guldfisk mycket lättare, Koi är visserligen klart "häftigare" och om man har massor av pengar och plats samt älskar att jobba så är de väl värda det. Jag antar att de som har koi brukar övervintra dom inne om dom inte har plats för en "mindre sjö". Men hur folk brukar göra vet nog kramfors mer säkert.

Guldfisk finns ju i en del färgvarianter, och de är trevliga fiskar det med, som blir hyggligt stora.
#21 - 2 april 2008 14:25
Erik: Menar du att det finns oxydatorer för damm?
#22 - 4 april 2008 10:56
Azur skrev:
Erik: Menar du att det finns oxydatorer för damm?

Absolut! Om man inte vill bygga själv så kan man köpa.

http://www.oxydator.de/
#23 - 4 april 2008 11:26
Erik... skrev:
Absolut! Om man inte vill bygga själv
'
Tackar för länken. Går det att få tag i 30% peroxid i Sverige fortfarande? Jag har nåt halvt minne att det förbjöds pga att det är explosivt?

Annars blir det definitivt en oxydator till dammen, syresättning på vintern är helt klart ett jobb för en oxydator.
#24 - 4 april 2008 12:41
Azur skrev:
'

Tackar för länken. Går det att få tag i 30% peroxid i Sverige fortfarande? Jag har nåt halvt minne att det förbjöds pga att det är explosivt?

Annars blir det definitivt en oxydator till dammen, syresättning på vintern är helt klart ett jobb för en oxydator.

17,5%-ig har jag för mig är gränsen nu, men det räcker gott för att köra oxydator. Jag har inte provat att köra vintertid, men jag antar att man behöver bra mycket mer katalysator när det är kallt.

Vad tänkte du sen, pH-reglering för att slippa ammoniak och klorid för att slippa nitritförgiftnig?
#25 - 4 april 2008 13:01
Nej, jag kommer att ha mycket låg belastning, så en oxydator och en värmare som håller en vak öppen torde räcka och bli över.
#26 - 5 april 2008 07:42
Hej!

Bor i Sthlm och har en damm på 14 000L, djupet varierar men på det djupaste stället är det 1,6 m.
Jag har haft den igång i 3,5 år nu och vinter som sommar så syresätter jag den.
Den består igentligen av två dammar som är förbundna med en bäckfåra, den ena sidan är mellan 50-80cm och den andra är 1,6 m.
Detta gör att fiskarna kan vandra mellan dammarna beroende på vilken temp dom vill ha.
Dom lägger sig alltid i djuphålan på vintern, två år i rad har jag nu pumpar/filter samt syresättning i året runt.
Har inte förlorat några fiskar, har både guldfisk och Koi.
Jag gör inget för att driva upp yngel men det sköter sig självt, när tempen närmar sig 10-12 grader på vårkanten så leks det en hel del i vassen.
Att fiskarna inte skulle klara en viss cirkulation handlar om vilken kondition dom är i, naturligtvis så beror det också mycket på dammens utformning.
Har bara positiva erfarenheter av damm.
Det senaste inköpet bestod av en damm dammsugare, i Februari i år så slamsög jag botten från höstens barr och lövnedfall samt annat skit som kan droppa ner.
( inge roligt att vinterbada )
Vattenvärdena är perfekta och har inga problem med att se ner på det djupaste stället för att inspektera fiskarna.
Vi har också byggt upp ett stenrös där vi har integrerat ytterligare en bäck på 5m ( 30-40cm bred ).
Mycket grus och plant som tar hand om småpartiklar så i princip är det ett 5m långt biofilter.
Som mest så har istjockleken varit 10cm, men har alltid haft stora vakar öppna så helt fruset har det aldrig blivit.

Annons