Hur delar man en cocosnöt?

#1 - 30 oktober 2009 22:11
Nu har jag slagit tre hål i nöten i de där tre fördjupningarna som finns i nöten för att få ut vätskan. Hur skall jag nu göra för att dela nöten i två lika halvor och hur skall jag sedan göra för att åstadkomma en öppning i halvorna som tilltalar mina apistogrammor?
#2 - 30 oktober 2009 22:16
Om du har en borrmaskin hemma så kan man borra små hål runt nöten där du vill att den ska gå i halvor, sen är det bara att drämma till med en hammare, dräm inte för hårt dock ;)

sen gör du bara samma sak fast borra små hål i en cirkel där du vill ha ett hål och dräm till, går bra att använda en skruvmejsel som huggjärn. men va försiktig och se till att nöten sitter fast på något sätt så du slipper hamna på akuten :) hoppas detta tips har hjälpt lite iallafall :)
#3 - 30 oktober 2009 22:17
Lyckades dela nöten i två lika halvor med hjälp av en jaktkniv och hammare.:) Snabbt tänkt eller hur, knappt han jag skriva min fundering förrän jag kom på en metod!:d

Men hur gröper jag in skalet på nöten så att det blir en ingång till firrarna?:confused:

Antar att innehållet blir lätt att avlägsna när nöthalvorna får torka ett tag.
#4 - 30 oktober 2009 22:19
häng ut dom till fåglarna så gör dom jobbet åt dig :D
#5 - 30 oktober 2009 22:28
gustinger skrev:
Om du har en borrmaskin hemma så kan man borra små hål runt nöten där du vill att den ska gå i halvor, sen är det bara att drämma till med en hammare, dräm inte för hårt dock ;)

sen gör du bara samma sak fast borra små hål i en cirkel där du vill ha ett hål och dräm till, går bra att använda en skruvmejsel som huggjärn. men va försiktig och se till att nöten sitter fast på något sätt så du slipper hamna på akuten :) hoppas detta tips har hjälpt lite iallafall :)

Tack för ditt tips. Har ingen borr men lyckades ju lösa delningen i alla fall.:)

Jag kanske kan slå i små hål med en skruvmejsel och hammare i en halvcirkel där jag vill ha öppningen och sedan drämma till med hammaren, eller?:) Tror du att det skulle funka? Har inte tid att åka till akuten nu!:d

Måste jag gröpa ur innehållet innan? :confused:
#6 - 30 oktober 2009 22:30
gustinger skrev:
häng ut dom till fåglarna så gör dom jobbet åt dig :D

Fåglarna sover nattetid, jag vill fixa detta nu!:d
#7 - 30 oktober 2009 22:30
tror du kan försöka göra ett hål innan du tar bort Cocosen, kan ju funka som "stötdämpare" så att inte skalet spricker där du inte vill att det ska spricka :) (tror jag) värt att testa, jag hade nog väntat med att ta ut det tills jag hade hål :)
#8 - 30 oktober 2009 22:33
Karva med kniven om det är för hårt prova metallsåg och såga ned några spår som täcker den ytan du vill ta bort. Då återstår bara att dessa remsor sitter i en kortände. knacka bort sista bitarna med hammare. Karva till kanterna med kniv.
#9 - 30 oktober 2009 22:33
TinaM skrev:
Fåglarna sover nattetid, jag vill fixa detta nu!:d

hahaha ja jo det är ju sant:D
Bilagor:
#10 - 30 oktober 2009 22:59
Dre skrev:
Karva med kniven om det är för hårt prova metallsåg och såga ned några spår som täcker den ytan du vill ta bort. Då återstår bara att dessa remsor sitter i en kortände. knacka bort sista bitarna med hammare. Karva till kanterna med kniv.

Har ingen metallsåg men skall prova med skruvmejsel och jaktkniv!:)
#11 - 30 oktober 2009 23:00
Kan man ge cocosen till ancistrus?:confused:
#12 - 30 oktober 2009 23:06
TinaM skrev:
Nu har jag slagit tre hål i nöten i de där tre fördjupningarna som finns i nöten för att få ut vätskan. Hur skall jag nu göra för att dela nöten i två lika halvor och hur skall jag sedan göra för att åstadkomma en öppning i halvorna som tilltalar mina apistogrammor?

Det finns snabba och det finns bra sätt, det bra är att dela nöten med en fogsvans, låt halvorna torka helt (har man väldigt bråttom så in med skiten i ugnen) så ramlar innanmätet ut av sig själv eller går iaf väldigt lätt att peta bort, en snygg öppning kan man fixa med en vinkelslip :)
#13 - 30 oktober 2009 23:20
[FONT=Arial Black]Lite Povel Ramel;[/FONT]
[FONT=Book Antiqua][SIZE=2]"Far jag kan inte få upp min kokosnöt, nej inte ens med nitroglycerin. Ty när jag hade laddat mycket omsorgsfullt och väl, bortåt jag sprang och sen sa det pang. Men nöten den är hel.
Far jag kan inte få upp min kokonöt, för jag behärskar ej nån sprängteknik. Vårt lilla hus om du ser? Se det står där inte mer. Det är bara kokosnöten som är sig lik!"

:D:)[:o]:p;)
[/SIZE][/FONT]
#14 - 30 oktober 2009 23:22
Fuzzop skrev:
Det finns snabba och det finns bra sätt, det bra är att dela nöten med en fogsvans, låt halvorna torka helt (har man väldigt bråttom så in med skiten i ugnen) så ramlar innanmätet ut av sig själv eller går iaf väldigt lätt att peta bort, en snygg öppning kan man fixa med en vinkelslip :)

Vinkelslip? Vad är det?:confused: Som du förstår är jag ingen hantverkskunnig person.[:o]
#15 - 30 oktober 2009 23:23
chainy skrev:
[FONT=Arial Black]Lite Povel Ramel;[/FONT]

[FONT=Book Antiqua][SIZE=2]"Far jag kan inte få upp min kokosnöt, nej inte ens med nitroglycerin. Ty när jag hade laddat mycket omsorgsfullt och väl, bortåt jag sprang och sen sa det pang. Men nöten den är hel.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=2][FONT=Book Antiqua]Far jag kan inte få upp min kokonöt, för jag behärskar ej nån sprängteknik. Vårt lilla hus om du ser? Se det står där inte mer. Det är bara kokosnöten som är sig lik!"[/FONT][/SIZE]

[SIZE=2][FONT=Book Antiqua]:D:)[:o]:p;)[/FONT][/SIZE]

Jo, just så är det!:d
#16 - 30 oktober 2009 23:24
hahaha satt oxå och tänkte på den låten när jag läste denna tråden :D Hoppas du löste det och inte hamnade på akuten med en skruvmejsel alt. jaktkniv i låret :)
#17 - 30 oktober 2009 23:30
Hur som helst - så här långt gick det bra:
[ATTACH]24336[/ATTACH]

Sedan provade jag med dessa men det gick inte alls:

[ATTACH]24337[/ATTACH]

Så jag tog till jaktkniven igen:

[ATTACH]24338[/ATTACH]

och rönte viss framgång:
[ATTACH]24339[/ATTACH]

men när jag sedan skulle börja karva för att få bort vassa kanter så bände jag visst lite för mycket och skalet sprack:

[ATTACH]24340[/ATTACH]

Men jag har den andra halvan kvar, så jag får väl göra ett nytt försök!:D
#18 - 30 oktober 2009 23:34
Aj då :( går det inte få bort dom skarpa kanterna med typ sandpapper när cocosen är borta och skalet torkat, så man slipper riskera att man fastnar och bänder upp skalet så där, aja hoppas du lyckas bättre med halva nr 2 :D
#19 - 30 oktober 2009 23:57
Jag kan berätta att ancistrusarna var helt galna i cocosnötbiten de fick.
Bilderna är av urusel kvalité eftersom firrarna var nattade och jag tände en skrivborsdslampa för att ta dem, men de visar dock vilken turbulens det blev.:D

[ATTACH]24341[/ATTACH]
[ATTACH]24342[/ATTACH]
#20 - 31 oktober 2009 00:05
Fina ancistrusar :)

Jag är lite lat och delar dem med bandsågen vi har hemma, Jag borrar dock ett hål först för att få ut saften, skulle bli kladdigt och otrevligt vid sågen annars :D

Men en vanlig fogsvans funkar alltid också, och om man är bra på att fokusera kraft så går det med en stor kniv :)
#21 - 31 oktober 2009 06:56
Kokosen tog du väck eller ? Dom gånger jag har gjort kokosnötsgrottor till mina fiskar har jag kokat skalhalvorna efter delningen.
Då blir det mycket lättare att få bort köttet+ en del av den bruna färgningen försvinner.
#22 - 31 oktober 2009 08:30
Jag brukar såga med fogsvans. Fila med en halvrund/rund fil för entrén då spricker den inte. Kokosen brukar gå att peta ut med en skruvmejsel eller mora kniv. Den brukar färga rätt friskt så koka den gärna en stund innan den läggs i.
Bilagor:
#23 - 31 oktober 2009 11:23
TinaM skrev:
Vinkelslip? Vad är det?:confused: Som du förstår är jag ingen hantverkskunnig person.[:o]

Vinkelslip är ett handverktyg med en rund roterande slipskiva och med en sån kan man lätt forma ingången som man vill utan risk för sprickor.
Iaf som nån nämnde kan man dela med bandsåg men inte alla har en sån hemma men en fogsvans har dom flesta och en vinkelslip är ett väldigt bra verktyg som trots allt ganska många har, man kan slipa upp öppningen med vilken fil som helst men det tar lång tid eller göra som du gjorde och i värsta fall köpa en extra nöt om den spricker men med en vinkelslip kan man göra en snygg öppning utan vassa kanter på 30sekunder ;)
#24 - 1 november 2009 00:28
smiter in med en fråga när vi ändå har nötter igång, ska man försöka ta bort så mycket "hår" som möjligt från nöten eller spelar det ingen roll? och hur får man halvorna att sjunka? sätter man på någon tyngd?
#25 - 1 november 2009 11:06
gustinger skrev:
smiter in med en fråga när vi ändå har nötter igång, ska man försöka ta bort så mycket "hår" som möjligt från nöten eller spelar det ingen roll? och hur får man halvorna att sjunka? sätter man på någon tyngd?

vissa malar brukar gilla håret så jag brukar lämna kvar det.
normalt så sjunker dom av sig själva så bara att lägga ner i karet ;)
#26 - 1 november 2009 12:39
För att få ut själva köttet, brukar jag med en kniv skära massor med skåror i köttet, för att det ska bli lättare, sen använder jag en sked för att inte göra mig själv eller kokosnöts-skalet illa :p

Sedan brukar jag koka alla skal, då blir dom lite mjukare och då är det lätt att karva ut en öppning i dom med en kniv.

Mvh

Markus
#27 - 1 november 2009 12:53
Använder en hammare för att få en lagom spricka i nöten, bänder bort biten som spruckit och använder en vanlig trubbig kniv man äter med för att göra skåror i köttet och bända bort det. Sen äter hundarna gladerligen kokoskött :D
#28 - 2 november 2009 16:52
En bra variant är att använda en hålsåg i en borrmaskin- då blir kanterna runda och fina och ancistrusarna får en bra lekgrotta. Kokosköttet är det knepiga att få ur, men får man in en tesked under kanten, så man får med sig det vita fruktköttet med den bruna baksidan brukar det gå bra. Jag kokar också skalen, eftersom det också kan vara lite fett kvar, som kan skapa en liten hinna på ytan i akvariet. Men nu är det snart jul igen, och då är det bara och välja och vraka bland alla fina kokosnötter på ICA.
#29 - 2 november 2009 17:23
Hur naturligt ser det ut med "runda och fina" kanter? Knäcka och slå ger ett så mycket mer naturtroget snitt att det faktiskt kan passa in i ett kar :D
#30 - 2 november 2009 17:34
Dremeeeeeeeeel.

//C

Annons