gustinger skrev:Om du har en borrmaskin hemma så kan man borra små hål runt nöten där du vill att den ska gå i halvor, sen är det bara att drämma till med en hammare, dräm inte för hårt dock ;)
sen gör du bara samma sak fast borra små hål i en cirkel där du vill ha ett hål och dräm till, går bra att använda en skruvmejsel som huggjärn. men va försiktig och se till att nöten sitter fast på något sätt så du slipper hamna på akuten :) hoppas detta tips har hjälpt lite iallafall :)
Dre skrev:Karva med kniven om det är för hårt prova metallsåg och såga ned några spår som täcker den ytan du vill ta bort. Då återstår bara att dessa remsor sitter i en kortände. knacka bort sista bitarna med hammare. Karva till kanterna med kniv.
TinaM skrev:Nu har jag slagit tre hål i nöten i de där tre fördjupningarna som finns i nöten för att få ut vätskan. Hur skall jag nu göra för att dela nöten i två lika halvor och hur skall jag sedan göra för att åstadkomma en öppning i halvorna som tilltalar mina apistogrammor?
Fuzzop skrev:Det finns snabba och det finns bra sätt, det bra är att dela nöten med en fogsvans, låt halvorna torka helt (har man väldigt bråttom så in med skiten i ugnen) så ramlar innanmätet ut av sig själv eller går iaf väldigt lätt att peta bort, en snygg öppning kan man fixa med en vinkelslip :)
chainy skrev:[FONT=Arial Black]Lite Povel Ramel;[/FONT]
[FONT=Book Antiqua][SIZE=2]"Far jag kan inte få upp min kokosnöt, nej inte ens med nitroglycerin. Ty när jag hade laddat mycket omsorgsfullt och väl, bortåt jag sprang och sen sa det pang. Men nöten den är hel.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=2][FONT=Book Antiqua]Far jag kan inte få upp min kokonöt, för jag behärskar ej nån sprängteknik. Vårt lilla hus om du ser? Se det står där inte mer. Det är bara kokosnöten som är sig lik!"[/FONT][/SIZE]
[SIZE=2][FONT=Book Antiqua]:D:)[:o]:p;)[/FONT][/SIZE]
TinaM skrev:Vinkelslip? Vad är det?:confused: Som du förstår är jag ingen hantverkskunnig person.[:o]
gustinger skrev:smiter in med en fråga när vi ändå har nötter igång, ska man försöka ta bort så mycket "hår" som möjligt från nöten eller spelar det ingen roll? och hur får man halvorna att sjunka? sätter man på någon tyngd?