Hur byter ni vatten? S:

#1 - 14 juni 2008 08:18
Jag ska inhandla ett 375l akvarium och jag har en frågga hur ska jag göra när jag ska byta vatte?
En hink rymer 10L och man ska byta en tredjedel=125l
Då får jag springa med hinkar ca 13-15 gånger och sen när jag ska fylla på också!:(
Hur gör ni
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 juni 2008 08:29
Vattnet töms och fylls med en vattenslang. Töms med hjälp av häverteffekten i en golvbrunn/dusch/toa. Fylls genom att slangen skruvas på en vattenkran.
Använd en rejäl klämma för att fästa slangen i akvariet vid tömning och fyllning. Sätt en håv framför insugshålet i akvariet så att inte fiskarna åker med.
#3 - 14 juni 2008 08:42
Har en vattenslang som räcker till akvariet och i den änden har jag ett av eheims stora insugningsrör med sil i änden som jag kortat ner så att ungefär 30% av vattnet rinner ut i badrummets golvbrunn medans jag med liten/stor slamhävert suger upp ewv bös från botten, när jag ska fylla akvariet igen så har jag monterat en krankoppling i andra änden av vattenslangen som jag fäster på blandarens duschrör, spolar och mixar till rätt temperatur innan jag slår om till duschläge och fyller akvariet, tillsätter av gammal vana dubbeldos nitrivec vid vattenbyte
Bilagor:
#4 - 14 juni 2008 08:44
Jag använder flera hinkar åt gången. Det blir bra motion o styrketräning på köpet:D
Plus att vattnet som jag tömmer häller vi i en stor vattentunna ute som vi sen vattnar uteblommorna med.
#5 - 14 juni 2008 08:51
miluhe skrev:
Jag använder flera hinkar åt gången. Det blir bra motion o styrketräning på köpet:D

Plus att vattnet som jag tömmer häller vi i en stor vattentunna ute som vi sen vattnar uteblommorna med.

Har du skurborstar fastknutna på fötterna som Pippi Långstrump oxå? :D
#6 - 14 juni 2008 08:52
Gaffel skrev:
Har du skurborstar fastknutna på fötterna som Pippi Långstrump oxå? :D

Näää men det var en bra ide:D
#7 - 14 juni 2008 09:32
Har en slang som räcker från badrummet till båda akvarierna... sen är det bara att trycka änden mot utblåset från något av filtrena, så "blåser" det igång häverteffekten (så slipper man kallsupar å annat trams), sen är det bara att sörpla rent.
Andra änden av slangen kopplas till kranen, och så är det bara att fylla på med lagom temp.
#8 - 14 juni 2008 09:53
Jag byter nästan aldrig vatten och akvarierna har aldrig mått bättre!
#9 - 14 juni 2008 12:48
Hur oftaq ska man byta vatten i ett 220 liters akvarium? MVH Simon
#10 - 14 juni 2008 13:49
Simon--B skrev:
Hur oftaq ska man byta vatten i ett 220 liters akvarium? MVH Simon

Svårt att svara på eftersom det är ganska individuellt beroende på mängden fisk, vilken fisk, matning, vattenkvalite mm..

Du hittar säkert en bra balans med tiden.
Vi byter i alla akvarium varje fredag för att spara lite tid. Men de klarar sig lätt utan vattenbyte två veckor iaf.
#11 - 14 juni 2008 13:51
Baf2 skrev:
Jag ska inhandla ett 375l akvarium och jag har en frågga hur ska jag göra när jag ska byta vatte?

En hink rymer 10L och man ska byta en tredjedel=125l

Då får jag springa med hinkar ca 13-15 gånger och sen när jag ska fylla på också!:(

Hur gör ni
jag använder slang och koppling
till duschen! fyller först slangen men vatten sen går jag och stoppar ner den andra änden av slangen i akvariet som är försedd med en bit filtermatta (för att inte fiskar ska åka med) går sedan och kopplar bort slangen från dushen (snabbkoppling) och lägger den vid golv golvbrunnen och så startas häverteffekten automatiskt eftersom det är vatten i slangen och under tiden vattnet tömms dricker jag lite kaffe och kollar så alla fiskar ser krya ut... när det är dax lyfter ja slangen ur karet för att stoppa häverteffekten och sen ner med den igen och knallar till badrummet och kopplar på slangen igen och så är det bara att börja fylla och gå då inte och gör något annat under tiden som jag gjorde vid ett tillfälle och slutade med swimmingpool i vardagsrummet... [B)]
#12 - 29 juni 2008 11:17
Tömma med decilitermått is the shit! xP
#13 - 29 juni 2008 11:38
JojjeN skrev:
Tömma med decilitermått is the shit! xP

Mesigt!
Kryddmått ska det vara :D
#14 - 29 juni 2008 15:05
Jag använder
JBL Aqua In-Out

funkar utmärkt

http://www.akvarieshopen.com/jbl-aqua-inout-p-100.html
#15 - 29 juni 2008 19:44
pelun skrev:
Jag använder

JBL Aqua In-Out

funkar utmärkt

En sån använder vi också, hur smidigt som helst!!
#16 - 30 juni 2008 11:33
JBL Aqua In-Out

"En slamhävert som styrs med hjälp av kranen, du tömer vattnet från akvariet med hjälp av trycket som blir när du spolar kranen"

I och med att den styrs av spolningen i kranen undrar jag om man måste spola ut mycket vatten i onödan. Eller räcker det bara att man har kranen igång lite grann. Jag betalar inte för mitt vatten men man vill ju helst försöka tänka på miljön.

pelun skrev:
Jag använder

JBL Aqua In-Out

funkar utmärkt

#17 - 1 juli 2008 22:49
pelun skrev:
Jag använder

JBL Aqua In-Out

funkar utmärkt

Den verkade inte alls dum. Det får bli att beställa en sådan snarast. Tack för tipset. :)

Annons