Hur byter man sanden/gruset

#1 - 14 augusti 2006 17:18
hej

vet inte om jag har kommigt rätt nu men ändå. ni får säga till om jag skall fråga ngn annanstans.

jo, jag har gått i tankarna på att byta gruset mot nytt annat, så hur gör jag på bästa sätt och ja, vilken sand är bra, ellr fin hur ni vill.

har ni kunskap och eller erfarenhet som ni vill byta med er så skulle det uppskattas.
mvh
decimus
#2 - 14 augusti 2006 17:27
Hej!

Jag använder Biltemas Blästersand och tycker att den är perfekt, men smaken är som baken.

Om du vill byta så är den jobbiga vägen den enda, fånga fisk, flytta fisk, töma vatten, töma allt annat, fylla ny sand, fylla vatten, sätta i allt annat och sen fisken. Glöm inte att ha igång filtret i nått kärl för att spara bakterier, gärna tillsammans med fiskarna.

Men andra har säkert andra åsikter. Men detta var min. Lycke till!
#3 - 14 augusti 2006 17:36
Har funderat på att byta till Biltemas blästersand, ska den sköljas/tvättas?
#4 - 14 augusti 2006 18:14
Ja skölj den två/tre ggr den är inte direkt skitig men det tycker jag nog man ska göra och använd rätt varmt vatten.
Sen om du ska byta försök o spar lite vatten i hinkar och gör inte rent filtren, om det inte tar mer en 1 timme.Tar det längre tid så skölj dom bara i lite ljumet vatten.
Som sakts ovan finns nog olika lösningar på allt hehe
#5 - 14 augusti 2006 18:24
ok, jag har viktoriaciklider, tangayika, vilken är den bästa då?
#6 - 14 augusti 2006 18:32
Jag skulle gå på grus,sand som har storleken 2-5mm dom gräver ju rätt mycket.
Men det är ju min smak o tycke
#7 - 15 augusti 2006 04:48
ok, jag har vanligt ciklid grus nu nämligen, och det börjar bli skitit som sa**n

har ni tips om sand som ja, så skiten inte syns så brutalt mkt som den gjör nu ?

tack för alla svar förresten!

mvh
#8 - 15 augusti 2006 18:54
När jag har satt i blästersand i mina burkar så har jag inte sköljt den innan, är nog svårt att skölja då den lätt kan följa med vattnet.

Dock så skriver du att du inte vill att skiten ska synas så tydligt och det gör den med blästersand. Med den så lägger sig skiten ovanpå. Så det är lättare att suga upp men det syns.
#9 - 15 augusti 2006 21:58
När jag bytte engelsk sjösten till rådasand så tog jag slang och häverteffekt och sög enkelt upp allt grus, lät gruset runt växterna vara kvar! tvättade rådasanden och hällde den på ett ställe i karet och strök sedan ut den... blev skitsnyggt och den engelska sjösten som var kvar gav snygg effekt tillsammans med rådasanden!!! gjort på mindre än en timme!
#10 - 16 augusti 2006 09:54
Kan man lägga nytt lager över det befintliga gruset/stenen, låta det gamla ligga kvar under? Har nämligen inte så tjockt lager just nu.
#11 - 16 augusti 2006 11:45
Om man lägger ny sand över så lägger det med större korn överst och den finare sanden blir underst. jag har så i mitt 100l svart sand underst och lite större ljusare sand överst.

Annons