Hur byta silkon?

#1 - 7 augusti 2006 20:55
Hej!
Lika ny som jag är på detta forumet, lika ny är jag på akvarium så jag har en liten fråga.

Jag har eventuellt fått tag i ett gammmal (vääääldigt gammalt) akvarium som silkonen behöver bytas på. Finns det någon hemsida där man kan se hur jag ska gå till väga eller någon som kan beskriva hur?

Viken typ av silkon bör jag använda, finns det att köpa i vanlig zoobutik eller hittar jag den på annat ställe?:)
#2 - 7 augusti 2006 21:04
jag vet inte riktigt, men varför ställer du frågan under projekt ??

//kim
Bilagor:
#3 - 7 augusti 2006 21:11
Jag tycker att det är ett "projekt" att göra. Var borde jag lägga frågan?
#4 - 7 augusti 2006 22:41
jag skulle först inhandla en klick skrapa och sedan plocka isär hela akvariet och göra det helt fritt ifrån Silicon. Sedan gå till zoo butiken och köpt lagom mycket silicon. Sedan tagit en tur förbi valfri tändsticks butik och köpt tändstickor av märket solstickan.
Sedan skulle jag försökt komma ihåg hur glasen satt innan jag plockade isär akvariet och satt ihop det på samma sätt.
Och tändstickorna sätter då som distanser för att få lagom mellanrum mellan glasen.

Men googla och sök här på forumet finns massa hjälp
#5 - 8 augusti 2006 07:30
Är det stort akvarium? Du har ingen bekant som kan hjälpa dig eftersom du är "helnybörjare" som du säger. Om det läcker så måste det vara limmat fackmannamässigt för att försäkringar ska gälla vid ev läckage. Silikon kan du köpa billigare på färgaffärer tex, har köpt på stormarknader typ Coop-Forum själv. Står på om lämpligt till akvarium men fråga någon som jobbar där så du är säker på att få rätt silikon. Tändstickor eller inte. En del använder och en del inte. Jag har aldrig använt. Sen noga med att avfetta glaset när du fått bort all silikon, fråga i affären vad dom har som är bra till det.
#6 - 8 augusti 2006 11:18
1) Varför behöver silikonet bytas? Silikon åldras inte. Är det alger under silikonet eller läcker akvariet?
2) Att helt limma om ett större akvarium är ett jätteprojekt jag inte önskar på någon (om du inte har rätt verktyg).
Vad jag skulle göra, är att skära bort allt löst silikon som släppt från glaset men lämna allt friskt silikon kvar (dvs sannolikt behövs _inte_ skära lös rutorna från varandra) rengöra kring alla kanter ordentligt, sen lägga på nytt silikon (använd maskeringstejp för att få jämna kanter).

Silikon fäster utmärkt på gammalt silikon.
#7 - 8 augusti 2006 19:08
Akvariumet har stått utan vatten i drygt 25 år...Det jag har hört är att jag bör byta siliconet eftersom det torkar..:confused: Jag har absolut tänkt att ställa det med vatten i ett par dagar för att se om det läcker eller inte, men om det skulle läcka så kan det vara bra å veta hur mycket jobb det är att lägga ner, eller om jag bör slänga det isåfall.

Jag har inte sett det än, så jag bara förbereder mig ifall det skall tas hem.:)
#8 - 8 augusti 2006 19:17
[quote=Tossig]Akvariumet har stått utan vatten i drygt 25 år...Det jag har hört är att jag bör byta siliconet eftersom det torkar..:confused: Jag har absolut tänkt att ställa det med vatten i ett par dagar för att se om det läcker eller inte, men om det skulle läcka så kan det vara bra å veta hur mycket jobb det är att lägga ner, eller om jag bör slänga det isåfall.

Jag har inte sett det än, så jag bara förbereder mig ifall det skall tas hem.:)[/quote]Hela detta arbetet kommer att kosta dig 60 kr precis som det sades skär bort det lösa, rengör sedan på med silikon svårare än så är det inte om det blir fula silikonkanter kan man skära bort det sen med rakblad så spar du pengar på maskeringstejp för rakblad har du väl hemma:D
#9 - 8 augusti 2006 20:39
[quote=stene]Hela detta arbetet kommer att kosta dig 60 kr precis som det sades skär bort det lösa, rengör sedan på med silikon svårare än så är det inte om det blir fula silikonkanter kan man skära bort det sen med rakblad så spar du pengar på maskeringstejp för rakblad har du väl hemma:D[/quote]

Det här låter ju helt toppen:p Låter mycket bättre än å lossa alltihopa *s*
#10 - 9 augusti 2006 06:59
[quote=Tossig]Det här låter ju helt toppen:p Låter mycket bättre än å lossa alltihopa *s*[/quote]

Det är inte alls så svårt kan jag meddela. Eftersom mitt akvarium bara är 160 liter så skulle en omsilikonering hos en expert skulle kosta mer än att köpa nytt. I mitt akvarium hade silikonets inre fogar lossat lite från glaset. Inte så det läckte men tillräckligt för att jag skulle känna mig orolig.

Att skrapa av allt var lite halvjobbigt fast med vassa rakblad så gick ganska fort. Jag orkade inte sätta maskeringstejp på mer en ett hörn men tycker att slutresultatet ser bra ut ändå. För att vara gjort av nybörjare.

Ett tips bara. Klipp inte ett för snålt hål på silikontuben. Det blir tungt och svårt att få jämn sträng.

Lycka till!

/Katarina
#11 - 9 augusti 2006 09:01
[quote=30liter]Det är inte alls så svårt kan jag meddela. Eftersom mitt akvarium bara är 160 liter så skulle en omsilikonering hos en expert skulle kosta mer än att köpa nytt. I mitt akvarium hade silikonets inre fogar lossat lite från glaset. Inte så det läckte men tillräckligt för att jag skulle känna mig orolig.

Att skrapa av allt var lite halvjobbigt fast med vassa rakblad så gick ganska fort. Jag orkade inte sätta maskeringstejp på mer en ett hörn men tycker att slutresultatet ser bra ut ändå. För att vara gjort av nybörjare.

Ett tips bara. Klipp inte ett för snålt hål på silikontuben. Det blir tungt och svårt att få jämn sträng.

Lycka till!

/Katarina[/quote]Man kan alltid ha den i solen lite det blir lättare att klämma ut
#12 - 9 augusti 2006 13:05
[quote=Azur]1) Varför behöver silikonet bytas? Silikon åldras inte. Är det alger under silikonet eller läcker akvariet?
2) Att helt limma om ett större akvarium är ett jätteprojekt jag inte önskar på någon (om du inte har rätt verktyg).
Vad jag skulle göra, är att skära bort allt löst silikon som släppt från glaset men lämna allt friskt silikon kvar (dvs sannolikt behövs _inte_ skära lös rutorna från varandra) rengöra kring alla kanter ordentligt, sen lägga på nytt silikon (använd maskeringstejp för att få jämna kanter).

Silikon fäster utmärkt på gammalt silikon.[/quote]Går detta att göra med ett stort akvarium? Akvariumet är på 540 liter och 15 år gammalt, det är fortfarande tätt men killen rekommenderade att man skulle lägga nytt silikon.

Annons