Hur bygger man iordning en påfyllnandsslang?

#1 - 23 juli 2007 10:22
Hejsan jag undrar hur man gör för att få en påfyllnandsslang till akvariet ? så man kan koppla på på vanliga kranen och slipper spriinga med hinkar hela tiden ? jag har en vatten slang som kanske går att använda sig av ?

tacksam för svar mvh hajjis
#2 - 23 juli 2007 10:38
Jag har använt trädgårdsslang och kopplingar till dessa (Gardena).
Först en sån här som jag sätter på duschen (skruvar först loss duschslangen):
http://www.gardena.se/catalog/prodid.cfm?lang=se&art_nr=2900

Sen har jag satt fast en sån här på slangen:
http://www.gardena.se/catalog/prodid.cfm?lang=se&art_nr=2915
Då kan jag koppla in den till duschen.

Sen har jag även kopplat på en slamsug på slangen med hjälp av ytterligare ett par såna kopplingar. :)
#3 - 23 juli 2007 11:04
okej tack så mycket då ska jag ta och fixa sånna!

mvh hajjis
#4 - 23 juli 2007 11:05
Det finns lite olika storlekar på kopplingar till olika tjocklek på slang, så se bara till att du får rätt där så blir det bra. :)
#5 - 23 juli 2007 11:08
Så här har jag gjort: Länk
Jag slaktade mitt gamla ytterfilter och träde trädgårdslangen genom filterslangen så jag kunde fästa slangböjar för att hänga trädgårdsslangen över kanten.
Det går säkert bra med två lite större böjar från elektrikerrör att trä trädgårdsslangen igenom så man får en krok att hänga över karet.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 23 juli 2007 12:10
Det bör väl i alla fall nämnas att de billiga trädgårdslangar som finns i handeln är av rätt medioker kvalitet. Förr eller senare så börjar de läcka lite vilket kanske inte gör så mycket om de ligger i trädgården, men inne på en parkett så kan det bli ödesdigert.
Så för akvariebruk så köp alltid armerad slang - de är betydligt tillförlitligare
#7 - 23 juli 2007 16:45
Jag har en koppling som kläms fast på kranen, köpt på biltema.
Sen trädgårdsslang på det, har funkat kanon nu i ett par år.

Men var hittar man slang som passar på huvudet av en 2 liters cola flaska?
Behöver ju inte vara cola iofs, men storleksmässigt. :). Måste ju gå snabbare att tömma med grövre slang. Eller?

Ursäkta för den lilla trådstölden.
#8 - 2 augusti 2007 01:16
Gå till en rörfirma,där finns det olika storlekar och de är dessutom armerade tror jag,ju grövre slang om du kopplar på den på typ flaska, eller ju större flaska desto mindre skit blir du av med.
Lycka till,från Annagreta.

Annons