Hur bygger man en bakgrund!?

#1 - 21 november 2008 13:53
Jag tycker det skulle vara fint med en bakgrund i mitt akvarium. Frågan är nu hur man ska bygga en. Eftersom jag inte har en blekaste så frågar jag er!

Kan man ha frigolit eller ska man ha någonting annat?

Vad ska man använda för att måla den? Det måste ju vara väldigt viktigt att man inte använder någonting som är giftigt!

Andra saker och goda råd på vägen uppskattas =)
#3 - 21 november 2008 14:18
Tackar!
#4 - 21 november 2008 14:28
#5 - 21 november 2008 23:12
Tack heeke!

Angående ditt bygge. Måste man lacka över husfixet eller kan man låta bli i att göra det? Den matta looken var ganska snygg faktiskt.

är det nån cellplast som inte fungerar eller är giftig?
#6 - 22 november 2008 13:07
Trevligt, nu om 10 min ska jag inhandla allt material som ingår i heeks guide :)
Hoppas det blir bra, bilder kanske kommer sen!
#7 - 22 november 2008 13:26
Trevligt, nu om 10 min ska jag inhandla allt material som ingår i heeks guide :)

Hoppas det blir bra, bilder kanske kommer sen!

Lycka till.
#8 - 22 november 2008 18:30
Lycka till.

Tack!

Ja, jag köpte 3 stycken 750 milliliters burkar och sprayade ut på en plastfilm så att det skulle bli plant. Imorn när det stelnat så ska jag ha på husfixet. Jag glömde köpa färg, men det gör jag kanske på måndag. Jag ska inte lacka bakgrunden.

hmm, det har gått långt över 12 timmar men det har inte torkat ännu. Kanske det är så för att det var så mycket...
Jag får väl vänta en dag till..
#9 - 24 november 2008 21:02
Om du inte ska lacka så kan du inte använda vilken färg som helst.

Jag skulle isf rekomendera dig att färga husfixen med färgpigment (pulver), finns i färghandeln.
#10 - 24 november 2008 23:00
heeke skrev:
Om du inte ska lacka så kan du inte använda vilken färg som helst.

Jag skulle isf rekomendera dig att färga husfixen med färgpigment (pulver), finns i färghandeln.

Okej, tack för att du sa det :P
Inte kul om alla fiskar dör!
#11 - 1 december 2008 22:03
jag tänkte göra mig en bakrund till mitt kar och har ett par frågor.

1. kan man använda ljusblå frigolit som man använder till att isolera hus?

2. kan man vara 100% säker på att det inte släpps fri några gifter i vattnet? [B)]
#12 - 3 december 2008 16:18
Finns det nån sorts färg man kan ha i akvarium!?
Och finns det nått slags pigment som man inte kan ha!?
#13 - 16 december 2008 15:30
97% av all frigolit är skadlig för fiskar och måste förseglas med nån typ av färg/lack. och de finns speciella färger/lacker för undervattens experiment!=)
#14 - 19 december 2008 01:22
patrick skrev:
97% av all frigolit är skadlig för fiskar och måste förseglas med nån typ av färg/lack. och de finns speciella färger/lacker för undervattens experiment!=)

Men många lägger ju frigolit i botten på karet?

Giftigt eller ej?
#15 - 19 december 2008 09:50
Den siffran, 97%, undrar jag vart den kommer ifrån.
Det finns säkert cellplast som är antimögelbehandlad, och där med olämplig till karet, men att den billiga vita "vanliga" cellplasten skulle vara skadlig vill jag inte tro (mtp hur många som har den i karet)

Pigment är nog det säkraste "allmänrådet" man kan ge ang. färg i karet. Detta pga pigmenten är naturliga pigment. Man ska eventuellt passa sig för vitt pigment, då detta innehåller zink. Jag törs inte svara för vilken zinkförening det är och hur stabil den är, utan manar till försiktighet.
Metaller i allmänhet ska man tänka till innan man har i karet, men svart pigment, järnoxid är en stabil förening och ingen fara att använda.

Man kan ju också använda färgpigment som är avsedda för livsmedel om man får tag på det (vet inte var), då lär man vara rätt safe.
#16 - 19 december 2008 09:55
patrick skrev:

För det första så är frigolit ett varumärke så den riktiga benämningen ska vara EPS eller expanderad polystyren.

Polystyren avger inga skadliga ämnen annat än vid förbränning så du får gärna klargöra varifrån du fått den informationen.
#17 - 19 december 2008 09:59
patrick skrev:

För det första så är frigolit ett varumärke så den riktiga benämningen ska vara EPS eller expanderad polystyren.

Polystyren avger inga skadliga ämnen annat än vid förbränning så du får gärna klargöra varifrån du fått den informationen.
#18 - 19 december 2008 12:43
:D Klart snygg bakgrund och jag gillar skarpt alla kort o den beskrivning man får via din hemsida heeke.
Själv kommer jag nog skippa en hel bakgrund utan enbart göra en filtermodul.
Stod lite om kartong och jag kommer köra med tunn byggplywood istället och platsfolie.
Dels för att få raka kanter och sen att jag ska slippa det där med att fogskummet inte släpper från kartongen.

Det jag själv funderat på är ju att samma byggnads sätt med marinplywood kan ju användas till flera kar.
#19 - 19 december 2008 18:53
Vaxad eller på annat sätt "släppbehandlad" marin/form-plyfa kan nog funka som form.
Men man får nog prova sig fram. Fogskum fastnar på det mesta.
Man skulle ju kunna tänka sig att man först penslar lite husfix i formen (den lär ju släppa eftersom man kan gjutabetong direkt i formplyfa.
Man kan nog med fördel spruta på fogskummet innan fixen torkat helt eftersom skummet ekpanderar bättre då (och härdar fortare också tror jag).
Ingen nackdel att spraya på lite vatten med en sprayflaska uppepå skummet heller.
Eller, ja, de beror ju på om man vill ha de kompakt eller fluffigt.
#20 - 20 december 2008 00:44
Vaselin fungerade bra som släppmedel på den typ av polyuretan som Hornbach säljer som fogskum, kom ihåg att spraya vatten med typ en blomspruta innan och efter applicering, polyuretanet kan med fördel blandas ut med ex sand i en hink innan man lägger på det för att skapa en kompaktare och mycket hårdare yta.

Annons