Hur bygga lysrampen så det går att komma åt?

#1 - 2 februari 2011 18:54
Hej!
Ny fråga...
Nu är det spikat, efter många elektriska funderingar bygger jag en lysramp med 6 x 18W T8 lysrör. Akvariet är ett 300 liters som är 120 cm långt och 50 cm brett.

Det jag nu inte tycks kunna lösa själv är hur jag ska bygga den så att jag kan komma åt smidigt att mata, byta vatten, osv. Kanske är det bäst att hänga upp alltihopa, fast jag tycker egentligen att en "tätslutande" ramp är snyggast.

Tips? Erfarenheter? Råd?

Mvh, Carina
#2 - 2 februari 2011 18:57
kanske nått sånt här?
#3 - 2 februari 2011 19:00
Aha, ja så klart! Mycket bra förslag :) TACK
#4 - 2 februari 2011 19:13
så sätter man ju ett par av lysrören i det locket som du kan fälla upp så har du belysning överallt ;)
#5 - 3 februari 2011 05:50
Och gärna separat strömbrytare (tryckknapp) till de lysrören som sitter på luckan , så kan man plantera o mecka i karet utan att bli bländad :)
#6 - 3 februari 2011 10:40
AAAhhhhh, just precis! Satt just och tänkte på att, hm, om man då fäller upp rampen blir man bländad och det gillar jag inte. SÅ smart och faktiskt enkel lösning att ha en separat strömbrytare! TACK!

Jag som retat mig på att vi inte haft tid att meka ihop rampen på stubinen är nu ENBART glad åt det, nu har jag flera detaljer som kommer att skapa en kanonramp i slutänden :)

Mvh, Carina
Bilagor:
#7 - 3 februari 2011 11:12
om man då är riktigt avancerad, så bygger du varje rör enskilt, med egen strömbrytare till varje,
och sedan en timer till varje rör, så kan man simulera sol upp-nedgång riktigt bra......

.
#8 - 3 februari 2011 11:25
Jaa, WOW! Med mina sex lysrör borde det bli riktigt häftigt! Med dom el-don jag har nu hänger dom dock ihop två och två. Och var ska jag "gömma" sex timers..? Men idén är bra och ja, klart vi är avancerade eller hur?! ;)

Mvh, Carina
#9 - 3 februari 2011 15:40
6st lysrör?? ska du försöka simulera en atombombsdetonation i karet ? ;D
#10 - 3 februari 2011 16:03
6 st 18W i ett 300 liters e inte mycket.

Kul med soluppgångar o sånt men... En drossel per lysrör blir en jävla tyngd med !

Synd sånna där Glomat med fuktsäkra lysrörshållare e så satans dyra.
Man får ju sälja bilen för o ha råd o bygga ramp.

Nä... i mitt fall blir det täckglas under rampen och bygga av söndermonterade ramper från typ Harald nyborg.

Rusta sålde 2*18watt-ramp för 69kr nu i dagarna , jämför det med en Glomat eller liknande som kostar flera hundralappar styck.

Har några ggra funderat på o silikona fast lysrören i sina hållare istället o klippa bort röret när det e dags o byta. :)

Ockerpriser !
#11 - 3 februari 2011 18:34
Hahaha, min farsa funderar också om jag inte överdriver. Men jag har försäkrat honom om att detta blir skitbra. 6 x 18W = 108W/300 liter = 0,36W/liter. Fullt tillräckligt efter vad jag läst mig till här på forumet. Jag kör ju inte CO2.

Jag såg också Rustas 18W ramp, sjukt billigt med 69 kr. Tror den var IP65 klassad också.

Min blivande ramp består av 2 lysrörsplatser med tändare och reaktorer som vi plockat från en Juwel-ramp samt 4 platser till plockade från en gammal armatur vi haft i vår tvättstuga. Har diskuterat själva rampens utförande med min farsa idag. Blir en plåt som vi ska bocka och forma. En noggrann ritning kommer att vara viktig. Gjorde igår en ritning över själva lysrörsplatserna inkl alla el-detaljer. Ser ut att rymmas bra.
Rampen kommer efter många om och men att hänga från taket. När jag ska greja i karet kommer jag att skjuta rampen bakåt mot väggen bakom karet, där krokar eller liknande kommer att sitta där jag kan haka fast rampen tills jag är klar. Enkelt :)

Jaaa, med tanke på hur många vändningar jag gjort så här långt är ovanstående knappast den definitiva planen... ;)

Mvh, Carina
#12 - 3 februari 2011 19:13
6*18W låter utmärkt för det karet. Håller med om att det blir kul med olika timers så karet kan tändas och släckas gradvis, kör hårt!
#13 - 3 februari 2011 19:16
o olika typer av rör med. ha gärna ett marine blått rör för att få en månljus effekt. kan nog bli bra med bara ett lite 18W.
jag har ett marine i miitt malawi nu o det ger en rätt stark månljus effekt. men tyvärr kan jag inte styra bara det röret med timer... :(

kameran ger inte riktigt rätt känsla dock. det är mörkare egentligen.
#14 - 4 februari 2011 06:31
Tack för tipsen, och tack för bilden hannesc! Snyggt :)
Jag lovar återkomma med bilder och rapporter allt eftersom arbetet fortskrider.

Mvh, Carina

Annons