hur bygga innomhus dam?

#1 - 13 december 2004 23:29
Hej, jag ska innom en ganska avlägsen tid:-) Bygga en dam åt mina firrar.
En redtail, och 4 Jaguar ciklider.
Och det jag undrar är hur jag skall gåtilväga när jag bygger dammen, och hur jag skall sköta den.
Samt hur stor den behöver vara, har tänkt mig den ganska stor.
mvh/ nicklas
#2 - 14 december 2004 05:54
Här är bilder på mina innedammar.
http://www.kramforskoi.com/dammbilder/innedamm0309181.JPG
200x200 x90 cm 2x6" plank med byggbeslag skruvade i hörnen, klädd med skyddsmatta och dammduk.
Frigolit i botten
http://www.kramforskoi.com/dammbilder/innedamm0309182.JPG
Damm 100x200x80 cm byggd av 2x4" reglar isolerad med frigolit, spånskiva skyddsmatta damm duk. Utv. med stockpanel.
#3 - 14 december 2004 13:32
tack, men jag skall ha en mer naturtrogen dam, som är i golvhöjd, och som är på ganska många kubik, vet ej precis hur stor men typ 4*3 meter, och med ett djuphål på ca 120-150 cm.
Så den blir ganska maffig, beroende på vilket hus jag får tag på:-)
Har som mål/dröm att bygga ut en växthusdel från huset, med dammen, stora klängväxter, och diverse andra roliga djur och insekter.
Men det får vi se när det blir, inte gratis direkt, men inte heller så fruktansvärdt dyrt för en dröm:-)
#4 - 14 december 2004 13:52
Ursprungligen skickat av strider

tack, men jag skall ha en mer <b>naturtrogen dam</b>

Kanske borde ragga på baren då? :o)
#5 - 14 december 2004 14:02
det är väl bara att ta reda på hur folk i allmänhet bygger utomhusdammar och sen göra samma sak fast i ett inglasat utrymme. problemet blir nog att hålla dammen varm vinterhalvåret, men någon sort värmeslingor nedgrävda i marken borde väl kunna ta hand om det problemet.
#6 - 14 december 2004 14:10
Jag tror nog att du får, som du säger, räkna med att bygga den utomhus i en "växthusdel"... Annars får du helt enkelt gå ner i källaren och banka och gräva redigt tills du får ett hål som motsvarar dina krav - och det lär inte bli en enkel uppgift.
Och det där med värmen kan ju också bli en utmaning...
någon sort värmeslingor nedgrävda i marken borde väl kunna ta hand om det problemet.

Det får nog vara ganska så rejäla slingor för det, tror du inte? Och energikrävande till 1000...
Vore det inte bättre att isolera mellan jorden och dammduken ordentligt, och sedan ha i någon form av doppvärmare? Och naturligtvis ha ordentligt med isolering i väggarna på växthuset...

Men funkar det hela kan det ju bli hur fräckt som helst! =) Bara du är beredd att langa fram de stålars som behövs...
#7 - 14 december 2004 14:25
hur hög effekt behöver man till en doppvärmare som ska värma upp 18 kubikmeter vatten?
#8 - 14 december 2004 14:27
borde man inte kunna bygga någon sorts damm/akvarium combo, med damduk silikonat mot en stor klasruta? det hade ju helt klart öppnat för möjligheter att göra väldigt stora akvarium relativt enkelt...
#9 - 14 december 2004 14:40
Du kan bygga en ram av trä och sedan forma in och utsida med frigolit.
Är det rumstemp så kan en 3000 W värmare räcka.
#10 - 14 december 2004 14:40
[quote][hur hög effekt behöver man till en doppvärmare som ska värma upp 18 kubikmeter vatten?/quote]
Svar: En ordentlig jävla doppvärmare - gärna atomdriven! =)

Fast den modellen är nog lillebror till den värmeslinga som man måste ha för att värma upp ett antal kubikmeter jord + 18 kubikmeter vatten...

Om du inte menade att man skulle ha slingan mellan isolering och duk - vilket i så fall skulle kräva ungefär samma energimängd som doppvärmarallternativet.
#11 - 14 december 2004 14:45
man aknske kan ha en vedeldad kamin med ett skorrstensrör som först går ner under vattenytan och sen upp igen.
#12 - 14 december 2004 14:51
man aknske kan ha en vedeldad kamin med ett skorrstensrör som först går ner under vattenytan och sen upp igen.

Tanken är god, men nog inte hållbar i längden... Det är nog ingen barnlek att värma 18 kubik vatten till rätt temperatur med en vedeldad kamin. Dessutom blir man ju bunden vid dammen 365 dagar om året - eller i alla fall en jäkla massa dagar... Och ved är dessutom inte billigt om man inte hugger det själv.
Risken är att han kommer att bli en ny "Kaminmannen"... (tänker på sketchen i "percy tårar") =)
#13 - 15 december 2004 16:10
Stavfelrt får stå kvar, det var så roligt.
Jag hande planerat att gräva, och isolera med "blåfrigolit"
Och ev guta med glasfibeväv, kan inte samma slingor som i golvvärme fungera? eller det kanske finns slingor till ändamålet? Hade oxå planer på typ en brunn, med en propp, ovanför ett djuphål, så man kan tappa på vatten, men ha fiskarna kvar i djuphålet, ett projekt alltså, kom gärna med tips och trix...
Sen ett vatten fall, som jag tänkte gära genom en vanlig typ jula pump, och nån sorts ytterfilter på det.
Jag har oxå funderat på en glasskiva, men då måste ju akvariet vara över golvhöd, har inget är iof bestämt än, har ju ingenstans att ha dammen:-)
#14 - 15 december 2004 16:15
fan jag måste börja plugga, iof bror de mesta felen på för tätt mellan tangenterna:-)
Skämms ju när jag läser vad jag skrivit.
#15 - 18 december 2004 18:17
18 kubik?? Inne? Bygg ett poolhus först, skaffa dig sen en rejäl lottovinst så du kan pröjsa elräkningen.
Du vill värma 18 kubik till runt +26C nergrävt i mark...och eftersom det är tropiska firrar du ska ha i denna enorma volym....föreslår jag att du samtidigt ringer Barsebäck och ber dem dra fram en 40 kilovoltare...du kanske får rabatt? Vem vet.
#16 - 18 december 2004 18:25
fan vad ni överdriver, att ha en pol är ej så dyrt, då kan väl inte en damm vara det, värre är det med en dam:-)
Alltså den skall inte vara utomhus, den skall vara in en inglasad del av huset, det bästa vore ju om man kan bygga där det sluttar nedåt, så man kan ha den ovan marken men ändå vid markhöjd.
#17 - 18 december 2004 18:25
Finns ju värmeslingor till att lägga i botten på akvarium vilket borde vara det billigaste alternativ vad gäller värme då du kan isolera dammen rejält med exempelvis frigolit och sedan gjuta ovan pådet som man gör en husgrund. Bara ett en tanke men jag tycker att det borde funka. Är nog det billigaste också om du inte ska värma det med en vedkamin vilket du kan ha som komplement för att värma luften den delen.
#18 - 18 december 2004 18:28
stavfel eller inte - rubriken kan bli en klassiker
#19 - 18 december 2004 22:24
Överdriver? Kanske lite ;) Men ta dig en rejäl funderare.
-Har du tillgång till bergvärme eller något sånt som kan mata historien året om med en stabil temp på 26C? Även om du har så kan jag lovar att elräkningen inte är att leka med, oavsett.
-Har du till det lagt anläggningskostnaden...funderat på var och hur du ska ventilera ut avdunstningen? Via en frånluftsvärmepump...kostar...ventilationen kostar...
-Hoppar du över den biten så har du en rötskadad kåk på halsen.
Förstå möjliga och omöjliga uppgifter...du lär få att fundera på om du drar igång det där. Din fråga skulle nog ge mer payoff på ett byggforum.
#20 - 18 december 2004 22:30
jo, men pengar är så lite, luftfuktigheten har jag funderat på, men då den skall vara hög, så kanske det kan gå ganska jämnt ut.
Och för övrigt blir jag ej en låginkomsttagare, sommar kan uppvärmning ej bli så blodig, då fiskarna kan gå ganska kallt.
Och i ett normaltempererat rum borde inte vattnet heller hålla så låg temp.
Men jag är för långt ifrån själva bygget för att gå djupare in på det. Skall dock bli kul med en tråd här då jag gör det.
Det komme bli såååå bra:-)
#21 - 18 december 2004 22:40
Tja, är pengarna inga problem så är det bara att blåsa på.
Jag hållar ju en kåk på 200 kvm med bergvärme uppvärmd för en tusing i månaden...då eldar jag ett uterumm frostfritt och ett dubbelgarage likaså. Utan bergvärme hade det kostat 3500. 18 kubik vatten är en försvarlig mängd att värma under de kalla månaderna.
Anläggningsdelen kommer nog att bli den dyra biten rent initialt. Och tröttnar man så kostar det ju också....
#22 - 18 december 2004 23:25
Hej!

Strider... jag såg att du bor ganska långt norrut... Om du flyttar till Skåne så blir drömmen plötsligt mycket mer realistisk ;)

Annars så är ju "nöden uppfinningarnas moder", så sätt igång med projektet så fort som möjligt, när du väl stöter på patrull, så blir du ju tvungen att lösa problemen...och har vi skickat människor till månen så kan vi väl bygga "inomhusdammar" som inte kostar skjortan i anläggning och drift!
#23 - 19 december 2004 07:37
I en damm ser man fiskarna oppifrån dom fiskar du har har man någon glädje av att de deras ryggar.

#24 - 19 december 2004 08:27
ja
Har de träffat en stor redtail?
#25 - 19 december 2004 08:46
Hej,

en riktigt läcker ide´ måste jag säga! Är det någon här som har kvar länken till den galne norrmannens källarprojkekt? Det var ju lite akvaire/damm stuk. En djuphål + glas att titta in genom och växter runtomkring. Blev ju inte helt in i helsike dyrt heller. Du kan säkert få lite schyssta tips där. Har inte kvar länken dock.

MVH
/Jens
#26 - 19 december 2004 09:04
Det vore kul om nån hittade den länken.
nog är det läckert allt, och ett måste till en red tail för eller senare:-)
#27 - 19 december 2004 10:12
www.discusklubben.se/Artiklar/Ronny/akvariebygge.htm
#28 - 19 december 2004 18:12
Wow. Ett sånt ska jag ha [:D]

Inte så farligt dyrt heller, o då bor han ändå i Norge!
#29 - 19 december 2004 20:02
bra länk, ger en förhoppningar iaf:-)
#30 - 19 december 2004 20:43
Strider!
Klart du kan ha en damm i en vinterträdgård! Klart det blir lite dyrt, men så underbart läckert! Smartast är kanske att välja fisk som klarar temperaturer runt 20 grader på vintern i alla fall, det blir svårt för dej att få växter att orka växa som i tropikerna på vintern annars. Snacka om lysrörsproblem... Har du 20 grader ungefär (måste nästan bli samma i vattnet som på land liksom) kan du ha medelhavsväxter som vilar på vintern...apelsiner, citroner etc....
här är en länk till Victoriahuset i Bergianska trädgården i sthlm. Jättegammalt med enorm damm i mitten av växthuset. Kunde dom på 1800talet så ska väl du kunna.http://www.bergianska.se/vaxthus_victoria.html
och jo du har nog rätt i att en dam kan bli mycket dyrare (vet nog vad jag skulle fylla växthuset med;-)
#31 - 19 december 2004 21:33
rankan jag skall ha där, har jag redan, ingen vanlig vinranka utan en som får stora blad, och växer mycket fort, hette nåt emd vin och ranka tror jag skall kolla upp det. den jag fick skottet av var typm 50m och 6 år gammal. sjukt fin. Vad är dyrt då vad tror ni årskostnaden kommer ligga på?
#32 - 19 december 2004 22:22
Här är bilder på ett dammbygge.http://home.swipnet.se/Tsunami_Koi/koihusbygge.htm
#33 - 20 december 2004 21:09
Jag tror att dina årliga driftskostnader för en sådan damm hamnar runt 50-60.000:-, eller cirka 5000:-/månaden. Det mesta är uppvärmning och ventilation, men även vattenräkningen blir av det mer hiskeliga slaget. Räkna också med att det kostar en bra slant att bygga det hela, kanske 75-100.000:- om du vill ha det riktigt gjort så det håller i många år utan överhängande risk för katastrofer och elände.
#34 - 20 december 2004 22:02
Jag tror att uppgifter i denna tråden om höga uppvärmningskostnader är överdrivna. Ett tankeexempel: Tänk att du har har ett akvarium på 18 m3 i ett rum som håller 26C. Blir det rummet dyrare att värma upp än ett rum utan akvarium? Nej, inte förrän du byter vatten, med elvärme kostar det 23 kr för varje m3 du byter.

Med en damm kommer visserligen värmeförlusten via avdunstningen till men den kan hållas låg genom att hålla hög luftfuktighet hela tiden. Det kräver naturligtvis material som tål fukt.
#35 - 20 december 2004 22:11
Om rummet och vattnet har samma temp så dunstar det inte så mycket vatten.
Jag har ca 4,5 kubik vatten inne och 15 kubik ute och räknar med att det kostar mig i ström och vattenbyten ca 6000:- om året.
Fiskarna är inne från oktober till mitten på juni.
#36 - 21 december 2004 18:57
Och bor man i villa kan man ju roa sig med att gräva en brunn om förhållandena passar. Visserligen går det åt rätt många kubikmeter vatten för att tjäna in brunnen, men på köpet behöver man aldrig oroa sig för klorerat vatten.
#37 - 21 december 2004 19:29
Det här var nog fan en av dom dummaste diskussioner jag varit med om.
Ett konstigt önskemål och en drös (inte alla) idiotiska svar.
Mitt tips lyder nog hellre så här....
Du har akvariefiskar....bygg ett akvarium.
Vill du bygga en innedamm, glöm Dammduk och kontakta en poolbyggare, dom kan det där med konstruktion och kostnader. den blå kakeln går alla gånger att byta ut till tex granit (eftersom du verka ha obegränsat med pengar).
Och för att tillägga så kan jag nog lova dig mycket mer glädje om du huserar Koikarpar i dammen.
Men.....
Lycka till.
#38 - 22 december 2004 10:14
Det där var nog det dummaste hittils...
Obegränsat med pengar har jag ej, men det har du ej att göra med.
Men du kanske oxå har hört att man vill bygga drömmar själv?
Och nån karp intresserar mig inte.
Det enda indiotiska i denna trån är ditt inlägg.

Men nåt bra komm ju ur det..

Vad kostar det att ha en innomhuspol på ca 18kubik per år nån som vet?

För övrigt så tror jag inte att drifts kostnaden är så hög.
#39 - 22 december 2004 10:17
Byggkostnaden lär ju snarare hamna på 100000+
Men det kunde ju inte du veta.
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 22 december 2004 10:26
Det här var nog fan en av dom dummaste diskussioner jag varit med om.

Ett konstigt önskemål och en drös (inte alla) idiotiska svar.

?????????????????
Håller med strider om att ditt svar var det dummaste i tråden[;)]
Orealistiskt eller inte - oavsett vilket - drömma kan vi väl alla få göra.
Själv går jag i tankar om att bygga en inlglasad uteterass till huset på uppåt 100 kvm och där har jag tänkt ha en damm på uppåt 15-20 kubik - av värmeskäl så blir det dock sannolikt koi eller störar i dammen. Vi får se hur det blir - har ännu inte räknat på vad det kostar samt vet inte om man får bygglov för en så stor utbyggnad.
Men drömma och fundera känns skönt när det är skitväder som idag.
#41 - 22 december 2004 10:40
Tack!
Tycker för övigt att de flesta svar varit mycket vettiga, och det mindre vettiga i tråden är väl min stavning i inlägen:-)
Detta beror dock på att jag är dålig att stava, har brottom, ligger med min laptop, inte för att jag är dum:-)
Jag skall kolla upp ungefär vad driften av en sån här ung kommer att kosta, sen skriver jag det här.
#42 - 23 december 2004 18:13
Min "mäster" när jag gick till plattsättare byggde en inomhuspol till barnen,mest som ett större badkar ca 2*1,5 m ca 80 cm djupt bara men endå, ungarna hade nog kul : )
Hans hus var ett äldre bygge på vanlig torpargrund, han rev helt sonika ut golv, trossbotten mm, isolerade ordentligt och jöt ett kar som han klädde invändigt me kakel.
så varför skulle det va så svårt att bygga en inomhus damm?
Om man har hyfsad temp i växthus delen året runt och isolerar dammen bra så ska väl inte det vara några problem.
#43 - 11 januari 2005 11:03
Där har du något kitty! Klart intressant uppgift för en Bygg/arkitekt/Ingengör lärare att sätta dit sina elever på, Fan strider kolla med din lokala högskola om dom kan hjälpa dig med siffrorna! :) (Kommer helt ärligt inte ihåg vad frågan från början men alla hakar upp sig på ventilation el och pengar) :)
#44 - 26 januari 2005 11:24
din dröm är visst samma som min.. Mycket samma.. hmm... fast min var i litet mindre skala... kanske ska du se på hur man bygger ett rum för varm innomhuspool? det finns ju.. och det är liksom isolerat för vattnet..

*suckar drömmande, jag ville ha en grund innedamm för slamkrypare.. flera kvadratmeter och bara typ.. högst trettio cm djup.. med stenar där man kan sitta och titta på dem...*
#45 - 6 februari 2005 10:01
Vem har inte den drömmen *L*
Jag har spanat in mig på dammen i Victoriaväxthuset på Bergianska, där tror jag att mina fiskar skulle få det toppenbra.
Kanske skulle ta med dem i en påse o bara ploppa ner dem?
#46 - 10 februari 2005 13:17
Nu verkar det dock som drömmen får vänta, då jag har andra drömmar att upfylla.
Har just beställt en rally bil från japan, som mina pengar kommer gå till ett bra tag framåt, om jag lever så länge:-)
#47 - 9 mars 2005 23:32
Vinter

Enligt en bekant ska man iallafall kunna ha koi ute i dammen på vintern, detta beror förstås på vart man bor och djup på dammen, han som berättat detta för mig bodde ioch för sig i skåne på den tiden, själv bor man i mitten av sverige i jämtland där det kan bli ganska kallt, så jag tar för säkerhets skull upp mina koi på vintern och har dom i ett av mina akvarium i runt 20 grader, börjar dock spekulera i hur det skulle funka att ha mina koi ute till nästa vinter..men men har någon några tips så vore jag tacksam, det får ju framförallt inte bottenfrysa..... och det är nog inte alltför lätt att med en rimlig summa ordna värme i en stor damm...
#48 - 10 mars 2005 06:46
En Koi ska inte förvaras under 12 grader då immunförsvaret inte är aktivt vid lägre temp, men det finns parasiter och bakterier som fortfarande är aktiva över 7 grader.
Vinter förvaring i "kyla" ska vara 4-6 grader, men det blir ofta problem att hålla den tempen på hösten och våren.
De "lärde" anser också att varje gång vattentempen passerar 12 grader så "sliter" omställningen på fisken.
#49 - 11 mars 2005 15:10
Vi

har våra koi ute i vinter. De har även varit uppe så vi sett dem här i vintras, så jag antar att de lever ännu. Men jag får väl återkomma med information om hur de mår till våren, då ser man antagligen hur det hela fungerade. Vi bor i Skaraborg.
#50 - 28 mars 2005 10:09
Hittade denna tråd om 3000L på norska; http://www.diskusjonsforum.no/akvariet/showthread.php?t=1639
#51 - 28 mars 2005 21:14
[QUOTE=Zirry]har våra koi ute i vinter. De har även varit uppe så vi sett dem här i vintras, så jag antar att de lever ännu. Men jag får väl återkomma med information om hur de mår till våren, då ser man antagligen hur det hela fungerade. Vi bor i Skaraborg.[/QUOTE]

Zirry, ni har ingen damm, ni har en lite konstgjord sjö, man padlar inte kanot i dammar *- )

B!
#52 - 28 mars 2005 21:22
*skrattar* grejen är att man kan göra mkt i dammen,, även bada. Det blir liksom en kombination.
#53 - 4 augusti 2009 05:25
strider

Du är och förblir en drömmare! Du pluggar och "ska" tjäna bra med pengar...:confused:
Efter att ha läst alla inläggen så är det inte stavfelen man irriterar sig på, inte heller meningsuppbyggnaden som är[:(!]....

Lycka till med bilen
#54 - 4 augusti 2009 07:08
Han kanske tjänar bra med pengar nu eftersom det var över fyra år sedan han skrev i denna tråden. ;)
#55 - 18 augusti 2009 09:38
strider skrev:
Stavfelrt får stå kvar, det var så roligt.

Jag hande planerat att gräva, och isolera med "blåfrigolit"

Och ev guta med glasfibeväv, kan inte samma slingor som i golvvärme fungera? eller det kanske finns slingor till ändamålet? Hade oxå planer på typ en brunn, med en propp, ovanför ett djuphål, så man kan tappa på vatten, men ha fiskarna kvar i djuphålet, ett projekt alltså, kom gärna med tips och trix...

Sen ett vatten fall, som jag tänkte gära genom en vanlig typ jula pump, och nån sorts ytterfilter på det.

Jag har oxå funderat på en glasskiva, men då måste ju akvariet vara över golvhöd, har inget är iof bestämt än, har ju ingenstans att ha dammen:-)

funkar det inte att bara värma upp rumet med någon slags infravärmare?:p
#56 - 18 augusti 2009 10:08
myslas skrev:
Han kanske tjänar bra med pengar nu eftersom det var över fyra år sedan han skrev i denna tråden. ;)

Ja nu verkar han ha så mycket att göra så att han inte har hunnit vara här inne på ett och ett halvt år så nu tjänar han nog kosing;)

Annons