Hur bra klarar salamandrar ett fall?

#1 - 21 november 2004 19:02
Jag höll på att göra ett delvattenbyte då min orientalis klättrade upp på kanten av glaset och ramlade ned. Han är till synes inte skadad men kan han ha skadats invärdes? Hur bra brukar de klara av fall?

/Anna
#2 - 21 november 2004 19:44
Min eldbuk klarade ett fall på ca 1m utan att bli skadad. Sedan lekte min katt med honom på golvet ett tag men det klarade han också bra. Det var ca 6mån sedan nu och jag har då inte sett någon skada på honom ännu, han är 8år gammal.[:)]
#3 - 22 november 2004 07:28
Ok, Sally verkar då må bra för han traskar omkring som vanligt. Jag får vara mer försiktig ästa gång :-)
#4 - 24 november 2004 11:58
Hmm, skulle gissa att det beror på salamanderns tyngd och hur den landar etc. Salamandrar är otroliga på att läka skador så....
Om ben bryts så kan det uppstå komplikationer.

Legolas - Att säga "eldbuk" ger inte så mycket, det finns alldeles för många salamandrar av varierande storlek som kallas "eldbuk". Jag antar att du menar Cynops orientalis?
#5 - 24 november 2004 17:51
Ingen aning. Det enda jag vet är att det är en Kinesisk eldbukssalamander. Jag har aldrig brytt mig om latinska namn. [:)]
#6 - 24 november 2004 18:17
Han verkar inte ha några komplikationer. Tur att "självmrdsförsöket" inte lyckades. Får väll ge honom lever lite oftare så att han blir lyckligare.
#7 - 29 november 2004 13:36
Poängen med att använda latinska namnen är bara att kunna särskilja de olika arterna. Att skilja arterna genom morfologiska skillnader är irrationellt. Tänk dig själv att kalla alla svarthåriga människor du känner för svarthår.... Går ju bra så länge du känner en svarthårig människa eller hur? Om du känner 50 så blir det problem...

Cynops orientalis brukar kallas kinesiska eldbukssalamandrar. Finns dock massor av kinesiska salamandrar som har "rödflammiga" bukar...
#8 - 29 november 2004 21:00
Nu när ändå vetenskapliga namn tas upp. Jag vet att jag och mina vänner bla har diskuterat namnet på en art som i populärnman kallats för Hong Kong salamander. JAg var lite nyfiken på dess vetenskapliga namn.- det är en ganska grov art, relativt skrovlig hud, orange mage med få svarta fläckar och tillsviss del även håller till på land. Jag har alltid sagt Hong Kong salamander då. jag vet min far lärde mig det. men andra säger kinesisk vattensalamander, men som precis tidigare sagts så säger många kinesisk eldbuk om flera arter. men är det C.orientalis som kallas för hong kong med?????
#9 - 2 december 2004 23:59
Det finns bara en salamander i Hong kong vad jag vet och det är Paramesotriton hongkongensis. Det du beskriver är en mycket god beskrivning av just Paramesotriton hongkongensis. En helt annan art än Cynops orientalis.
#10 - 3 december 2004 08:25
Schysst, nu har jag kollat upp det, nu ska jag bara visa för mina vänner att jag har rätt:)
Tackar

Annons