hur bra är dropptester?

#1 - 2 december 2008 08:41
Jag använder Tetras dropptester för att kolla de olika vattenvärden.
PH brukar ligga på 7,5 (alltså mellan 7 och 8 om man tolkar rätt färgskalan).

För ca två månader sen fått jag två äppelsnäckor i detta kar.
De växer bra men deras skal ser inte så bra ut (men det kanske är normal, vad vet jag = nybörjare med snäckor). Därför lada jag först äggskal i akvarium. Efteråt hittade jag i butiken kalk-musslor som löses upp i vattnet om det är sur.

Musslan sakta försvinner...
jag tolkar det som att pH är mindre än 7 :confused:

Mina fiskar trivs och förökas så det är inga problem med de utan snäckorna jag är orolig för. Plus att man börjar undra hur är det med de testerna
#2 - 2 december 2008 09:17
Anna_mvb skrev:

De växer bra men deras skal ser inte så bra ut (men det kanske är normal, vad vet jag = nybörjare med snäckor). Därför lada jag först äggskal i akvarium. Efteråt hittade jag i butiken kalk-musslor som löses upp i vattnet om det är sur.

Mina fiskar trivs och förökas så det är inga problem med de utan snäckorna jag är orolig för. Plus att man börjar undra hur är det med de testerna

Om du inte vill ha surt vatten så se till att du inte har mjukt vatten. Köp en kH test och kolla. Du e rätt på det med att tillsätta kalk iaf.

Läs detta...

http://www.ciklid.org/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=61&Itemid=57

Och detta..

http://www.ciklid.org/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=60&Itemid=57

Dropptesterna är tillförlitliga. Svårt att läsa av nogrannt dock men det gör nog inte så mycket i ditt fall. Uppskattar du det till 7,5 så är det nog ca 7,5.
#3 - 2 december 2008 10:18
Ja, vattnet än nog mjukt, KH var 5 innan jag började med pmdd. Nu ligger det på 3-4 tyska grader

På kommunens hemsidan kan jag läsa att "...pH är på 8,1 och hårdheten är 6,3-6,5 dH°. Inga kemikalier tillsätts."

Minskar alla värden så mycket i ett akvarium?
#4 - 2 december 2008 10:23
Växterna förbrukar karbonater så visst kan vattnet ändras lite.

Tycker det låter jättekonstigt att ingen kemi tillsätts i ditt kommunala vatten.. soda eller lut brukar tillsättas för att hålla upp pH men det kanske inte kommer från en ytvattentäkt.
#5 - 5 december 2008 09:05
Anna_mvb skrev:

pH är mindre än ca 7,6 om kalken löses upp. Ett KH på 3-4 är godkändt. Det hårdhetsvärde kommunen anger är inte KH utan GH. Det är inte ovanligt att kranvattnet droppar i PH efter det tillsatts till akvariet.

MVH Lasse
#6 - 6 december 2008 14:53
Lasse skrev:
pH är mindre än ca 7,6 om kalken löses upp. Ett KH på 3-4 är godkändt. Det hårdhetsvärde kommunen anger är inte KH utan GH. Det är inte ovanligt att kranvattnet droppar i PH efter det tillsatts till akvariet.

MVH Lasse

Tack Lasse
då vet jag att allt är som det ska och jag bör inte oroa mig för att pH rasar och skadar mina fiskar.
Jag har mätt under olika tider och alltid får samma vattenfärg i kyvetten.

Jag trodde att det var först under pH 7 som kalken löstes upp [B)]
#7 - 6 december 2008 15:39
har frågat förut men måste fråga igen, om man nu har något kalkrikt iakvariumet, kommer då alltid ph vara 7,6? :)
#8 - 6 december 2008 21:44
i teorin ja men lösligheten för kalciumkarbonat (kalk eller kalksten) är inte linjär upp mot ett pH på 7,6 för att plötsligt bli 0 just där utan det är en kurva som går mot 0. I praktiken betyder det i allmänhet att ph ligger någonstans mellan 7 och 7,6. Dessutom så kommer mikropåväxt på kalkstenen eller det kalkrika materialet att hindra utbytet så skall man vara garanterad att det fungerar så bör materialet ha en stor yta (stor kontaktyta mellan vatten och kalksten) och också röra sig lite så påväxt och annat tas bort. Det är när kalkstenen (i dagligt tal kallat kalk) faller sönder (löses) i sina två beståndsdelar, kalcium (C) och karbonat (CO3) som det fria karbonaten påverkar pH uppåt. Kalcium är pH neutralt.

MVH Lasse
#9 - 7 december 2008 00:34
Lasse skrev:
i teorin ja...

MVH Lasse

tack :D
#10 - 7 december 2008 16:33
Anna_mvb skrev:

Men om du har PH 7,5 och lägger i kalk så borde ju PH-värdet enligt
min åsikt öka. Då vattnet är surare destu mindre PH man har och de
akvarie affärer jag pratat med rekomenderar att man inte ska ha ett
PH-värde som helst ligger över 7,0. Då de passar de flesta vanliga
fisk sorterna.
#11 - 7 december 2008 19:47
Har man ett pH värde under 7 (och inte använder koldioxid för att sänka det) så har man ett mycket instabilt akvarium eftersom det innebär att KH ligger lågt. Bland det instabila är att nitrifikationen blir i stort sett lika med 0. Även om flera av våra vanligaste fiskar lever i ett pH som är under 7 i naturen så innebär det inte att de inte klarar ett pH upp mot 7,5, Vad de däremot inte klarar är ett instabilt vatten som svänger fram och tillbaka. Ligger man på ett KH kring 3-5 så innebär det att man i de flesta fall ligger på ett pH kring 7,3 - 7,5. Ett KH på över 3-4 innebär att man säkerställer nitrifikationen och slipper att få en massa ammonium upplagrat i vattnet. iofs om pH är under 7 så är ammoniumet relativt ofarligt men om halten ammonium blir för stor (och därmed inga täta vattenbyten gjorts) så kan den vanliga dygnsvariation av pH bli för stor (mycket växter kan dra iväg pH ganska högt, speciellt i kar med lågt KH). Det är dags att glömma den gamla fixeringen på pH-värdet då det är KH värdet som är det viktigaste i ett akvarium.

MVH Lasse
#12 - 7 december 2008 20:34
Som Lasse är inne på.. Kan vara farligt att höja pH utan vattenbyten. Själv odlar jag Apistogramma ca i pH 6 och KH under 3. Detta innebär många små vattenbyten för min del med vatten jag har i en tunna med rätt värden för att slippa svängningar. Detta gör jag för att inte allt för mycket ammonium ska lagras.

Jag vill dock tillägga att jag har lyckats ha pH på ca 6,5 och KH 4-5. Jag använde något medel, minns dock inte namnet.
#13 - 7 december 2008 23:19
Får tillägga att jag menar sällskapsakvariet - skall man odla vissa arter så måste man ner i KH (men framförallt i kalcium). Men är man medveten om problemet och gör som Henrik så är det ingen match att köra i låga pH.

Är väldigt intresserad av att veta vad det var för medel du använde Henrik. Det enda sättet jag känner till är med koldioxid men då håller man på med själva grundbulten inom karbonatsystemet.

MVH Lasse
#14 - 11 december 2008 15:14
Avjonat vatten (alt regnvatten) pH ner pga tillgänglig kolsyra och avsaknad (LÄGRE) buffring pga av lägre hårdhet funkar ju oxå..

Vänta nu, medel för att höja ph lite och till KH 4.. verkar ju inget kostigt.. eller

Annons