Hur bra algätare?

#1 - 11 november 2008 17:10
Släppte i 6 st körsbär i mitt vallisneria-kar, (Tänkte kolla hur de klarar pmdd Co2 och relativt nytt vatten) Efter ett par h så ser jag 3 st strosa omkring, 1 stor hona och 2 små. Hur lång tid dröjer det innan de coolar om de tänker göra det?:confused: Vore rätt trevligt om man hade något som gick och rensade växterna lite..

Men hur bra är de igentligen på att käka alger? räkorna bara sitter o käkar på växter jag köpte från djuraffären.. De är nästan helt algfria![B)] Fast jag tog några plantor från ett annat kar som var relativt "algiga":D

Men men, Funderar på om jag ska slänga ner något mer som käkar alger, vad är bäst på vallisnerior enligt er? räkor,sniglar eller fiskar?

Ge gärna lite förslag på algätare(karet är på 72l men jag slipper hellst fiskar, just nu iaf ;))
#2 - 11 november 2008 20:18
Mina räkor äter gärna alger från finbladiga växter, men slät ytor och rutorna rör de däremot inte, tyvärr. Skaffade små ancistrusar men de blir ju stora sen så då får jag flytta dem till mitt större kar som jag snart ska köpa. Annars har jag hört att otocinclusar är bra i mindre kar. Sniglar är också bra algätare om du vill hålla dig borta från fiskar.
#3 - 11 november 2008 20:31
Aha.. Kan rapotera att 5 st räkor med säkerhet lever, Men de är inte längre intresserade av växterna... De sitter under pumpen och käkar annan gojja:confused::(

Jaja, Min rosa posthorn verkar trivas, Men hur mycket nytta gör 1 liten posthorn tror ni? [:o] Hehe.. Ska iväg till nån butik imorron, antingen blir det 2 st små ancistrus, eller några små äpplen. Brukar båda käka alger från vallisneria? Och vilka gillar trådalger mest?[B)]
#4 - 11 november 2008 20:38
Om du har trådalger ska du satsa på otocinclus, tror varken att äpplen eller ancistrus är så glada i dem.
#5 - 11 november 2008 20:42
Tror inte körsbärsräkor äter alger alls.
#6 - 11 november 2008 20:46
Jag vill inte vara negativ, Men dels så är de fula, sen ser de ut att äta räkor.. ;)
Får kanske dras med algerna då, men endå? Tänkte inte ha räkor där.. Ett ordentligt stim neontetror hade jag tänkt, då kanske man borde skaffa sånna där fula otäckingar endå? :D

Men det bästa är när allt kommer omkring ett par olika algätare...
#7 - 11 november 2008 20:46
Joo.. Lite.. Men inte mycket..
#8 - 11 november 2008 20:47
Sebrasniglar vore kanske nått?
#9 - 11 november 2008 20:58
Läst lite gammalt som drygis skrivit till mej, blir nog 2 äppelsnäckor och 1 sebrasnigel imorron, ev 5 st körsbär till.
#10 - 13 november 2008 08:07
Började tycka om räkor igen när jag såg min största hona sitta på en växt och äta alger [:o]

Kan körsbär bli blå?... Hittade nämligen en igår..
#11 - 17 november 2008 23:09
Vet inte om körsbärs räkans färg växlingar men posthorn äter prick alger med förtjusning och hur det är med ätande av trådalger vet jag heller inte då jag inte har dom i mina kar. De håller i vart fal växterna rena i både fiskkaret och räkträsket.
#12 - 18 november 2008 09:24
Tyvärr så är posthorn ganska små och hinner därmed inte äta upp algerna i samma takt som de växer.
#13 - 18 november 2008 21:21
Skaffa dig antennsnäckor! Bättre algätare har jag inte hittat :p
#14 - 19 november 2008 06:17
Azur skrev:
Tror inte körsbärsräkor äter alger alls.

Inte det minsta, däremot Amano är riktiga höjdare på det. Slängde ner 6st i en övervuxen 30litersbalja och jag kan rapportera att efter 3 veckor så ser jag in i akvariet :D

//C
#15 - 19 november 2008 06:22
sting skrev:
Kan körsbär bli blå?... Hittade nämligen en igår..

Viltformen av N. heteropoda är grå/blå/brun. Om du vill bibehålla din röda stam ska du ta bort den blå räkan så nästa generation inte blir blågråbrun.
Om man korsar t.ex. N. heteropoda (RC) och N. cf. zhangjiajiensis (WP) så blir avkomman viltfärgad. Och det är ju inte alls snyggt eller att rekommendera. Viltfärgade Neocaridinor == ciklidmat.

//C
#16 - 19 november 2008 06:50
Uppdatering,

Det bubblar i karet, men ändå växer det alger:( Får bli några amano då, men får se man hinner säkert ändra sig igen..:D

(Har inte köpt fler fiskar/räkor)
#17 - 19 november 2008 07:56
Kör du på Amanoräkor, du hittar inte bättre algätande räkor. Dessutom äter dom ju trådalger. Det är annars väldigt få som gör.

//C
#18 - 19 november 2008 11:17
Jag virrad till det ordentligt [:o] Det är knappast trådalger... Vet inte riktigt vad jag dillade om[B)]:D Men, men några äckliga alger är det juue :)
#19 - 14 december 2008 02:00
Men vad är det nu för fel på ottosar? :confused:Dom är jättefina, och bättre algätare kan du inte hitta! Mina äter enbart alger.. Dessutom kan jag inte tänka mig att dom skulle ens titta åt dina räkor. Fredligare fisk får du leta efter!

Jag tycker du ska skaffa sånna :p

Red:
(Oj var visst ett jättegammalt inlägg, onödigt att svara på det... sorry)
#20 - 14 december 2008 04:58
Zebrasnäckor är oerhört effektiva algätare, men tyvärr lägger de ägg överallt(som inte kläcks) om man har mera än en!

Har 3st Zebrasnäckor och en amona räka tillsammans med mina RC och CR i ett 54l kar, har aldrig sett skymten av en alg på rutor eller växter, enda gången jag haft något problem med dem var en våg av trådalger, för de hann inte den ensamma amonaräkan med att käka själv :)
#21 - 14 december 2008 09:31
sting skrev:
Jag virrad till det ordentligt [:o] Det är knappast trådalger... Vet inte riktigt vad jag dillade om[B)]:D Men, men några äckliga alger är det juue :)

fram med kameran då..
#22 - 14 december 2008 10:05
Viltformen av N. heteropoda är grå/blå/brun.

Det sägs så, men jag tror inte det är riktigt sant. Jag har sett foton på vildfångade räkor från Taiwan som var väldigt lika vanliga körsbär, skillnaden var att den röda färgen inte var riktigt lika heltäckande som hos akvariestammen.

Att hybrider blir grå och tråkiga i färgen är inte så konstigt - de får oftast de minst härledda egenskaperna hos bägge föräldrarna.

Annons