Hur började akvarieintresset?

#1 - 20 juli 2006 06:06
Hej alla!

Jag skulle tycka det var roligt att få höra hur ni började fastna för denna fascinerande akvarievärld. För min del fanns det inte ens på kartan för tre månader sedan. Men så satt jag för knappt 2 månader sedan och letade häftiga bakgrundsbilder till min nya dator. Det blev en akvariebild. Sedan skulle jag välja skärmsläckare. Gissa vad det blev? Jo... simmande fiskar i 3D format. Sedan tänkte jag mer och mer på det här med fiskar och akvarium. Till slut skaffade jag ett litet kar mest av estetiska skäl. Men nu har jag blivit helt biten. Jag nästan längtar hem till mina fiskar då jag varit borta. Mina nära förstår inte riktigt hur man kan vara så fäst vid fiskar. Det hade inte jag heller gjort för 2-3 månader sedan. Men nu förstår jag... eller har jag bara blivit knäpp kanske?

Vore kul att höra hur det hela började för er del?
#2 - 20 juli 2006 07:16
För mig började det med att jag fick tillbaka ett akvarium från mitt ex hon tog det och behöll det efter vi gått isär hon hade det i 5 år tror jag .Saken är den att när vi hade karet ihop hade jag noll intresse så det blev väldigt misskött på den tiden : Men när jag fick det andra gången för 3 år sedan blev intresset grymt så nu har jag ett 375 liter med diskus och det jag fick tillbaka ett 220liters med sydamerika blandning i hej hopp
#3 - 20 juli 2006 07:19
haha.. Inte har du blivit knäpp, det är snarare dom som inte förstår oss som är knäppa;) Dom har inte hunnit blivit smittade av akvariesjukan...

Mitt intresse har jag väl mer eller mindre haft hela livet. Mamma å pappa hade ett litet (ungefär 60 liter tror jag) när jag var liten. Älskade det karet!!!! Kommer ihåg att vi hade en scalar tillsammans med en kamphane och ni kan väl tänke er hur scalaren såg ut:( men men det tänkte man ju inte på då!
Under ca 10-12¨år har jag inte haft nåt kar själv men har alltid gillat att drömma mig bort i zooaffärer!
För två år sen skaffade jag och sambon vårat första egna kar och nu är jag helt fast!!
Flyttar om en månad och har skaffat oss ett 200 liters som vi sak starta upp när vi flyttar:)

/Hans
#4 - 20 juli 2006 07:34
nee... du är inte knäpp :D

Jag är uppvuxen med akvarium hemma, så jag har tjatat på sambon i 10 år att vi ska skaffa akvarium, men han vägrade. Sen blev våran son allergisk och vi fick lov att ge bort katterna, så då lovade vi honom ett litet akvarium ist :D

Så det blev ett 180l panorama med bänk "litet":D
sen köpte jag ett 70l till 2 dalmatiner mollys som inte funkade i akvariet så då va det plötsligt 2 st, åkte 14mil en fredagkväll för att få tag i akvariet hade inte hjärta att bara spola ner mollyhanen som va lite agressiv mot mina andra firrar så då blev det till att åka:D .... och min sambo är så akvariebiten (han e värre än jag) köpte ett akvarium runt 1000l.... ja... så det kan gå, han ville ha noll akvarium och nu har vi tre..."myser" :p
#5 - 20 juli 2006 08:04
Jag har haft akvarium till och från i ca 8 år, men det var först när jag ramlade över ett 105 l som intresset tog fart, det var för ca 3 år sedan.
Idag finns 5 akvarium (200 l, 105 l, 60 l, 30 l & 25 l) här hemma varav 3 är artkar.
Nästa karköp blir på minst 500 l.
#6 - 20 juli 2006 09:32
Jag har blivit akvarie"biten" när vi skaffade damm och inte kunde ha kvar fiskarna ute på vintern för dammen blev för liten.... De fick flytta in sedan så var vi i djuraffären och fick se härliga fiskar och inköpte ett 120 liters akvarium där vi satte in lite fiskar, Just nu håller vi på att bygga en stor damm ute, har ett 375 liters sällskapsakvarium i stora rummet och ett 90 liters med schubunkin i köket, ett 45 liters panorama tomt och ett 120 liters till salu,

Nämnas kan att gubben hade fiskar när han var ung men att det nu bara är jag och min 11_åriga dotter som brinner för dessa underbara väsen mvh Ann
#7 - 20 juli 2006 10:16
Har gått i arv! :)
Farfar var med o startade en akvarieförening på den gamla goda tiden med kittade läckande kar och matfångst i dammarna. I takt med att deras barn blev större fanns inte tiden.
Vi hade akvarium hemma då jag växte upp som min pappa skötte men även där satte tidsbrist stopp. Jag tog över akvariet i lägre tonåren men intresset var inte tillräckligt stort.

Efter att jag flyttade ihop med min fru dröjde det bara några månader, vi gick förbi zooaffären som hade rea på ett 90l-paket. Nu 11 år senare är 90-karet fortfarande igång liksom ett 250 och 400 kar, ett nyinköpt 240kar står o väntar på uppstart o till vintern väntar ett kar omkring 500 liter!

Det är smittsamt! :D
#8 - 20 juli 2006 11:30
Det började för en 7-8 år sedan då en kompis hade ett akvarium och jag blev så sugen att jag skaffade ett också, ett 74l vill jag minnas. 3-4 år efter de skaffade jag ett 200l och avvecklade det mindre. Ytterligare 3 år efter det skaffade jag ett 85l och där står jag idag. Nästa steg är ett större kar runt 500l, men det får vänta ett år eller två när jag har skaffat en egen lägenhet :)
#9 - 20 juli 2006 11:46
mitt började för 24 år sedan när jag var 6 år gammal, Det var en affär som öppnade alldeles i närheten av där vi bodde.
Det började med ett akvarie som blev fler tror jag hade 5st som mest.
Men när jag blev äldre typ 11 så började jag bli jobbig att ha att göra med så jag lade ner verksamheten ett par år. När jag lugnade ner mig vid 19 års ålder flyttade jag in i närheten av en annan djuraffär då tog det fart igen. Efter ett par år blev det en skillsmässa och jag tappade intresset igen. För snart 2 år sedan tyckte min fru att vår dotter skulle ha ett litet akvarie på sitt rum, sagt och gjort sen letade jag på blocket och hittade ett 540liters akvarie och på den vägen är det. Nu fattar jag inte varför jag överhuvudtaget lade av. Finns inget mer rogivande än at stirra på akvariet ett par timmar.
#10 - 20 juli 2006 12:39
Det började när jag var liten och jag och storebror håvade in småfisk och hade i hinkar som vi bytte vatten i under dagen och sen hällde tillbaka i havet på kvällen. Jag ville alltid ta med fiskarna hem efter semestern men fick inte. Tjatade om akvarium men min far vägrade ge med sig eftersom akvarium bara orsakar vattenskada. Yeah, yeah, tänkte jag, men när man är liten får man lyssna på sina föräldrar... jag fick ju ha fåglar och råttor istället.
Nu, när jag bott hemifrån i några år så har jag fyra akvarium!
#11 - 20 juli 2006 14:17
Jag började för runt 11 år sedan, jag fick inte ha några andra djur men till slut övertygade jag mina föräldrar om ett litet 60L som jag senare bytte upp till ett 98L som jag fick gratis av en snäll butiksinnehavare. På den tiden hade man ju inte direkt råd att köpa fiskar och tillbehör hit och dit och mina föräldrar var ju inte direkt superintresserade. Efter ett par år så var det alger i hela karet och fiskarna dog en efter en så då tappade jag allt intresse. Akvariet lyckades jag dessutom senare ha sönder i en freak accident som involverade en kontorsstol och en glödlampa så att sälja det blev aldrig av. Har fortfarande kvar lysrampen och filtret till det karet *skakar på huvudet*

Anyway, för 1,5 år sedan eller så så var jag inne i en djurbutik för första gången på hur länge som helst för min flickvän skulle ha något till sin hund, och på den vägen är det. Nu står jag här med ett 540 och ett 720... fast 540 ska ut om några veckor.

Cheers
#12 - 20 juli 2006 20:05
Jag hade akvarium när jag var 6år hemma,sen när jag flyttade själv vid 18-19 skaffade jag två som jag hade några år sen vart det ett långt uppehåll tills för ett år sen då blev det ett helt gäng med akvarium :)
Nu har jag 6st med diskus,tanganyika och ett gäng olika malar.Blir flera efter sommaren :)
#13 - 20 juli 2006 20:36
Jag vet inte varför, men jag har alltid velat ha ett akvarium men inte fått (bor ju hemma ;)...). Sen flyttade det in en trevlig familj bredvid oss som vi blev goda vänner med och när dom sen skulle flytta igen hade dom ett akvarium stående. Jag sa att jag gärna ville ha ett, och jag fick det! När jag för första gången köpte mina fiskar, mina egna, då var det kört. Det var ca 2 år sen. Nu har jag 3 akvarium och är på jakt efter ett större på 200L...
#14 - 20 juli 2006 21:37
Jag tappade mitt intresse för akvarie juni -98, det var då jag började med dammfiskar.
#15 - 20 juli 2006 21:42
Ja, jag märker att det är kört när man väl skaffar ett akvarium. Jag måste verkligen prata av mig här för mina vänner orkar inte lyssna på mitt akvarieprat längre. Ikväll var jag hemma hos en kompis som hade sin dator igång och jag kände igen fiskarna på hennes skärmsläckare. Då tyckte hon jag skulle söka hjälp. Taskigt!!!!!!!!!!!!!!!!
#16 - 21 juli 2006 06:26
[QUOTE=ekmanjenny]Ikväll var jag hemma hos en kompis som hade sin dator igång och jag kände igen fiskarna på hennes skärmsläckare. Då tyckte hon jag skulle söka hjälp. [/QUOTE]

Tur att du är bland likasinnade här inne då! :D Din kompis reaktion är för övrigt ganska vanlig. Min bror beskrev mig en gång som "en nerdig Treeker men istället för StarTrek håller han på med akvarium" ....vet inte om man skall tackla en sån kommentar som något positivt? :D
#17 - 21 juli 2006 20:17
[quote=ekmanjenny]Ja, jag märker att det är kört när man väl skaffar ett akvarium. Jag måste verkligen prata av mig här för mina vänner orkar inte lyssna på mitt akvarieprat längre. Ikväll var jag hemma hos en kompis som hade sin dator igång och jag kände igen fiskarna på hennes skärmsläckare. Då tyckte hon jag skulle söka hjälp. Taskigt!!!!!!!!!!!!!!!![/quote]

Känner verkligen igen det där.
Mina arbetskollegor suckar djupt när dom ser att det står akvarium på platserna vi ska jobba på. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 21 juli 2006 20:35
Hade en knäppgök till kompis som hade en massa sillar från tanganyikasjön - hans beskrev alltid hur vackra dom var fast ingen annan fattade hur han kunde tycka dom var snygga.
Detta var i mitten av 70-talet och hans euforism över sina sillar gav till slut resultat och jag skaffade ett begagnat 450 som jag köpte in på annons. Jag satte in en annons i en tidning och folk började rinja klockan fyra på morgonen om att de hade akvarier att sälja - egentligen borde jag redan då ha förstått vart det barkade:p - men det gjorde jag inte utan det hela har flutit på. Så trots att mycket vatten har flutit i våra resp. akvarier sen dess och att vi bägge två nu är knäppgökar så är vi fortfarande kompisar - jag håller på med det mesta men kompisen http://www.zoopet.com/forum/member.php?u=25782 håller mest på med salt nu för tiden
Bilagor:
#19 - 21 juli 2006 21:16
Hade även jag en vän som hade ett jättestort (tyckte jag då) akvarium på 200 liter med malawi i. Han var en otrolig nörd (tyckte jag då) som hade massa konstiga tidningar hemma (ciklidbladet) och surfade en på en massa skumma sidor (ciklid.se, zoopet).

Konstigt nog tycker jag han har blivit väldigt normal på senaste åren...:D
#20 - 21 juli 2006 22:06
hej alla
jag började gilla akvarium redan vid 9 års åldern, tjatade på mina föräldrar att skaffa ett akvarium i 2 år men de gav sig inte men sen nån månad senare så tröttnade min pappa på allt mitt tjat och så skaffadevi ett begagnat 50 liter och det sålde jag efter 2 år och skaffade mig ett 100 liter, så nu sitter jag med 3 akvarium 1 på 160 liter och 2 på 105 liter, så nu har jag haft akvarium i nästan 8 år och som jag läst i de tidiagare inläggen så har mina kompisar oxå tröttnat på mitt snack om akvarium så jag jag snackar inte om det längre, men som tur så har vi ett rum med akvarium på min gymnasie skola och där är jag och rnsar och gör ve deras akvariuim och hon som har stället kan jag prata mmkt med om akvarium. ja detta är min lilla berättelse hoppas det inte är för mkt att läsa:)

MVh Macke_fisk
#21 - 21 juli 2006 22:10
började med ett litet 12L för mångamångamånga år en fiskarna levde rätt ok, uppgraderade sen till ett 37L som va igång ett halvår sen lades det hela ner pga platsbrist isamband med att jag köpte mej en Amiga2000

förra våren åkte 37L akvariet upp igen silikonet va fint å fräsht trots 8år i förråd, i våras åkte även en flajback 30L upp pga en platy som va elak och blev tvångsförflyttad.
hon har levt ensam ett tag i flajbacken och fick för ett tag sen en vacker gul hane som sällskap och det funkar bra nu.
under hösten/vintern ska dock båda bort och ersättas med ett större 375liters men f*n vet va man ska ha däri men ska iallfall ha kvar min Atya Gabonesis där.
sen fick ja även tag på katten min genom att jag började med akvarie, katten ser dock mest fiskarna som leksaker och potentiellt tilltugg.

[QUOTE=ekmanjenny]hade sin dator igång och jag kände igen fiskarna på hennes skärmsläckare. Då tyckte hon jag skulle söka hjälp. Taskigt!!!!!!!!!!!!!!!![/QUOTE]
låter som du skulle gå med i AA - Anonyma Akvarister :p

[QUOTE=Kjell Fohrman]Jag satte in en annons i en tidning och folk började rinja klockan fyra på morgonen om att de hade akvarier att sälja - egentligen borde jag redan då ha förstått vart det barkade:[/QUOTE]
och du har ju tagit akvarismen LITE längre än dom flesta av oss mer normala människor ;)
#22 - 21 juli 2006 23:34
För alla er som blir kallade akvarienördar så ska ni veta att det faktiskt är inne att vara nörd. Jag läste det i en artikel i SvD för inte så länge sedan.
#23 - 22 juli 2006 02:26
absolut första gången var när jag fyllde 8 och fick 1 guppy av min bästa kommpis . som tur var hade vi en glaskupaa som såg ut som eett gigantiskt vinglas så fick den bo där. snart var det säkert 100 fiskar där i och jag fick tjatat mig till ett 70 liters som var kul i ett halvår som sedan aväcklades.

Nu kom det igång igen effter att jag köpt ett stort dator bord för att jag ville kunna ha 3st skärmar på det.. men sedan ångrade jag mig och tog bort 2 skärmar effter att jag köpt en kvm switch, men då blev det lite tomt på skrivbordet och jag satte igång att skissa på ett "U"format akvarium som skulle omringa bordet. sedan hittade jag ZOOPET och bildgaleriet och alla snygga akvarium med btn moduler och bakrunder och då gick jag till akvarie affären och beställde allt som skulle behövas. och nu sitetr jag med ett 70l hörnakvarium som jag pillar med nästan varge dag för att få det perfekt inför uppstarten. trakaserar även er här på forumet med massa dumma frågor..
#24 - 24 juli 2006 10:43
Det kom med vigselringen! :D

Innan jag träffade min man fanns inget intresse för fiskar alls! Men när vi gifte oss och flyttade ihop kom ju akvariet med oxå. Men envis som jag är var jag fast besluten att inte låta akvarie smittan nå mig men efter några månader då vi möblerade om lite tyckte jag det blev så fint att jag kunde sitta i timtal och bara stirra!! [:o] Sen vart jag fast!:p
#25 - 24 juli 2006 10:53

låter som du skulle gå med i AA - Anonyma Akvarister :p

jo, jag vet för jag råkade kunna namnen på latin också. de undrade hur det hade kunnat ske en sådan förändring på en månad men det kan det. jag kanske är autisktisk eller något. från inget till allt på en månad. skoja bara!

men det var faktiskt inga helt ovanliga fiskar på hennes skärmsläckare!
#26 - 24 juli 2006 12:18
Hade ett 37-liters på 70-talet - grön metallram, kittade rutor, bottenfilter - där föräldrarna tvingade mig ha systrarnas äckliga slöjstjärtar. Jag som ville ha pirayor!
För sex år sedan var det dags för återfall när jag skaffade ett 200-liters med Ancistrus, Pimelodus pictus, Geophagus brasiliensis m m. Eller rättare sagt - manin bröt ut när jordätarna lekte efter ett par månader och jag blev tvungen att skaffa ett akvarium till. Och ett till. Och...
#27 - 24 juli 2006 12:25
För mig började det i 11-årsåldern (30 år sedan...) med att min moster kom med ett tomt kar på kanske 35-40 liter. Det fyllde vi med tre svärdplantor och några guppies. Snart var det proppfullt med guppies av alla storlekar så efter ett par års sparande köpte jag ett 110-liters. När jag tänker på hur jag skötte detta akvarium rodnar jag av skam [:I] men jag visste inte bättre - fiskarna levde ju och mådde bra (trodde jag). Hade inget filter utan bara en syresten, ingen doppvärmare, en skrivbordslampa som belysning och bytte vatten med ett par månaders mellanrum... Huvaligen - stackars fiskar! Men intresset dog så småningom ut för att ta ny fart för ett år sedan då jag gav mig själv ett 120-liters i 40-årspresent. :D Snart var jag ju tvungen att komplettera med ett 54-liters och går just nu och suktar efter ett på ca 300 liter. Då ska jag äntligen få plats med alla fiskar jag vill ha!
Kan tillägga att jag vet lite mer om akvarieskötsel nu, och pysslar om mina ögonstenar på ett helt annat sätt...
#28 - 15 augusti 2006 20:52
Mitt intresse började redan i 10-års åldern, mitt starkaste minne är att jag fick överta ett 12 liters plåtakvarium med några växter och närmare ett 30 tal !!! fiskar i (platy, svärdbärare,etc.) av en kompis. Sedan växte hobbyn succesivt för att ta ett abrupt slut i mitten på 90-talet efter att ha drivit både kommersiell odling (främst malawi ciklider) och en zoobutik. När kompanjonskapet knakade valde vi att avveckla verksamheterna och eftersom jag var ganska mättad av all akvaristik då, så lät jag även mina egna burkar följa med i "affären"...(dom stod ju redan där)

Nu, 10 år senare, börjar jag sakna akvariena igen, visserligen har lillgrabben en 60 liters som han fått sköta själv sen nått år tillbaka men det blir ju inte samma sak.
Så häromveckan när vi var till affär'n för att köpa några nya fiskar till grabben så bara "råkade" jag få med en 100 liters burk hem, och en 375:a är på g...
#29 - 16 augusti 2006 10:00
Mitt akvarieliv började på en julmarknad 2002. Min son´s klass sålde begangnade saker och kakor för att få pengar till en klassresa. Min son ville ha ett akvarium och min man har alltid tyckt om akvarie bara han slipper sköta om de.....
Jag tänkte varför inte och vi köpte ett 35l akvarie som en i klassen sålde. Det blev jag som skötte det och min son matade. Jag sökte på internet om info och hittade zoopet. Här har jag lärt mig allt! Jag tyckte akvarie var helkul och det har fortsatt, vi köpte beg. 375l på våren 03 och senare 100l. Min son tröttnade och 35l är sålt, 375l sålde jag för det fick inte plats när vi renoverat vardagsrummet så jag köpte ett nyare 350l hörnakvarie.
#30 - 16 augusti 2006 11:00
Mina föräldrar hade tre akvarier redan när jag föddes och vi har haft fiskar fram och tillbaka under hela min uppväxttid. Vi hade guldfiskar i en damm i trädgården och ett sällskapskar med kardinaltetror, sorgmanteltetror, pansarmalar mm. När jag var i 9-10-årsåldern läste jag akvarieböcker och lärde mig namnen på fiskar. Gjorde t o m en egen tidning om akvariefiskar som föräldrarna fick läsa. :p

Sen dröjde det ett par år och för nåt halvår sen började jag prata akvariefiskar med min mamma som satt upp ett av de gamla karen i hennes hus. Blev lite smått intresserad då. I maj i år gick jag och sambon in i en zooaffär och när jag gick ut hade jag bestämt mig för att jag ville ha ett eget akvarium. Nu har vi haft akvarium i runt två månader bara och har redan två kar + en blivande yngelplastback. Skulle gärna trycka in en hylla med yngelkar, ett stort kar och en massa mer, men lägenheten är sååå trång nu. Jag och sambon har blivit rejält fiskbitna och pratar om fiskarna varje ledig stund! Riktigt roligt med ett sånt här mångsidigt intresse som handlar om fiskpsykologi, odling, inredning, faktasökning, biologi, estetik och allt möjligt. :)
#31 - 16 augusti 2006 11:16
Jag har en sådan "vill ha" känsla hela tiden. Vill gärna besöka zooaffärer m.m. fast övriga familjen vill inte. Skulle vilja ha fler akvarium! Sedan när hela huset är färdigrenoverat så skulle jag vilja ha odling i källaren. Vi har källare under hela huset utan att använda det till något! Eller får det bli en av barnens rum när de flytta hemmifrån fast då dröjer det typ 10-15 år.
#32 - 17 augusti 2006 20:41
För min del var första kontakten med akvarium på Förskolan(dagis). Ett litet akvarium på ca 50l. med neon tetra och sorgamenteltetror. satt ofta och tittade på det. sedan dess har intresset legat och pyrt.

Fast det dröjde ända tills jag blev runt 23 innan jag fastnande helt. en kollega hade ett " jätte akvarium på runt 2000l.. Jag blev hel såld och köpte ett 84 liters dan därpå.
Sedan blev det ett 50l. ( hittade det i ett förråd på jobbet) som tyvärr släppte i ena sidan efter ett tag.%0l. vatten och fick i panik skaffa ett nytt 60l. Nu sitter jag här med ett 540l., 250l. och ett 180l. TYvärr har frugan tvingat mig att sälja mitt 250l. hon tycker att dottern behöver ett eget rum.

Har inte haft turen att få en akvarie tokig fru, lite jobbigt att förklara ibland varför jag var tvungen att köpa en viss fisk för 125:- och att de trivs i stim om minst 6st. Och hon kan inte förstå hur pumpar och lysrör kan vara så dyra.

tur att jag har en hemlig akvariekassa hihihi...
#33 - 17 augusti 2006 21:09
Jag har haft ett brinnande naturintresse så länge jag kan minnas. Mamma säger att jag kröp på gräsmattan och fångade smådjur innan jag ens kunde gå. När jag fyllde sju fick jag mitt första akvarium - ett ärvt, k-märkt, gammalt vrak med kittad ram - och på den vägen är det. Tror aldrig jag varit helt utan akvarium sen dess, fast ibland har andra djurgrupper varit mer intressanta.

Det är iofs inte bara fisk jag varit intresserad av - jag har varit intresserad av allt utom fåglar och däggdjur...

Annons