Hur bör vi göra när vi åker bort under nitrit-peaken?

#1 - 16 mars 2008 17:32
Vi kommer att åka bort över påsk, dvs 5 dagar. Vårt akvarium har i skrivande stund varit igång i en vecka. Tror ni det är risk för att det börjar komma nitritspikar under den här tiden? Hur snabbt kan det gå? Borde vi göra ett vattenbyte innan vi åker för att förebygga eller ska vi bara låta det vara som det är?
Vill ju inte att fiskarna ska må dåligt medan vi är borta... [:o]
#2 - 16 mars 2008 18:10
alltså jag tror inte du får nån nitrit spik under helgen eftersom du inte mata dvs fiskarna bajsar minimalt :) byt inte vatten innan du åker... när du gör det tar du bort de "Glada" bakterierna, fiskarna bör klara 5 dagar utan mat..
#3 - 16 mars 2008 18:11
Gör ett vattenbyte innan ni åker så ska det förhoppningsvis gå bra. Karet kommer heller inte att matas under tiden ni är iväg eller, så det blir ingen skit från det hållet iaf;).
Visst, nitrit kan komma som ett expressbrev på posten, men det gör det även om ni är hemma och det bör inte bli alarmerande högt under dessa dagar.
#4 - 16 mars 2008 18:12
byt inte vatten innan du åker... när du gör det tar du bort de "Glada" bakterierna, ..
I vattnet finns inte så mycket av bakterierna, utan de befinner sig i sanden och i pumpen.
Bilagor:
#5 - 16 mars 2008 18:14
ok, tänkte bara på att akvariet är bara 1 vecka gammalt och kanske skulle behöva alla bra bakterier det kan ha :P
#6 - 16 mars 2008 18:39
jag håller med oscar om att låta bli vattenbyte! vid uppstart av ett akvarie är man inte betjänt av att göra vattenbyte första månaden då kvävecykeln håller på att etablera sig, är man där och sabbar så drar man ut på processen karet måste gå igenom:) Bara bra att du åker bort så att det blir matstopp några dagar och ge ingen xtra matranson innan du åker för att du tycker synd om fiskarna;)
Bilagor:
#7 - 16 mars 2008 19:02
Det kan jag hålla med om till viss del, men det är denna tiden som nitriten börjar komma och för att mota Olle i grind skulle jag gjort ett vattenbyte på 25% innan avresa.
Om ett nitrittest finns till hands som är riktigt tillförlitligt och det inte visar något kan man strunta i vattenbytet.
#8 - 16 mars 2008 20:59
Häll i en flaska nitrivec med :)
#9 - 16 mars 2008 21:06
Grodlund skrev:
Häll i en flaska nitrivec med :)

jo det e aldrig fel :)
#10 - 16 mars 2008 21:14
Oj, tack för alla svar!! Nu känner jag mig lite lugnare. :)

Annons