Hur bör man rikta pump med syretilförsel

#1 - 24 november 2008 16:01
Hej
Nu i helgen gick jag igenom min något nedsmuttsade pump, jösses vad man fan skitiga delar. Har ifs brummat å gott hemma ia ett par veckor nu (köpt beg).
När allt var rent så placerades den tillbaka å då ser man att den har ett insug för luft som gör att det bubblar ned i strömmen. Hydor crystal r10 duo hette filtret.

Mne till frågan nu då. om man har en sådan pump, vad är lämpligast att strömriktingen är?
Har man den åt ytan till, bubblar allt upp jusst ovanför. Riktar man den åt botten till så fyller man hela akvariet med bubblor och på ytan ser det ut som att man har kolsyrat vatten i akvariet. Massa små bubblor som kommer upp.

Är det bättre med utrörelser som stömmar eller en yta som bubblar?
#2 - 24 november 2008 16:53
Tjena wassen!

Det är ytrörelsen samt växter som ger syre till akvariumet. Såna där bubbel historier ger syre genom rörelsen som skapas på ytan när bubblan pluppar upp. Alltså inte så mycket jämfört med ytrörelsen utblåset på pumpen ger om du riktar den rätt.

Jag skulle skippa "bubblet" och rikta strömen så ytan rör på sig. Men om du tycker bubblorna är snygga kör på det men bara om du kan få till det så utblåset/strömmen rör på ytan ordentligt också.

Skippa rengöring tills du ser att pumpen "saktar" ner, i filtermediat sitter massa goa bakterier som bryter ner fiskbajs, matrester och dylikt. Vid rengöring (bara när pumpen pumpar dåligt med vatten) krama ur svampen i akvarievatten eller ljummet vatten så inte alla bakterier dör.

Bubbla lungt!!
#3 - 24 november 2008 16:54
1. Rengör inte filtermaterialet för mycket. Det är bakterierna i "gojset" där som ser till att vattnet håller sig bra för fisken.

2. Det är inte luftbubblorna som syresätter vattnet, det är ytvattnet som tar upp syre från luften och cirkulationen från pumpen drar ner det syret till hela akvariet.

Så rengör inte för mycket, du behöver inte göra något förrän vattenflödet minskar. Du behöver inte ha med luft i utblåset, det är viktigare att du ser till att vattnet snurrar runt bra i hela akvariet.
#4 - 24 november 2008 16:57
Tackar för det. Ja då ska jag testa att bubbla lungt. knepigt är dock att fuktionen är max eller lite under max bubbel nu.. Det e nått lurt med reglaget. (hatar gamla grejjor)

Men tackar för info. ska se över bubblandet och behålla strömmen i vattenytan. Dessutom verkar guppyn uppskatta när strömmen går högre.
#5 - 24 november 2008 19:24
Såg att jag fått ett svar till medans jag svarade på första.

Nej filtret var igensatt kan man säga, utan att veta hur det egentligen ska flöda så gorde jag rent lätt med kallvatten. Och vilket flöde det vart igenom pumpen. väldig skillnad och vattnet vart klrit istället för rostrött som det var innan. men nu dröjjer det säkert länge tills det behövs igen.

Annons