Hur blir jag av med dessa lager smidigast??

#1 - 19 mars 2004 14:08
Jag startade ett nytt akvarium vid årsskiftet och nu har jag bekymmer med lite alger, är det nå´n som kan ge mig lite tips hur jag skall bli av med dem.

http://diamen.no-ip.com/akvarium/galleri/Ambula_med_alger.jpg
http://diamen.no-ip.com/akvarium/galleri/brasiljanskgrasplanta_med_alg_2.jpg
http://diamen.no-ip.com/akvarium/galleri/Cryptocoryne_med_alger.jpg
http://diamen.no-ip.com/akvarium/galleri/papegojblad_med_alger.jpg

Det sista har jag börjat att tillsätta CO2 för hopp att växterna skall ta överhand.
#2 - 19 mars 2004 14:22
Mina tofsalger försvann när jag skaffade flera ancistrusar, matade mindre så att det inte låg matrester på bladen och gjorde större delvattenbyten. Har ni några malar?
#3 - 19 mars 2004 14:24
Glömde skriva att just tofsalgerna tar inte malarna bort utan de försvann nog för att jag matade mindre och större vattenbyten ca 1gr i veckan.
#4 - 19 mars 2004 14:37
Nybörjaren:

Titta in på min hemsida så kan du se her jag skött vattenbyte och vad jag har för nå´t i mitt kar.
#5 - 19 mars 2004 15:12
Min spontana reaktion är kvävebrist. Algerna växter bara på växterna vilket indikerar att dina växter inte växer vidare bra. Vadf hittar algerna på växterna som inte finns i övriga karet? Det ser ut som om du har bytt mer vatten på sistone än vad du brukar, detta i kombination med ökad co2 halt kan ha lett till att kvävet har tagit slut. Skaffa ett no3 test och kolla.
MVH
Magnus
#6 - 19 mars 2004 17:09
Precis som Tropfrog säger så blir aldrig välväxande välmående växter algbeklädda. Lite bakgrund till Tropfrogs tips (som är helt korrekt):

CO2 kommer absolut att hjälpa om du verkligen lyckas lösa upp gasen i vattnet - dvs du får en markant pH-sänkning så det är nog det första testet jag skulle skaffa.

Om man verkligen gillar växter och man matar försiktigt och har få fiskar med regelbundna och duktiga vattenbyten så kommer växterna aldrig klara sig - dom stannar i växten och får alger på sig.

Detta beror på att alla växtgödningar numera inte innehåller något kväve och fosfor, två av dom viktigaste byggstenarna för växter. Vansinne jag vet, men det kommer av att majoriteten av alla akvarieägare byter vatten för sällan, övermatar och har för mycket fisk i sina akvarier vilket gör att gödningarna inte får innehålla kväve och fosfor utöver all skit från fisk/mat.

Växtgödningarna är således inte till för dom renliga och duktiga akvaristerna som finns på sådana här forum som enligt konstens alla regler håller antalet fiskar långt under marginalen och matar varannan dag.

Vi växtintresserade måste därför, som Tropfrog visar ovan, tillsätta ett par kemikalier till växtgödningen för att den ska bli komplett. Dessa två kemikalier har de obskyra namnen <b>K<font color="green">NO3</font id="green"></b> och <b>KH2<font color="blue">PO4</font id="blue"></b>. <b><font color="green">Nitrat</font id="green"></b> och <b><font color="blue">fosfat</font id="blue"></b>.
#7 - 19 mars 2004 18:54
Tack för det svaret.
Jag får kila iväg och skaffa några tester. Vilka tester anser ni att man skall behöva så här i början, innan man lärt sig att styra dessa ämnen.
Bildas det även alger på stenar och på glas om det är kvävebrist. Vad skall jag göra för att åtgerda detta då? Skaffa mera fiskar? Mata mindre? Mindre vattenbyten?
#8 - 19 mars 2004 19:01
Är det rätt eller fel av mig att ta bort de mest angripna bladen med alger, eller skall jag låta dessa vara kvar. Jag tycker nog att växterna börjat att växa bättre när jag tillsatte CO2´n. Det ser ju så tråkigt ut med växterna fulla med alger, även botten och rutan.
#9 - 19 mars 2004 19:18
Nu kan nog enligt mitt tycke ta bort de mest angripna bladen. Så kan växten koncentrera sig på de kvarvarande och förhoppningsvis skjuta ut nya.
#10 - 19 mars 2004 19:28
Är det så att algerna inte gillar kväve, eller ger kväven näring till vexterna så att algerna inte får fotfärse? Men i så fall löser inte det mina problem på varken botten eller glaset.
#11 - 19 mars 2004 20:03
Det är lite svårare att förklara än så. Men du kan sluta dig till att om du har minst 75% av karet planterat med växter som ges bra förutsättningar för tillväxt så har du inga algproblem. Varför får du fråga defdac.
MVH
Magnus
#12 - 20 mars 2004 15:38
Är det så att algerna inte gillar kväve, eller ger kväven näring till vexterna så att algerna inte får fotfärse?

Alger älskar kväve - liksom växterna. Algerna och växterna gillar samma näringsämnen.

Algerna behöver mindre näring än växterna för att frodas, så det paradoxala blir att man måste göda mer om växterna får alger på sig eftersom alger på blad är ett direkt tecken på att växterna inte trivs och växer som dom ska.

Lite mer ingående så finns kväve i tre olika former i akvarier: Ammonium, nitrit och nitrat.

Ammonium är den kväveform både alger och växter klarar att ta upp enklast och snabbast. Däremot får dom kämpa lite mer när dom ska utnyttja nitrat - växterna med sin större pondus klarar nitratomvandlingen bättre (relativt sett) än algerna varvid alltså nitrat är den kvävekällan som man föredrar för växter i akvarier.

Men i så fall löser inte det mina problem på varken botten eller glaset.

Av någon outgrundlig anledning så försvinner faktiskt algerna även på glasrutor och statiska föremål när växtmassan kommer över en viss gräns - förutsatt att växterna får alla näringsämnen, som även alger älskar.

Man kan ganska lätt tänka sig att undervattensväxter under årmiljonerna har utvecklat någon mekanism som gör att dom inte får alger på sina blad - den som vill tro på allelokemikalier gör det, jag själv tror att gasutbytet är så stort på bladen att inga alger kan sätta sig där helt enkelt - hursomhaver: Vi vet att det inte sitter alger på friska blad. Dessutom sitter alger helst inte i skugga av andra växter (man ser t ex aldrig att det sitter alger på undersidan av växtblad).

Har man kommit upp i en växtmängd runt 75% som Tropfrog säger så brukar man bara se blad om man kollar uppifrån. Även om vi inte vet varför algerna inte kan sätta sig på bladen så har dom således ingenstans att sätta sig. Har man även möjlighet att fokusera ljusstrålarna från ljuskällan bort från rutorna så blir det riktigt tufft för algerna att hitta ställen att sitta på.
#13 - 20 mars 2004 21:12
Tack för det inlägget, jag tror att jag blivit lite klokare vad gäller alger och växter. Jag får se om det är nåt som funkar i verkligheten också. Var på Zooaffären med ett vattentest och mätte nitrat-värde. Det var "normalt" sa han, inte för högt. Mina växter har den sista veckan gjort en burnout i gruset och satt en väldigfart att växa, efter att jag gjorde CO2-utrustning alá PET. Nu är det väll bara för mig att luta mig tillbaka och se, tror att jag varit lite otålig på att algerna skall försvinna på en gång.
#14 - 20 mars 2004 21:35

Nu är det väll bara för mig att luta mig tillbaka och se, tror att jag varit lite otålig på att algerna skall försvinna på en gång.

Så sant. Man vill att plågriset ska försvinna bums.

Det ska väl sägas att "algfritt" ett relativt begrepp. Det kommer alltid finnas alger, men sitter dom inte på välmående växter så blir helhetsintrycket ändå ett sprudlande vackert algfritt akvarium.
#15 - 20 mars 2004 21:39
Ja, jag menar det. Algfritt frörstår jag att det kan det aldrig att bli. Har du tittat in på min sida, kan du kanske tipsa mig om nadra saker med, jag är nyfiken på allt som gör att jag kan få ett trevligare kar.
#16 - 20 mars 2004 22:12
CO2 var nog det bästa du kunde göra med dina förutsättningar och växter, så just nu är det bara att vänta och se. Se till att ha bra bubbeltakt hela tiden från mäsken, dvs gör ny sats regelbundet.

Du har valt en hel del roliga växter och det känns som du vill få upp ett akvarium med ganska stort fokus på växter, och då tycker jag även att du i förlängningen ska börja sniffa lite på KNO3 och KH2PO4 som du kan köpa från Hjortgatanszoo. Bli inte skräckslagen av namnen och det faktum att det är nitrat och fosfat du doserar.

Det är ju faktiskt ganska enkelt att utöver t ex Tropica Mastergrow tillsätta KNO3 och KH2PO4 vid varje vattenbyte, och med bra CO2-nivå kan det då i princip inte bli annat än kalastillväxt - kanske initialt på både växter och alger men i förlängningen kommer inte algerna orka med alla glada växter.
#17 - 21 mars 2004 09:43
Skulle jag kunna vända mig till dig när/om jag kommer på fler frågor eller stöter på några problem?
#18 - 21 mars 2004 12:03
Syret som växtern bildar. sitter bubblorna på ovan eller undersidan av bladet?
#19 - 21 mars 2004 14:40

Skulle jag kunna vända mig till dig när/om jag kommer på fler frågor eller stöter på några problem?

Ja fast släng upp frågan här på forumet så får du lite fler olika synsätt och infallsvinklar.

Syret som växtern bildar. sitter bubblorna på ovan eller undersidan av bladet?

Det är olika. Ofast ser man först bubbelbildning på undersidan. Därefter börjar det stiga upp bubblor överallt i hela akvariet. Det var en som besökte mig som undrade om jag hade luftpumpsmatta under gruset.

Har en växt någon skada blir det långa band av små syrebubblor som sprutar ut.
#20 - 21 mars 2004 19:01
Jag bara undrade, för att när jag startar en ny laddning med mästk i CO2-anläggningen så blir det bobblor över allt, men det måste väll vara Co2 bubblor. Så hur ser jag skillnad på co2 bubblor och riktiga syrebubblor från växterna?
#21 - 21 mars 2004 19:22

Jag bara undrade, för att när jag startar en ny laddning med mästk i CO2-anläggningen så blir det bobblor över allt, men det måste väll vara Co2 bubblor.

Det beror på hur du löser upp CO2-gasen i vattnet. Kopplar du på CO2-slangen på utblåset/venturin på en pump så stämmer det att hela akvariet börjar virvla CO2-bubblor som till viss del kan sätta sig på växterna och på så sätt förvirra lite.

Så hur ser jag skillnad på co2 bubblor och riktiga syrebubblor från växterna?

Syrebubblor bildas på växterna och stiger rakt upp om det inte är sanslöst stark cirkulation. Såhär kan ett bubbelband se ut från en skadad växt:
http://194.236.255.117/akvarienet/boardfiles/Myriophyllumfile28.avi

Annons