Hur bli av med trådalger?

#1 - 11 december 2005 15:15
Hur bli jag alltså av med trådalgerna som växer på vattenpesten? Kan de försvinna efter en tid eller borde jag göra nåt åt dem? Finns det fiskar som äter av dom som sku passa i 112 l?
Tacksam för svar!
#2 - 11 december 2005 16:02
Jag har haft trådalger förut men nu är de så gott som borta. Jag tror faktiskt inte det finns några fiskar som käkar trådalger. Man får ta bort dem för hand i väntan på att de ska fösvinna. Trådalger utvecklas när man har för mycket järn i vattnet. Kör du med växtnäring? I så fall vad? Det finns faktiskt vissa märken som innehåller för mycket järn.
#3 - 11 december 2005 16:38
Har hällt i av JBL:s Ferropol som kom med akvariepaketet. Är det pålitligt?
#4 - 11 december 2005 16:44
[QUOTE=Karin88]Har hällt i av JBL:s Ferropol som kom med akvariepaketet. Är det pålitligt?[/QUOTE]

JBL brukar vara ett bra märke, men jag känner tyvärr inte till Ferropol. Fast på namnet låter det som om det kan vara något järnrikt.
#5 - 11 december 2005 16:55
då låter jag bli att sätta mer och ser vad som händer.=)
#6 - 11 december 2005 17:02
hahahhahahha gissa vad det stod på etiketten:Complete liquid fertilizer with IRON!
#7 - 11 december 2005 17:06
:D
#8 - 12 december 2005 03:15
och järn kan orsaka trådalgsinvasion
#9 - 13 december 2005 11:59
Jbl?

Jag har också haft trådalger,och vad jag nu sammanfattat är: JBL`s 7 kulor är skit, JBL`s ferropol är skit. Man måste göda måttligt och hela tiden studera växternas förändringar, kolla lysrören om kvalitet och kvantitet räcker. Mängden på Co2 och till sist: hà tålamod,ibland har det med inkörningen att göra och det är där det lätt blir övergött.
#10 - 13 december 2005 12:49
tack för svaren:D
#11 - 13 december 2005 13:07
Trådalger är väl brunaaktiga trådar? har nog också sånt skräp i mitt kar i så fall..så fult!
#12 - 13 december 2005 14:25
Det bästa mot att få bort alger är att byta vatten ofta så de inte blir så mycket näring i vattnet till algerna.
#13 - 13 december 2005 14:26
trådalger är gröna trådar.

soetiz om du tittar i min signatur och tittar under alger å växter hittar du några länkar med bilder och beskrivningar på lite olika alger.
har du tid kan du ju ta en titt där och se om du hittar nån bild som passar in.
#14 - 13 december 2005 14:35
Okej...läste lite grann och om jag uppfattade det rätt så är det rödalger som bilder mina brunaktiga trådar...såg även mörktgrönbruna toffsar på kanterna av en anubias...ska ta bort det bladet direkt. bör jag ta bort de angripna växterna?
det är speciellt en växt som är angripen...den är otroligt snabbväxande så jag vet inte hur det har gått till. ska försöka ta reda på vad det är för något.
#15 - 13 december 2005 16:33
Platys käkar trådalger, iaf mina har/gör gjort det.
#16 - 13 december 2005 16:44
inte min platy inte.
#17 - 13 december 2005 16:52
[QUOTE=lukkenr1]Det bästa mot att få bort alger är att byta vatten ofta så de inte blir så mycket näring i vattnet till algerna.[/QUOTE]

Fast det är inte så säkert va? Alger kan trivas med minimala mängder näring, vilket vanliga växter inte gör. Och det är ofta när växterna mår bra och konkurerar ut algerna som dessa försvinner.

[QUOTE=Raven]trådalger är gröna trådar.[/QUOTE]

Fast de kan faktiskt se bruna ut när man har svartvatten :)

[QUOTE=soetiz]såg även mörktgrönbruna toffsar på kanterna av en anubias...[/QUOTE]

Det låter som tofsalger... Du kan ta bort bladet i fall det är väldigt angripet men jag tror faktiskt inte att det hjälper att ta bort hela växten. Så länge förhållandena i akvariet är gynnsamma mot tofsalger kommer de att dyka upp nån annan stans ändå...
#18 - 13 december 2005 17:06
[QUOTE=batski][QUOTE=lukkenr1]Det bästa mot att få bort alger är att byta vatten ofta så de inte blir så mycket näring i vattnet till algerna.[/QUOTE]

Fast det är inte så säkert va? Alger kan trivas med minimala mängder näring, vilket vanliga växter inte gör. Och det är ofta när växterna mår bra och konkurerar ut algerna som dessa försvinner.[/QUOTE]

finns en härinne som lyckats odla alger i rent kranvatten som stog i dunk för att luftas ur.

[QUOTE=Raven]trådalger är gröna trådar.

Fast de kan faktiskt se bruna ut när man har svartvatten :)[/QUOTE]
sedär lärde ja mej nåt nytt ;)
dom jag plockade ut igår ur akvariet va kraftigt gröna.
såg dock rätt vita ut i karet.
#19 - 13 december 2005 18:59
Men jag har ju inget svartvatten och de ser ändå rödbruna/bruna ut...jag vill bli av med dem..växten blir ful...jag har bilder på zoonen. Då kanske någon även kan svara på vad det är för något?
#20 - 13 december 2005 19:16
[QUOTE=soetiz]Men jag har ju inget svartvatten och de ser ändå rödbruna/bruna ut...jag vill bli av med dem..växten blir ful...jag har bilder på zoonen. Då kanske någon även kan svara på vad det är för något?[/QUOTE]

Jag har tittat i din zoon och ser inga trådalger... Är det det vita luddet du menar? Det vet jag faktiskt inte vad det är... Annars kan trådalger tas bort för hand (jag använder en gaffel och låtsas om att algerna är spaghetti ;)). Och sen är det bara att ha tålamod och vänta på att det ska sluta komma mer.
#21 - 13 december 2005 19:27
ja..jag lyckades inte få några bra bilder..de växer liksom lite bakom allt...förmodligen där växten får sämst med ljus..och därför blir angripen just där. kameran fokuserar på fel grejer så det blir alldeles suddigt....Men det är bilderna på växten som nu nu vet är en myriophyllum sort.

Annons