Hur blev det så här??

#1 - 25 mars 2009 18:00
Fredagen den 13:e ( av alla dagar):d så upptäckte jag rom hos scalarerna, fiskade snabbt upp alla andra invånare så att scalarerna fick gå ensamma. Allt har gått bra fram tills idag. När jag kom hem idag så är alla yndel borta, det var ett femtiotal och det sitter en ny rom kaka på pumpen.
Är det någon som kan förklara detta "fenomen". Allt såg ju så bra ut och jag har följt alla råd och tips jag hittat.
Tack på förhand!
Erika
#2 - 25 mars 2009 18:13
Om det är första gången de leker så är det inget ovanligt att de äter upp sina yngel. Alla par vet inte riktigt hur man gör, särskilt inte om de själva inte är uppfödda av sina föräldrar. Jag har läst att mycket beror på att många odlare tar rommen från föräldrarna och kläcker dem artificiellt, och att scalaren med tiden "glömt" bort hur man vårdar yngel.

Många scalarer kan lära sig hur man gör om de får försöka flera gånger. Men en del lär sig aldrig.
#3 - 25 mars 2009 18:33
Det är andra gången de lägger rom, den första kakan blev uppäten av de andra fiskarna som bodde där då.
#4 - 25 mars 2009 19:31
Hur länge klarade sig ynglen denna gången då?
#5 - 25 mars 2009 19:45
Om man räknar från rom läggning så är det 12 dagar, ynglen simmade runt i helgen och föräldrarna hade ett riktigt sjå att hålla dom där de ville, de vaktade dem och duttade riktigt duktigt, allt så så lovande ut.
#6 - 25 mars 2009 19:59
Om de klarade av ynglen så pass länge så skulle jag låta dem försöka fler gånger. De kanske kommer på det till slut. Det är som sagt inget ovanligt att det blir så här.

Jag har två lekpar själv och det ena paret klarar av sina små galant och har gjort från första leken. De har gått med yngel två gånger och inte ätit upp dem. Men det andra paret, som har lekt ett par gånger, har inte lyckats än.
#7 - 25 mars 2009 21:08
Då är det bara att hålla tummarna då och vänta och se. Tack för hjälpen!
#8 - 26 mars 2009 09:14
Erika skrev:
Då är det bara att hålla tummarna då och vänta och se. Tack för hjälpen!

Så lite så :). Hoppas de lär sig snart. Lycka till! :)
Bilagor:
#9 - 26 mars 2009 17:15
Tack! Men kontigt beteende tycker jag att det ändå är, men det är väl inte meningen att man ska förstå allt, :-)
#10 - 26 mars 2009 17:28
Jag antar att man inte alltid kan räkna med att djur beter sig normalt i fångenskap.
#11 - 26 mars 2009 18:28
Marisch skrev:
Jag antar att man inte alltid kan räkna med att djur beter sig normalt i fångenskap.

Det har du helt rätt i, det hade inte jag heller gjort.
[:o]
#12 - 26 mars 2009 18:37
Erika skrev:
Om man räknar från rom läggning så är det 12 dagar, ynglen simmade runt i helgen och föräldrarna hade ett riktigt sjå att hålla dom där de ville, de vaktade dem och duttade riktigt duktigt, allt så så lovande ut.

Hej,
Var med om liknande fast mina hade inte lagt rom igen och ynglen var ca 2 veckor (ca 30st) jätte söta med små oranga magar. Så när jag satt och tittade på dom så bara slurp! honan åt upp allihop själv,:( Hanen simmade omkring som om han letade efter dom! Det var fjärde gången dom hade lekt o lagt rom.
Men efter det har dom klarat det!:)

www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2340886
#13 - 26 mars 2009 18:44
lulli skrev:
Hej,

Var med om liknande fast mina hade inte lagt rom igen och ynglen var ca 2 veckor (ca 30st) jätte söta med små oranga magar. Så när jag satt och tittade på dom så bara slurp! honan åt upp allihop själv,:( Hanen simmade omkring som om han letade efter dom! Det var fjärde gången dom hade lekt o lagt rom.

Men efter det har dom klarat det!:)

www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2340886

Det låter lovande!! Än så länge ser det bra ut :D

Annons