Hej!
Har försökt binda fast mossa på en rot, men jag får inte till det lika snyggt som många utav er andra. Hur gör ni när ni binder fast mossan för att få den så där "luftig" och lång och välmående? Tar ni tråd för tråd på rad eller?
Fäster du små "tussar", trådar eller hela "tussen"?JLi skrev:Fäster den med en gummisnodd. Det är inte vackert genast men efter någon vecka är den luftig, lång och välmående.
Akvarieentusiasten skrev:Hej!
Har försökt binda fast mossa på en rot, men jag får inte till det lika snyggt som många utav er andra. Hur gör ni när ni binder fast mossan för att få den så där "luftig" och lång och välmående? Tar ni tråd för tråd på rad eller?
gullefjun skrev:Fäster den med fisklina, som inte märks när mossan har vuxit till sig:).
//Inger
Akvarieentusiasten skrev:Jag fäste med fiskelina också, men fäste hela "tussen", vilket nog inte var så smart. En del blev brunt och tråkigt, och en del lossnade och såg tråkigt ut på botten. Får nog jobba lite mer på bindandet, eller vad tror ni?
Akvarieentusiasten skrev:Jag fäste med fiskelina också, men fäste hela "tussen", vilket nog inte var så smart. En del blev brunt och tråkigt, och en del lossnade och såg tråkigt ut på botten. Får nog jobba lite mer på bindandet, eller vad tror ni?
Bind inte för tjocka tussar och använd tex svart sytråd (bomull) och linda rikligt hela vägen! Sytråden kommer med tiden lösas upp men då sitter mossan redan! Fiskelina tycker jag inte om att använda eftersom den lättare skadar växten och så kan fiskar trassla in sig i den om den börjar släppa och så är den mer svårarbetat tycker jag, did i make my point clear:DAkvarieentusiasten skrev:Hej!
åheim skrev:Har du testat att binda med bomullstråd någon gång kjell?
Väntar med spänning på att höra hur det gick att fästa mossan med det där! :)slowfox64 skrev:Jag har beställt det här, får se hur det fungerar att fästa mossan med
http://www.skapamer.se/textilband-och-snoren/tyg-vav-och-nat/dekornat/dekornat-tyll-100-mm-gron
slowfox64 skrev:Jag lär få hem det nästa vecka, ska bli intressant.
Hur är det med andra trådar/snören, björntråd, hampa och andra naturligt gjorda trådar?