I ett väl inkört kar med en adekvat biologisk filtrering så innebär inte nån enstaka kvarliggande algtablett någon fara för karets vattenkvalité MEN i ditt fall kan det gå åt skogen eftersom det bara varit igång 3 veckor och risken för höga nitrithalter är överhängande! Mata ytters sparsamt! Att det är vanligt att de dör av svält är fullkomligt osant, vanligaste orsaken är nog övermatning och därmed dålig vattnekvalité;)vickson skrev:Hur ska jag tänka då kring stödmatningen av otocinclusarna? Fjärilarna käkar ju konstant - kommer det att ha negativ påverkan på vattnet? Påverkar grönsaker/algtabletter som ligger i karet jättemycket?
åheim skrev:I ett väl inkört kar med en adekvat biologisk filtrering så innebär inte nån enstaka kvarliggande algtablett någon fara för karets vattenkvalité MEN i ditt fall kan det gå åt skogen eftersom det bara varit igång 3 veckor och risken för höga nitrithalter är överhängande! Mata ytters sparsamt!
Men glöm inte att du köpte dem igår och de är ganska osäkra till en början! Du stoppar ju i lite grann , så det finns ju mat att tillgå och de kommer att förse sig:Dvickson skrev:Jo det var ju det jag tänkte samtidigt som många varnar för att om man inte stödmatar otosarna så dör de fort. Sabla knivigt det här.
åheim skrev:Men glöm inte att du köpte dem igår och de är ganska osäkra till en början! Du stoppar ju i lite grann , så det finns ju mat att tillgå och de kommer att förse sig:D
Dre skrev:Fiskarnas avföring består delvis av ammonium och det bryts ned till nitrit av bakterier. Denna nitrit bryts sedan ned till nitrat av andra bakterier. Dessa bakterier kräver syre. Slutligen bryts även nitratet ned och tas upp av växter, men den processen är långsam och kräver syrefattig miljö.
Ammonium och Nitrit är giftigt för fiskar redan i små mängder medan nitrat inte är lika farligt utan det krävs större mängder. Men eftersom nitratet bryts ned långsamt är det viktigt att byta vatten ofta så att nitrathalten hålls nere. ammonium och nitrit ska hållas nere genom att se till att bakterierna som bryter ned detta trivs, samt att förändringar i matning/fisklast inte sker för snabbt då hinner inte bakterierna att anpassa sitt antal till de nya förutsättningarna.
Jag är ingalunda expert på detta, det finns de här som kan mycket mer. Men detta är hur jag uppfattat förloppet.
VisualDarkness skrev:Ammonium (framförallt vid pH under 7) är väl ändå inte speciellt farligt, förutom i riktigt stora mängder? Ammoniak (framförallt vid pH ÖVER 7) vilket ofta dyker upp i och med dagens höga pH i kranvattnet är däremot till och med värre än nitrit.
Ammoniak är giftigt för vattenlevande organismer om koncentrationerna blir för höga.
IVL Svenska Miljöinstitutet AB fick därför i uppdrag att ta fram rapporten "Ammoniaks påverkan på akvatiska och terrestra organismer" där det bl a konstateras att fisk, och då laxfiskar, utgör den känsligaste gruppen organismer.
Dre skrev:För att det i allmänhet omvandlas väldigt snabbt till nitrit. Bara i ett riktigt nystartat akvarium har du förmodligen problem med ammoniak.
Kolla lite här (Ammonia == ammoniak, engelskan gör inte skillnad på ium och iak i detta fall):
http://www.bestfish.com/newtank3.html
Litet annat citat från nätet:
En annan bra länk:
http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=8506&lopnr=10
Vid nedbrytning av 1 g protein bildas 0,708 g nitrat. Om man matar fiskarna med en viss fodergiva per dag, tillförs X g protein på 14 dygn, av detta bildas X x 0,708 g nitrat
Dre skrev:Egentligen spelar antalet fisk inte direkt någon roll på hur mycket nitrit du får. istället är det kopplat till hur mycket protein du matar med. men har du mycket fisk så kan man anta att du matar med mycket mat och därmed protein. Litet tips finns kanske här:
http://www.nyttgrepp.se/akvarie.html
Citat:
vickson skrev:Så det ÄR alltså proteinet som är risken och jag kan ha grönsaker (gurka och broccoli) ligga i konstant utan problem (förutsatt att jag byter ut den ibland så att den inte ligger och ruttnar så klart)? Men det borde ju fortfarande vara kopplat till liter vatten, växter och filterkapacitet?
Intressant länk!!
vickson skrev:Ehhh... molekyluppsättningen... Höhö... *host* [:o]
Som det kanske märks är jag inte så haj på det här med kemi så kan nån kanske svara ja eller nej på "okej att hänga in en bit gurka/broccoli under nätterna så att otosarna kanske hittar dit och börjar käka till slut"? (Övriga fiskar matar jag med granulat el fling varannan dag.)
bossep skrev:Släng du i en bit gurka! Men ta upp det som är kvar dagen efter!