Hur behandla utan att flytta fisk?

#1 - 16 april 2006 13:13
Igår upptäckte jag efter vattenbytet att jag att mina 3 mollysar fått vita prick. Dock inte mycket prickar, men de satt på stjärtfenan. Jag flyttade dem till mitt 15 L och behandlar med Protozin. Det ser redan mycket bättre ut. Kunde inte se något på mina övriga fiskar.. Men idag såg jag att blåguramisarna kliar sig mot pumpen och min pleco och den ena ancistrusen har några få prickar som skulle kunna vara vita prick. Jag kan inte flytta alla till 15 L för det blir för trångt. Men skulle jag kunna tömma ut en del av vattnet i 250L och medicinera de andra där?
#2 - 16 april 2006 13:28
Ja.
#3 - 16 april 2006 14:34
OK! Då gör jag det! Borde jag slänga i salt oxå och höja tempen? Kan alla mina fiskar ha en temp över 30 grader?
#4 - 16 april 2006 14:38
Lite salt kan du nog lägga in men inte för mycket för malarna är inte så förtjust i salt..Sen vet jag inte hur det är med gurami,dom har jag ingen aning om.
#5 - 16 april 2006 14:40
Ingen fara med höjd temperatur! För att få en effektiv behandling på kort tid bör du ha minst 30 grader i vattnet! Hur fick du in vita prick! Nyinköpta fiskar?
#6 - 16 april 2006 14:45
Ja, jag köpte nya fiskar för snart 2 veckor sedan. Hade äntligen fått tillbaka lusten att syssla med akvariet igen...dock ej med sjukdomar. Men jag höjer tempen och tömmer ut vatten och gör ett vattenbyte. Sen i med medicin. Jag har en lite blackmolly yngel som bor i javamossan...hur gör jag med den? Fixar den medicinen? Jag har bara haft vita prick en gång för 3 år sen i ett 60 L. Brukar klara mig från sjukdomar i karet.
#7 - 16 april 2006 14:51
Om inte ynglet klarar medicinen kommer det i annat fall att gå åt av VitaPrick! om du flyttar ynglet! Viktigt att vid sjukdomar som beror på parasiter som ichrhyophrthirus multifillis (Vita Pricksjukan)
Mycket viktigt att ha nyinköpta fiskar gående i ett karantänakvarium minst 3 veckor för att slippa skiten! Lika viktigt är det att behandla i det akvarium där man upptäcker parasiten!
#8 - 16 april 2006 14:57
Ok! Tack för svaren! Jag ska genast börja behandla! Har liksom aldrig haft problem innan när jag köpt fisk. Men karantän är väl att tänka på nästa gång då.
#9 - 16 april 2006 15:01
Vad har du för något till behandlingen? ectopur för att parasiten skall släppa från huden och costapur för behandling av hela karet! Båda dessa är seras produkter finns säkert andra effektivare av annan tillverkare!
#10 - 16 april 2006 15:02
Glöm inte att genomlufta akvariet kraftigt då syret i vattnet blir minimalt då temperaturen höjes!
#11 - 16 april 2006 15:04
Protozin använder jag.
#12 - 16 april 2006 15:07
OK! Det funkar bra också! Men tänk på att inte avbryta behandlingen för fort för att du inte ser några vita prickar längre. Sporerna tar längre tid att få bort! Står väl troligen i instruktionerna på flaskan?
#13 - 16 april 2006 15:24
Ja, instruktionerna står på flaskan och det är klart jag ska medicinera fullt ut.
#14 - 16 april 2006 15:40
Bra:)
#15 - 16 april 2006 15:47
Men...när jag kollar på ytan så ser det ut som vita prickar som flyter omkring. Är detta parasiten som letar efter nåt att sitta på?
#16 - 16 april 2006 16:01
Nej tror inte det!
#17 - 16 april 2006 16:33
Nu har jag tömt ut 110 liter vatten. Satt ett extra pupmhuvud för mer cirkulation och höjt tempen. Slängt i lite salt och Protozin. Hur är det egentligen med spannarna jag tömmer vatten med? Räcker det att de torkas eller kan jag spola av dem med hett vatten?
#18 - 16 april 2006 17:47
Spola av dem med så hett vatten du kan!
#19 - 16 april 2006 18:06
Om parasiten inte finner en värd inom cirka tre dygn så dör den.
#20 - 17 april 2006 05:59
Satte upp doppvärmaren till 30 grader. Eftersom vattennivån är under min temp som sitter på rutan så kan jag inte se vilken temp det håller. Igår kväll kändes vattnet ok.
Nu i morse var det varmt. Blev lite orolig. Fiskarna ser dock ut att må bra. De simmar omkring. Men hur hög temp klarar en fisk?
#21 - 17 april 2006 06:27
Du ska nog inte gå högre än 30grader finns vissa fiskar som klarar upp till 35 men så högt tycker inte jag du ska gå..
Malar klarar inte så höga temeraturer som många andra fiskar.
Har du ingen vanlig temp som du kan slänga ner?
#22 - 17 april 2006 07:20
Nej, jag har ingen temp att slänga i men jag ska ordna en idag. Min pleco ser jag och han städar som vanligt, men ancistrusen sitter på rutan hela tiden. Hoppas detta går bra nu.
#23 - 17 april 2006 07:23
30 grader skall inte vara något problem för dina fiskar!:)
#24 - 17 april 2006 07:42
Tack för lugnande svar!
#25 - 17 april 2006 15:01
[QUOTE=Mollymamman]Nu i morse var det varmt. Blev lite orolig. Fiskarna ser dock ut att må bra. De simmar omkring. Men hur hög temp klarar en fisk?[/QUOTE]

Det beror mycket på art.

Tänk på att en del mediciner även tar död på den nyttiga bakteriefloran. Kolla om din gör det. Skulle det vara så måste du, tänka på följande:

När du är klar med medicineringen, göra ett stort vattenbyte, börja tillsätta bakteriekultur och mata sparsamt under flera veckor. Du bör mata sparsamt även under medicineringen eftersom det då inte finns några bakterier som kan bryta ner ammoniak eller nitrit. Vet tyvärr inte hur man gör med filtermaterialet, om det räcker att spola det noga efter medicineringen eller om man måste köpa nytt.

EDIT: Molly kan bli mottagliga för sjukdomar som vita prick i fall de får leva i vatten helt utan salt. Så det är inte så lyckat att ha molly i samma akvarium som fiskar som är känsliga för salt.
#26 - 17 april 2006 16:09
Protozin förstör inte bakteriefloran enl. bruksanvisningen. Jag kommer att göra ett stort vattenbyte när medicineringen är klar. Jag har inte matat något än så länge och är tveksam till om jag ska göra det under medicineringen. Jag kommer att spola filtert i kallt vatten.
Jag har lite salt i varje gång jag gör vattenbyte för mollysarnas skull. Vad jag vet så är inte de övriga fiskar jag har så känsliga mot saltet. Det har funkat i 3 år nu iallafall.
#27 - 17 april 2006 18:52
Räkna akvariet som nystartat då medlet även dödar de svampar du har bland alla organismer som finns i akvariet.

Annons