Skaffa en slamhävert. Sen är det bara att stopp ner den i sanden runtom i karet och röra om, visserligen får du ju med dig vatten ochså.. Men det jag menar är att du får med dig all skit :)
Jo jag har ju en slamhävert, men problemet med sand är ju inte att skiten slinker ner, så tät sand som jag har så ligger skiten kvar på ytskiktet av sanden, dvs lätt att dammsuga upp, problemet är väte av något slag som bildas när det inte kommer ner nån syre. Rätta mig om jag har fel här.
Malaysiska sandsnäckor, och växter med stora rotsystem är nog enklast. Kör du utan växter eller med få sådana så skulle jag satsa på grävande fiskar i kombination med snäckorna.
Det var lite det jag hade tänkt mig faktiskt, dock stör det mig att snäckorna inte är endemiska för SA :) Men vilka SA växter utvecklar riktigt stora rotsystem då? Jag har dålig koll på såddant då det inte är så lätt att läsa sig till om just hur stora rötterna blir. Och jag har själv inte haft akvarium på 15+ år.
Hmm.. Det är väll bara att gräva med händerna so att skiten flyter upp och sedan ta slammhävert?
Det är som sagt inte skiten som är problemet utan en syrefri miljö som bildar cyanoväte eller liknande, minns inte exakt men jag vet att inte är bra åtminstone :P